• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 30 آبان 1397
کد مطلب : 38270
+
-

دره‌شهر روی ریل کشاورزی مدرن

مدیر جهاد کشاورزی دره‌شهر: مکانیزه شدن کشاورزی در این شهرستان به افزایش 90 درصدی میزان تولید منجر شده است

کشاورزی
دره‌شهر روی ریل کشاورزی مدرن

مریم نظری|‌   دره‌شهر –خبرنگار:


تجهیز مزارع به سیستم‌های آبیاری نوین و نوسازی ماشین‌آلات‌کشاورزی یا استفاده از ماشین‌آلات مدرن علاوه ‌بر کاهش هزینه‌ها و سختی کار کشاورزی می‌تواند توان مقابله با آفات و بیماری‌ها، بهره‌وری از نیروهای کارگری و کیفیت کار زراعی و میزان تولید را نیز افزایش دهد.

مکانیزه شدن مزارع همچنین به انجام امور کشاورزی در کوتاه‌ترین زمان و انجام به‌موقع عملیات کشاورزی منجر می‌شود.
کارشناسان تاکید و مسئولان تلاش می‌کنند که کشاورزان روش‌های نوین کشاورزی را جایگزین روش‌های سنتی قدیمی کنند زیرا این موضوع موجب می‌شود که در مصرف آب نیز به نحو چشمگیری صرفه‌جویی شود. کارشناسان کشاورزی می‌گویند مکانیزه کردن سیستم آبیاری مزارع و اصلاح الگوهای کشت و ‌آبیاری، حداکثر بهره‌‌برداری از حداقل آب را به دنبال خواهد داشت؛ موضوعی که در کشورهای توسعه‌یافته به طور جدی رعایت می‌شود.


شهرستان دره‌شهر در استان ایلام از مناطقی است که طی سال‌های اخیر تلاش کرده است بخش کشاورزی خود را مکانیزه کند. این موضوع توانسته به نحو چشمگیری در افزایش محصولات زراعی و کاهش مصرف آب این شهرستان اثرگذار باشد.


آثار مثبت کشاورزی مکانیزه

یک کارشناس کشاورزی درباره مزایا و پیامدهای مثبت مکانیزه شدن کشاورزی به همشهری می‌گوید: مکانیزاسیون کشاورزی به معنی استفاده از وسایل مکانیکی به منظور افزایش کمّی و کیفی تولیدات کشاورزی با هدف افزایش درآمد مالی کشاورز است.

«سمیرا رنجبر» اظهار می‌کند: یکی از اهداف مکانیزاسیون کشاورزی، افزایش تولید و کسب سود بیشتر است. افزایش تولید با افزایش سطح زیر کشت و افزایش مقدار تولید در واحد سطح میسر می‌شود و مکانیزاسیون به دنبال اجرای هر دو است. وی می‌افزاید: افزایش تولید، کاهش هزینه‌ها، کاهش سختی کار کشاورزی و افزایش جذابیت آن، افزایش بهره‌وری نیروهای کارگر، افزایش کیفیت کار زراعی و امکان انجام آن در کوتاه‌ترین زمان از دیگر اهداف مکانیزه کردن کشاورزی هستند.
این کارشناس کشاورزی تاکید می‌کند: شهرستان دره‌شهر، قطب کشاورزی استان ایلام محسوب می‌شود و با مکانیزه شدن بخش کشاورزی آن، بی‌تردید شاهد توسعه بیش از پیش کشاورزی در این شهرستان خواهیم بود.


مکانیزه شدن 70 درصد از اراضی

مدیر جهاد کشاورزی دره‌شهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری از مکانیزه شدن 70 درصد از اراضی کشاورزی این شهرستان خبر می‌دهد و عنوان می‌کند: مکانیزه شدن بخش کشاورزی در سال‌های گذشته به افزایش تولید انواع محصولات زراعی و باغی شهرستان دره‌شهر منجر شده است.
«طیار فیلی» با بیان این‌که باید برخی سنت‌های غلط گذشته را در حوزه کشاورزی کنار گذاشت، می‌گوید: توسعه اقتصاد کشاورزی زمانی محقق می‌شود که بهره‌برداران و کشاورزان متقاعد شوند که کشاورزی خود را از وضعیت معیشتی و سنتی به حالت مکانیزه و اقتصادی درآورند.


افزایش میزان تولید و کاهش هزینه تولید

فیلی عنوان می‌کند: افزایش کمیت و کیفیت محصول و کاهش هزینه تولید از مزیت‌های اصلی‌ کشاورزی مکانیزه است. اگر کشاورزان از این مزایا آگاه شوند، در برابر مکانیزه کردن اراضی خود مقاومت نخواهند کرد.
به گفته مدیر جهاد کشاورزی دره‌شهر، با مکانیزه شدن 70 درصد اراضی کشاورزی این شهرستان، سالانه 150 هزار تن انواع محصولات کشاورزی تولید می‌شود که در این میان سهم خیار با حدود 100 هزار تن بیش از سایر اقلام است.
این مسئول می‌گوید: هم‌اکنون با تولید سالانه بیش از 150 هزار تن محصولات زراعی و باغی در دره‌شهر، نسبت به سال‌های گذشته، شاهد افزایش 90 درصدی تولید هستیم.


آبیاری تحت‌ فشار

آبیاری تحت‌ فشار یکی از شیوه‌ها برای رسیدن به کشاورزی مکانیزه است و مدیر جهاد کشاورزی دره‌شهر در این زمینه اظهار می‌کند که این شیوه در 5500 هکتار از اراضی این شهرستان اجرا شده است.
فیلی اضافه می‌کند: در هفته دولت امسال کلنگ اجرای شبکه آبیاری تحت فشار در 450 هکتار از اراضی این شهرستان با اعتبار 63 میلیارد ریال در اراضی شیب‌دار و 6 روستای بخش مرکزی شامل وزیرآباد، هوره‌کول، چم‌کلان، کل‌سفید، پل گاومیشان و جهادآباد به زمین زده شد. با بهره‌برداری از این طرح، سطح بهره‌وری آب ارتقا می‌یابد و میزان تولید محصولات با 30 درصد افزایش همراه خواهد شد.
مدیر جهاد کشاورزی دره‌شهر پیش‌بینی می‌کند که این طرح ظرف 4 ماه آینده به بهره‌برداری برسد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید