• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 29 آبان 1397
کد مطلب : 38168
+
-

شهرداران 40ساله

گرایش به انتخاب شهرداران جوان بعد از تصویب قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان افزایش یافته است

محمد سرابی | خبرنگار

یکی از روش‌های جلوگیری از بازنشستگی شهرداران این است که شهردار آنقدر جوان انتخاب شود تا به سن بازنشستگی هم نرسیده باشد. در 2 شهر این روش به‌کار گرفته شد و شورای شهر شهردارانی با سن متوسط 40 سال را برای اداره امور انتخاب کرد تا پس از تأیید وزارت کشور به شکل رسمی این مسئولیت را بپذیرند. با این کار خیال مجموعه مدیریت شهری از برکناری شهردار راحت خواهد شد؛ مشکلی که در ‌ماه اخیر شهر‌های بزرگ کشور را تحت‌تأثیر قرار داده است، حتی شهرهایی که انتخاب شهردار جدید در آنها ارتباط با قانون منع به‌کار گیری بازنشستگان ندارد.

رشت



اواخر تیر امسال شهردار رشت به‌دلیل مسئولیت دیگری که قبول کرده بود، استعفا داد. همین اتفاق هم باعث شد که شهر رشت تا نیمه آبان شهردار نداشته باشد. در شصت و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر رشت، حامد عبداللهی با 6 رأی اعضای شورای شهر رشت به‌عنوان شهردار انتخاب شد. شهردار جدید مرکز استان با 42سال سن، دارای مدرک کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی گردشگری و دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی شهری است. عضو شورای شهر رشت در این‌باره می‌گوید: الان در میان 11عضو شورا هم 3نفر از ریش‌سفیدان و 8 نفر دیگر از جوانان هستند.احمد رمضانپور نرگسی یادآوری می‌کند: خود من در سال 63 که شهردار رشت شدم 28سال سن داشتم. قبل از آن فرماندار فومن بودم و تالش که محدوده فرمانداری هردوی آنها قبلا منطقه بزرگ‌تری به نسبت امروز بود. البته کار شهرداری با فرماندار فرق دارد ولی این مسئولیت‌ها ضرورت انقلاب بود. در سال‌های 60 و 70 هم مجلس و هم دولت جوان‌تر بود. یکی از دلایل انتخاب عبداللهی سابقه او در شهرداری بود. او مدتی رئیس سازمان فضای سبز و سیما و منظر رشت و مدتی هم مدیر منطقه 5 رشت که شامل حدود نیمی از شهر رشت می‌شود، بود. رمضانپور می‌گوید: قانونی که در مجلس مصوب شده نشانه جوانگرایی است اما من تصور می‌کنم به جای اهرم قانونی باید از روش رشد و جایگزینی درون هر سازمان استفاده کرد نه اینکه یک مدیر قدیمی با جوانی که سابقه کار در همان سازمان را ندارد، عوض شود. مدیر باید مدیران بعد از خود را آموزش بدهد تا به‌صورت پلکانی بالا بیایند و معاون با تجربه جای رئیس را بگیرد.

یزد



شهردار شهر یزد در مهر امسال از سمت خود استعفا داد و در وزارت کشور مشغول به ‌کار شد. در 19آبان امسال مجتبی فرهمند 40ساله با کسب 11رأی به‌عنوان شهردار یزد انتخاب شد. شهر یزد قبل از این هم شهردار جوان داشته است. در ابتدای سال‌ 90 محمدرضا عظیمی‌زاده با سن کمتر از 40سال مسئولیت شهرداری را به‌عهده داشت. او اکنون شهردار رفسنجان است.

دیدگاه شورای شهر یزد در این دوره چنین است که تجربه در مدیریت شهری با مطالعه مصادیق موفق و ناموفق ایجاد می‌شود و به این معنی نیست که یک فرد سالخورده لزوما باتجربه محسوب می‌شود. یک مدیر جوان هم می‌تواند با مطالعه و آشنایی با الگو‌های موفق ملی و جهانی از عهده این مسئولیت بر بیاید. از سوی دیگر قرار گرفتن یک فرد جوان در نوک پیکان اجرایی می‌تواند به بهبود عملکرد شهرداری کمک کند.

عضو شورای شهر یزد در این‌باره می‌گوید: شعار جوانگرایی در کشور کمی خسته‌کننده شده است زیرا به اندازه کافی به آن عمل نمی‌شود. شورای شهر یزد که خود از ترکیب سنی پیر و جوان ساخته شده است تصمیم گرفت این بار مسئولیت را به فرد جوانی بسپارد زیرا اساسا «مدیریت شهری» بحث تازه و به‌روزی است. مسئولیت شهرداری هم کار اجرایی سنگین و شبانه‌روزی نیاز دارد که تمام توان فرد را در اختیار می‌گیرد.

محسن عباسی درباره تأثیر قانون منع به‌کار‌گیری بازنشستگان می‌افزاید: بعضی از اتفاق‌ها موضوعی را که مغفول مانده است یاد‌آوری می‌کنند اما ما اعضای شورا به‌صورت مستقل به این نتیجه رسیده بودیم که شهردار جوان انتخاب کنیم.

او تأکید می‌کند که راه رسیدگی به مشکلات فعلی شهر یزد از مسیر «فرهنگی- اجتماعی» می‌گذرد و به جز معضلات اجتماعی مانند مهاجرت و حاشیه‌نشینی، می‌توان دیگر معضلات از ترافیک تا گردشگری را با تکیه بر اصلاحات فرهنگی- اجتماعی حل کرد.

مشهد



در میان شهردارانی که با قانون منع به کارگیری بازنشستگان از سمت خود برکنار شدند، شهردار سابق مشهد بیش از دیگران مقاومت کرد و زمانی که سمت شهرداری در تهران و اراک تعیین‌تکلیف شده بود «قاسم تقی‌زاده‌خامسی» همچنان از باقی‌ماندن خود در شهرداری سخن می‌گفت. او که مدتی پیش بازنشسته شده بود، قصد داشت از طریق شکایت به دیوان عدالت اداری این حکم را باطل کند و به‌کار خود ادامه دهد اما مهلت به پایان رسید و شورا در روز‌های گذشته شهردار جدید را انتخاب کرد. «محمدرضا کلایی» متولد 1359 مشهد و دانشجوی دکتری اقتصاد است و تاکنون سمت‌هایی نظیر مدیرکل نظارت و ارزیابی اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدرس دانشگاه فردوسی و قائم‌مقام معاونت برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران و پژوهشگر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی را در کارنامه خود داشته است. او همچنین در دوره گذشته برای انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه مشهد و کلات کاندیدا شده بود که رأی نیاورد. او در ابتدا به‌عنوان سرپرست شهرداری معرفی شده بود اما در چهل و دومین جلسه علنی شورای شهر توانست ۱۱رأی موافق از 15نفر را برای رسیدن به شهرداری به‌دست بیاورد. درصورت تأیید وزارت کشور محمدرضا کلایی، هفتادوچهارمین شهردار مشهد خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :