• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 28 آبان 1397
کد مطلب : 38066
+
-

قدمت 7هزار‌ساله تهران اثبات شد

ادامه مطالعات باستان‌شناسی  روی اسکلت یک زن که در خیابان مولوی تهران یافت شد مشخص کرد که تهران از سابقه 7 هزار سال تمدن برخوردار است.
به گزارش همشهری، سال1393 وقتی مهسا وهاب، دانشجوی کارشناسی ارشد باستان‌شناسی از کنار حفاری‌های شهرداری در خیابان مولوی تهران عبور کرد و چشمش به تکه سفال‌های شکسته افتاد و موضوع را به سازمان میراث‌فرهنگی اطلاع داد تا همین دیروز هیچ‌کس گمان نمی‌کرد که این اقدام او تاریخ تهران را 7هزار سال به عقب می‌کشد و پایتختی را که بیشترین قدمت برای آن 3هزار‌سال در نظر گرفته شده بود به شهری با 7 هزار سال سابقه تمدنی تبدیل کند. باستان‌شناس‌ها یافته‌های به دست آمده از گودال عمرانی شهرداری را به دقت بررسی کردند و حالا قدیر افروند، باستان‌شناس حوزه تهران گفته است که ما یک اصل باستانی را درباره تهران نادیده گرفتیم. همه می‌گفتند تهران شهر مدرن و جدیدی است  اما باستان‌شناسان باید کار خود را می‌کردند و تنها به این جمله اکتفا نمی‌کردند.  او در نشستی که برای اعلام تاریخ‌نگاری اسکلت کشف شده در خیابان مولوی تهران برپا کرده بود اعلام کرد: کاوش‌هایی در قیطریه تهران انجام شده بود که داده‌های مختلفی به باستان‌شناسان داد؛ چرا کسی نتوانست عمق ماجرا را در پی این کشفیات تبیین کند تا اکنون شاهد از بین رفتن سایت باستانی قیطریه در تهران نباشیم؟  افروند می‌گوید: چرا نتوانستیم مدیریت شهری را توجیه کنیم که این نوع سایت‌ها باید وجود داشته باشند و تحقیقات بیشتری روی آنها انجام شود؟ چطور اجازه می‌دهیم که اسکلت کشف شده خیابان مولوی را به موزه منتقل کنند و در محل اصلی نباشد؟
این باستان‌شناس گفت: زمانی که این اسکلت کشف شد، گفتند تهران 7هزار ساله است، بعد عقب‌نشینی کردند و گفتند او مسافر چشمه‌علی بود.  به گفته این باستان‌شناس، سال۹۲ که یک مالک در بازار صندوق‌سازان متقاعد به انجام کاوش باستان‌شناسی در ملک خود شد، حدس زدیم که ممکن است یک ملک تاریخی با ورودی قاجاری در کاوش نمایان شود، اما وقتی سال۹۳ کاوش در بازار را انجام دادیم یافته‌ها را با یافته‌های دیگر کنار هم گذاشتیم و دیدیم که نباید به این موضوع بسنده کرد که قدمت تهران نهایتا به دوره صفوی یا تیموری برمی‌گردد. 
باستان‌شناس‌ها بار دیگر کاوش را ادامه دادند و در عمق 380سانتی‌متری زمین به یک قطعه سفال پیش از تاریخ رسیدند. در عمق ۴۰۰ سانتی‌متری کف زمین نیز به قطعه سفال دیگری برخورد کردند و در نهایت در عمق ۵۴۰سانتی‌متری زمین خاک بکر یافتند.همین 2 قطعه سفال بود که ثابت کرد قدمت تهران به 7هزارسال قبل بازمی‌گردد نه 400 یا حتی هزار سال پیش. حالا قدیر افروند باستان‌شناس تهران به خبرنگاران گفته است، سفال‌هایی که پیدا کردیم  متعلق به ۴۵۰۰ تا ۳هزار سال قبل از میلاد است. یافته‌های ما در آغاز دوره شهرنشینی است؛ دوره‌ای که آثار معماری و شهری شکل می‌گیرد و ساختار اجتماع تغییر می‌کند و منافع اقتصادی رونق می‌گیرد. 
او می‌گوید: نخبگان شهر می‌توانند به این موضوع دقت کنند که اگر پیشینه شهری تهران در حال حاضر در دوره تیموری متوقف است اما در آستانه این دوره آثار محکمی داریم که می‌توان روی آنها تمرکز کرد. بنابراین معتقدم دیگر داستان مسافر چشمه‌علی و شهرری منتفی است

این خبر را به اشتراک بگذارید