• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 28 آبان 1397
کد مطلب : 38069
+
-

اهمیت پدافند غیرعامل در مازندران

مدیر کل پدافند غیرعامل مازندران: 12 کارگروه پدافند غیرعامل دراستان فعالیت می‌کنند

گزارش
اهمیت پدافند غیرعامل در مازندران

شهرام سوادکوهی|  ساری - خبرنگار:

بیش از یک دهه است که «پدافند غیرعامل» به عنوان یکی از الزامات اجتماعی مورد توجه مسئولان نظام قرار گرفته است؛ گونه‌ای از دفاع غیرنظامی که با توجه کردن و اجرای آن در همه بخش‌ها می‌توان از بروز خسارت و آسیب‌های گوناگون در مواقع بروز بحران یا حمله‌های غیرنظامی اعم از فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حتی غذایی جلوگیری کرد.  تغییرات اقلیمی گسترده در سراسر دنیا نیز سبب شده که توجه به پدافند غیرعامل به عنوان یکی از راهکارهای اساسی برای پیشگیری از آسیب‌ها مورد توجه قرار گیرد.

 نیمه نخست ماه جاری، یعنی از 8 تا 14 آبان نیز هفته ملی پدافند غیرعامل با برنامه‌های گوناگونی پشت سر گذاشته شد؛ هفته‌ای که هر سال در آن تلاش می‌شود جامعه با مفهوم و سیاست‌های کلی پدافند غیرعامل در کشور آشنا شود. اما ضریب آشنایی اقشار جامعه با پدافند غیرعامل به گفته مسئولان مناسب نیست و همین موضوع می‌تواند سبب بروز خسارات ناشی از تهدیدهای انسان‌ساز و غیرطبیعی باشد.


برنامه‌ریزی برای آموزش مبانی پدافند غیرعامل 

مدیر کل پدافند غیرعامل مازندران نیز این موضوع را که بیشتر مردم اطلاعاتی از پدافند غیرعامل و اهمیت آن ندارند تأیید می‌کند و می‌گوید: به همین دلیل در حال حاضر، یکی از اولویت‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور و اداره کل پدافند غیرعامل مازندران، فرهنگسازی در این زمینه و آموزش اقشار مختلف جامعه است.

«حسین منفردی» از برنامه‌ریزی برای آموزش مبانی پدافند غیرعامل در 4800 مدرسه استان خبر می‌دهد و می‌افزاید: حوزه فعالیت پدافند غیرعامل تهدیدهای طبیعی را دربرنمی‌گیرد، بلکه مسائل و تهدیدهایی است که انسان‌ساز و غیرطبیعی هستند و در حوزه فعالیت پدافند غیرعامل قرار دارند. برای نمونه، کشاورزی که در مازندران جایگاه بسیار مهمی دارد و ارتباط آن با سلامت جامعه مشخص و گسترده است، یکی از این حوزه‌هاست که مورد توجه پدافند غیرعامل قرار می‌گیرد. بر همین اساس، قرارگاه زیستی پدافند غیرعامل در مازندران فعال است.

وی از فعالیت 12 کارگروه پدافند غیرعامل در مازندران خبر می‌دهد و می‌افزاید: پدافند غیرعامل در زمینه‌هایی فعالیت و کاربری دارد که دشمنان و مخالفان می‌توانند به آن ورود کنند، مانند فضای مجازی و سایبری که یکی از بخش‌های مهم مورد توجه پدافند غیرعامل است. در مازندران کارگروهی در این زمینه با ریاست مدیر کل فناوری و اطلاعات استان تشکیل شده و فعال است.

مدیر کل پدافند غیرعامل مازندران استفاده از فضای مجازی را حق همه مردم می‌داند و اظهار می‌کند: در عین حال که موافق حضور مردم در فضای مجازی و استفاده از این امکان هستیم، مایل نیستیم که خانواده‌ها و ارزش‌های اجتماعی از این راه با آسیب مواجه شوند. به گفته این مسئول، در حال حاضر، پروژه‌هایی که بیش از یک میلیارد تومان هزینه داشته باشند باید با استعلام پدافند غیرعامل اجرا شوند. 

منفردی از تلاش برای پایین آوردن این رقم برای نفوذ و نظارت بیشتر پدافند غیرعامل در بخش‌های مختلف و پروژه‌های گوناگون نیز خبر می‌دهد و می‌گوید: مازندران دومین استانی است که طرح جامع پدافند غیرعامل را تدوین کرد. 90 درصد از تدوین این طرح برای مازندران انجام شده و تلاشمان بر این است که تا پایان سال آن را به پایان برسانیم.

وی از اقداماتی مانند آزمایش نفوذ به سایت ادارات و ایمن‌سازی سایت‌های مهم اداری استان خبر می‌دهد و با تأکید بر ضرورت افزایش آشنایی با مفهوم پدافند غیرعامل می‌گوید: مفهوم پدافند غیرعامل در مازندران مغفول مانده و علاوه بر بسیاری از مردم، برخی مسئولان نیز با اهمیت آن آشنایی ندارند. به همین دلیل و با هدف بهره‌مندی از توان نیروهای کارآمد در همه اقشار جامعه، کمیته‌ای مشورتی در این زمینه تشکیل شده تا همه پیشنهادها و راهکارهای علمی و اجرایی برای ارتقای جایگاه پدافند غیرعامل در مازندران گردآوری شود و مورد استفاده قرار گیرد.


دائمی بودن توجه به پدافند غیرعامل

سرپرست استانداری مازندران نیز بر این باور است که آموزش مفاهیم مربوط به پدافند غیرعامل باید از دوره کودکی و به صورت مستمر برای نسل جدید انجام شود. 
 «احمد حسین‌زادگان» توجه به پدافند غیرعامل و رعایت آن را در جامعه امروز با توجه به تهدیدهای موجود نوعی واجب شرعی بیان می‌کند و می‌افزاید: در عصر حاضر، دشمن و استعمار به شیوه‌های نوین به جوامع مستقلی مانند ایران هجوم می‌آورد که باید همه اقشار جامعه از این راه‌ها و تهدیدها آگاهی داشته باشند.

وی می‌افزاید: این‌که یک هفته به نام پدافند غیرعامل ثبت می‌شود نشان‌دهنده اهمیت آن است، اما نباید اجرای برنامه‌های آگاه‌سازی جامعه با این مفهوم مهم فقط به همین یک هفته محدود شود. پدافند غیرعامل باید در همه دستگاه‌های اجرایی استان نهادینه و درک شود و با استفاده از نیروهای کارآمد و ماهر و توانمندی رسانه‌ها جامعه را با اجزای پدافند غیرعامل آشنا کرد.
 این مسئول تولید محتوا در زمینه پدافند غیرعامل توسط رسانه‌های دیداری، شنیداری و نوشتاری را یکی از راه‌های تقویت پدافند غیرعامل در جامعه می‌داند و می‌گوید: سازمان‌های مردم‌نهاد و تشکل‌ها نیز در این زمینه می‌توانند از توان اجتماعی خود بهره بگیرند و به افزایش آشنایی جامعه با اهمیت پدافند غیرعامل و مسائلی که مد نظر پدافند غیرعامل قرار دارد کمک کنند.

سرپرست استانداری مازندران بیان می‌کند: پیش از آن‌که به توسعه همه‌جانبه فکر کنیم و اگر هدفمان استفاده از سرمایه جامعه برای رسیدن به توسعه پایدار است ابتدا باید برای ترویج فرهنگ پدافند غیرعامل برنامه‌ریزی کنیم و نگران امنیت جامعه در حوزه‌های مختلف باشیم. پدافند غیرعامل مهم‌ترین راهکاری است که می‌تواند در صورت اجرای درست و آشنایی جامعه، به افزایش امنیت جامعه برای دستیابی به اهداف توسعه‌ای کمک کند.  لازم است در این زمینه تعداد سمن‌ها را نیز بیشتر کنیم تا از نظر کیفی با آموزش مفاهیم این حوزه، به ارتقای آگاهی جامعه از پدافند غیرعامل کمک شود.


مکث

آشنایی با مفهوم پدافند غیرعامل باید جدی گرفته  شود. فرهنگسازی در این زمینه موضوعی است که نیاز به برنامه‌ریزی برای اقشار مختلف جامعه و اجرای مستمر این برنامه‌ها دارد. اداره کل پدافند غیرعامل مازندران در هفته پدافند غیرعامل امسال 660 برنامه آموزشی و آشناسازی با این مفهوم مهم اجتماعی را اجرا کرد تا بخشی از جامعه با اهمیت آن آشنا شوند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید