• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 30 آبان 1397
کد مطلب : 38265
+
-

یک خانه تا ساخت تقاطع غیر همسطح سنجان

نماینده اراک: امیدواریم با همکاری وزارت راه و شهرسازی برای تسریع در تامین اعتبار، این پروژه سال آینده به بهره‌برداری برسد

شهری
یک خانه تا ساخت تقاطع غیر همسطح سنجان

آوا صادق|  اراک- خبرنگار:


ورودی شهر سنجان به دلیل واقع شدن در محور اراک - بروجرد که یکی از کریدورهای ترانزیتی حمل و نقل کالا و مسافر غرب کشور است، جزو پرتردد‌ترین راه‌ها و یکی از نقاط پرحادثه استان مرکزی به حساب می‌آید. با این حال، روند تکمیل تقاطع‌ غیرهمسطح این منطقه که زمان زیادی از آغاز احداث آن گذشته، باعث بروز مشکلاتی برای این کلانشهر شده و منطقه سنجان را به نوعی به حاشیه برده است. 

ورودی این منطقه به خاطر احداث پل بسته شده و کسب و کار مغازه‌داران آن رونق ندارد. روزانه، مخصوصا در ایام پایان هفته‌، ترافیک سنگینی در ورودی شهر سنجان به وجود می‌آید و این امر باعث نارضایتی مردم شده است.

در حالی که حدود 3 سال از شروع اجرای تقاطع غیرهمسطح سنجان گذشته، این پروژه به دلایل مختلف نیمه‌کاره مانده و هر بار کارگران آن دست از کار می‌کشند و روند اتمام آن به کُندی پیش می‌رود. یکی از دلایل این مساله وجود یک ساختمان در مسیر احداث تقاطع غیرهمسطح است که هنوز مسئولان نتوانسته‌اند رضایت صاحب آن را جلب کنند. بسیاری معتقدند که این پروژه عظیم و مهم برای اراک و استان به خاطر نبود همفکری و تعامل بین دستگاه‌های دولتی سال‌هاست خاک می‌خورد و حالا زمان آن است که استانداری به عنوان مدیریت ارشد استان برای ساماندهی این منطقه وارد عمل شود و به منظور تسریع تکمیل این پروژه مهم استانی اقداماتی را انجام دهد. 


کسب و کار مردم از رونق افتاده 

«ابراهیم جعفری» یکی از اهالی سنجان می‌گوید: 3 سال است که با بسته شدن ورودی سنجان کسب و کار مردم از رونق افتاده و تقریبا تعطیل شده است. قبلا 2 روز در هفته ورودی سنجان بسته بود، اما مدتی است که کاملا بسته شده و هیچ کاری هم برای اتمام پروژه انجام نمی‌شود. قرار بوده این پل حداکثر 2 ساله ساخته شود، اما حالا به نظر می‌رسد 2 سال دیگر هم کار دارد. بنده به عنوان یک شهروند اراکی از مسئولان سوال می‌کنم که آیا سنجان جزو کلانشهر اراک است یا خیر؟ اگر پاسخشان مثبت است، چرا هیچ مسئولی این پروژه را پیگیری نمی‌کند و به سرانجام نمی‌رساند.

«رحیم نجفی» یکی دیگر از اهالی سنجان می‌گوید: چند سال است که از روند احداث تقاطع غیرهمسطح سنجان می‌گذرد، اما به علت‌های مختلف و وجود یک ساختمان در مسیر این پروژه، هنوز بعد از چند سال چند پایه از آن باقی مانده است. بسیاری از خانواده‌های سنجانی با صاحب این ساختمان صحبت کرده‌اند و در صورت گرفتن پول یا خانه‌ای مشابه برای زندگی، راضی به تخلیه و واگذاری زمین شده است.


به زودی مسیر تقاطع غیر‌همسطح سنجان باز می‌شود 

شهردار کلانشهر اراک در این رابطه می‌گوید: پل سنجان که توسط اداره‌کل راه و شهرسازی در حال احداث است، با مشکلاتی از جمله وجود معارض روبه‌رو است.

«داوود تاجران» با بیان اینکه شهرداری با نصب علائم و تابلوهای راهنمایی مسیر تردد را هموار کرده است، بیان می‌کند: تعدادی منزل مسکونی در این پروژه وجود داشت که حدود 90 درصد آنها آزادسازی شده و تنها یک خانه باقی مانده است که آن هم با تامین بودجه و توافقی که صورت می‌گیرد، به‌زودی آزاد می‌شود.


شهرداری به اداره راه کمک می‌کند

معاون امور زیربنایی و حمل ‌و‌ نقل شهری شهرداری اراک نیز با اشاره به اینکه تقاطع ابتدای منطقه سنجان از پروژه‌های اداره‌کل راه و شهرسازی استان است و از پروژه‌های شهرداری نیست، می‌گوید: مقرر شد شهرداری اراک کمک‌هایی را به منظور احداث پل از جمله انحراف ترافیک و نصب تجهیزات ترافیکی انجام دهد که طبق تعهدات این موارد انجام و مسیر آماده و تحویل داده شد.

«محمدرضا خسروی» اظهار می‌کند: در گام بعدی، شهرداری ساختمان چندطبقه خود را که در مسیر پل بود، تخلیه کرد و چند منزل مسکونی و تعدادی قطعه زمین دیگر را تملک و مسیر را آزاد کرد. البته در این زمینه یکی دو منزل حاضر به توافق نشدند و کار به دستگاه قضا کشیده شد و حالا در حال پیگیری هستیم. 

وی در پاسخ به چرایی طولانی شدن این پروژه می‌گوید: یکی از این دلایل همین معارضان هستند. همچنین شرایط محیطی منطقه که به صورت گردنه‌ای است و امکان مسیر جایگزین برای آن وجود ندارد، در طولانی شدن این پروژه تاثیر بسیاری داشته است.


اعتراضات بحق است

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی نیز در خصوص تفکیک وظایف دستگاه‌ها می‌گوید: صورتجلسه‌ای 19 اسفند 92 با امضای استاندار وقت، آصفری نماینده سابق مجلس، معاون پارلمانی مجلس و... تنظیم شد که در بند 2 آن نوشته شده بود شهرداری اراک تمامی موارد جابه‌جایی تاسیسات برق، آب، فاضلاب و تلفن، آزادسازی اراضی مورد نیاز پروژه و تمامی هدایت ترافیکی را انجام و به اداره‌کل راه استان تحویل می‌دهد، سپس امور اجرایی توسط اداره‌کل مسئول شروع خواهد 
شد.
«احمد مرزبان» که قبلا مسئول مستقیم این پروژه بوده، با اشاره به این‌که در حال حاضر عملیات فونداسیون، آرماتور‌بندی و بتن‌ریزی 5 پایه اول تمام شده است، بیان می‌کند: قرار بود مشکل معارضان این پروژه برطرف و مسیر به طور کامل آزاد شود. پیمانکار ما از سال 94 بلاتکلیف مانده و اگر این مورد برطرف شود، کار این پروژه آغاز خواهد شد.
وی با اشاره به اعتراضات مردمی در این رابطه می‌افزاید: قطعا حق با مردم است. قرارداد پروژه 3 ساله بوده و بر اساس این زمان باید پروژه به اتمام می‌رسید. اگر همه دستگاه‌ها همدل و اهتمام ویژه داشته باشند و تملک‌ها انجام شود، شاهد پیشرفت پروژه خواهیم بود. 


ترافیک چند کیلومتری در مسیر سنجان 

نماینده اراک، کمیجان و خنداب در مجلس با اشاره به ضرورت سرعت‌بخشی به پروژه تقاطع غیرهمسطح سنجان می‌گوید: در بازدید چند ماه قبل، به وزیر سابق راه و شهرسازی قول داده شد سازمان حمل ‌و ‌نقل شهرداری یک سری تعهدات مالی را انجام و 10 میلیارد تومان نیز وی به این پروژه اختصاص دهد. همچنین شهرداری متعهد شد آزادسازی مسیر را عملیاتی کند.

«علی‌اکبر کریمی» در پاسخ به این سوال که چه تصمیماتی برای اجرای سریع‌تر این طرح نیمهکاره در ورودی شهر اراک و مشکلاتی که برای مردم ایجاد کرده، در نظر گرفته شده است، اظهار می‌کند: با توجه به اهمیت این پروژه برای شهر اراک و مسیر ترانزیتی جاده سراسری کشور، دغدغه و نگرانی زیادی برای تسریع اجرای آن از سوی استاندار مرکزی، نمایندگان اراک و شورای شهر وجود دارد. امیدواریم با هماهنگی‌هایی که به عمل آمده و قولی که ما از وزارت راه و شهرسازی برای تسریع تامین اعتبار مورد نیاز این تقاطع گرفته‌ایم شاهد بهره‌برداری از این پروژه در سال آینده باشیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید