• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 28 آبان 1397
کد مطلب : 38061
+
-

نیاز کردستان به توسعه راه‌های هوایی

تعداد اندک پروازها از تنها فرودگاه استان در کنار اختصاص هواپیماهای کوچک به آن موجب نارضایتی شهروندان و مسافران شده است

حمل‌و نقل
نیاز کردستان به توسعه راه‌های هوایی

محمد توفیق مشیرپناهی|  سنندج- خبرنگار:


یکی از مهم‌ترین عناصر و زیرساخت‎های توسعه راه‎ها هستند. راه‎ها در پیشبرد اهداف اقتصادی، صنعتی و کشاورزی نقش تعیین‎کننده دارند. این در حالی است که متاسفانه ‌ کردستان از این حیث با عقب‌ماندگی جدی رو‌به‌رو است. این نقصان، مسائل دیگر استان را تحت‌الشعاع قرار داده و توسعه این منطقه به همین خاطر عقب افتاده است و به همین علت کردستان با کمترین میزان بهره‌مندی از آزادراه‌ها، شبکه‌های هوایی و ریلی، استانی در توسعه شبکه راهی کشور محسوب می‌شود.
فقدان راه‎های ریلی و محدودیت راه هوایی و سرانه استان در داشتن فرودگاه در قیاس با برخی استان‌های همجوار - حداقل تا امروز - 2 عارضه بزرگ برای توفیق نداشتن کردستان در توسعه حمل‌و‌نقل بوده است. 

این معضل در بخش هوایی طی سالیان گذشته به‌روشنی قابل مشاهده بوده است، تعداد اندک پروازها از تنها فرودگاه استان در کنار اختصاص هواپیماهای کوچک به این مسیر، در ظاهر شهروندان استان و نیز مسافران ورودی به کردستان را ناراضی کرد، اما این تنها یک بخش کار بود و در نهان، نبود امکان حضور نیروهای توانمند به‌ویژه در بعد اقتصادی به این منطقه را فراهم کرد. به این ترتیب، این جنبه از توسعه استان هنوز عقیم مانده است. با وجود این، با تلاش‌هایی که صورت گرفت، تعداد پروازها از فرودگاه سنندج از 8 پرواز در هفته ابتدا به 11 پرواز و سپس به 14 پرواز می‎رسد و حتی برای پرواز خارجی از این فرودگاه، یعنی پرواز سنندج به استانبول، دوبی و... نیز برنامه‎هایی تهیه و در دست بررسی قرار گرفته است. 


افزایش پروازها برای توسعه گردشگری 

مدیر یک شرکت هواپیمایی که از جنبه توسعه گردشگری به افزایش پروازها نگاه می‌کند، با اشاره به اهمیت این موضوع می‌گوید: هدف اساسی ما باید نهادینه و عام‌‌المنفعه کردن بحث گردشگری و هوانوردی باشد که امیدواریم با اقداماتی در زمینه افزایش پروازهای سنندج این مهم به نتیجه برسد. 
«فروغ خسروی» با تاکید بر این‌که فرودگاه سنندج از امن‌ترین فرودگاه‌های کشور و دارای وضعیت و شرایط مطلوبی برای پرواز است، اعتقاد دارد: وضعیت پروازهای استان با 2 پرواز در روز شاید ظاهرا مطلوب به نظر برسد، اما آن چیزی که ما در برخورد مردم می‌بینیم و دیدگاه‌های آنها را می‌سنجیم، این است که برای شهروندان مقیم استان قابل قبول نیست که همیشه با کلی تاخیر به تهران سفر کنند. 

وی ادامه می دهد : در مجموع وضعیت به‌هیچ‌وجه مورد رضایت مردم نیست. مردم استان شهروندان نجیبی هستند و در صورت لغو یک پرواز هیچ‌گاه اعتراض نمی‌کنند و با آرامش و نجابتی که دارند، منتظر می‌مانند. به ‌طور کلی این نوع پروازها به کار استان نمی‌آید و این خوشایند مردم نیست که آنها را صبح زود در تهران پیاده کنیم و هیچ خدمات دیگری ارائه ندهیم. چرا مردم استان باید مسیری طولانی و خطرناک را به استان کرمانشاه بروند و با تاخیر همیشگی به کارهای خود برسند؟ تا کی باید وابسته به استان‌های دیگر باشیم و چرا جان خود را در مسیر جاده‌های نامناسب استان در معرض خطر قرار بدهیم؟ 

این فعال بخش خصوصی می‎افزاید: شرکت‌های مسافرتی هوایی و جهانگردی برای احقاق حقوق مسافر هیچ‌گونه اقدامی نمی‌توانند انجام دهند، مگر این‌که در زمان صدور بلیت برای مسافران خود، شرایط ورود به فرودگاه و مسائل مهم (مانند تاخیر نداشتن پرواز‌ها و حضور به‌موقع یا رزرواسیون) را به آنها توضیح بدهند. البته شرکت‎های هواپیمایی زیر بار بسیاری از مسائل نمی‌روند. در مواردی اگر مسافر مشکلی مانند گم‌شدن چمدان داشته باشد، شرکت هلدینگ در فرودگاه موظف به پیگیری است، اما در کل با ورود مسافر به فرودگاه کلیه قوانین فرودگاه از دست آژانس هواپیمایی خارج می‌شود. 


فرودگاه سنندج آماده برقراری پروازهای خارجی 

مدیر فرودگاه‌های استان کردستان می‎گوید: تردد افراد موثر چون سرمایه‌گذاران، استادان دانشگاه و پزشکان متخصص در قالب حمل‌و‌نقل هوایی ممکن است، چراکه زمان برای آنها یک شاخص ارزشمند محسوب می‌شود.  «محسن سیف‌زاده» ادامه می‌دهد: پایه و مقدمات ورود این قبیل افراد به استان، راه‎اندازی پروازهای بیشتر است و با اقداماتی که اخیرا انجام شده برنامه‌ریزی مناسبی برای جذب این نخبگان صورت گرفته است. وی می‎افزاید: افزایش شمار پروازهای فرودگاه سنندج جزو وظایف شرکت فرودگاه‌های کردستان نیست، ولی با توجه به این‌که این امر جزو مطالبات مردمی است به عنوان یکی از اولویت‌ها در دستور کار قرار دارد.

وی اظهار می‎کند: خوشبختانه در حال حاضر زیرساخت‌های فرودگاه سنندج برای افزایش پرواز هیچ‌گونه مشکلی ندارد و در صورت تمایل شرکت‌های ایرلاین، آمادگی داریم خدمات مورد نیاز را به آنها ارائه کنیم. مدیرکل فرودگاه‌های استان کردستان عنوان می‎کند: امروز تجهیزات نصب شده در فرودگاه سنندج جزو جدیدترین تجهیزات در کل کشور است و در زمینه ارائه خدمات پروازی هیچ‌گونه مشکل و محدودیتی نداریم. 

وی در مورد راه‌اندازی پروازهای خارجی از فرودگاه سنندج نیز می‎گوید: این فرودگاه مجوزهای لازم به این منظور را در گذشته اخذ کرده و مشکلی به لحاظ امکانات ندارد و حتی 2 سال نیز پرواز سنندج به سلیمانیه عراق نیز انجام شد.  مدیر فرودگاه‌های استان کردستان اظهار می‎کند: راه‎اندازی این پروازها بستگی به نظر و تصمیم شرکت‌های هواپیمایی دارد.

آنها باید بررسی کنند که آیا در مسیرهایی چون استانبول یا دوبی، صرفه اقتصادی و مسافر کافی وجود خواهد داشت یا خیر. با این حال این شرکت‌ها هر زمان تصمیم به راه‌اندازی پرواز خارجی از مبدأ فرودگاه سنندج را داشته باشند ما آمادگی لازم برای اجرای کار را داریم.


آخرین فرودگاه سقز ‌  

مدیر فرودگاه‌های استان کردستان می‌گوید:‌ در حال حاضر کردستان تنها از وجود یک فرودگاه در مرکز این استان بهره می‎برد و با علم به این موضوع از سال‎های قبل برنامه‎ریزی برای احداث فرودگاه در سقز به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت کردستان در دستور کار قرار گرفت.

کار ساخت این فرودگاه پس از گذشت بیش از 2 دهه حرکت لاک‌پشتی به نظر می‌رسد وارد مراحل جدی‌تری شده است، این مساله را می‌توان از رشد پروژه در سال جاری دانست.  «محسن سیف‌زاده» در این ارتباط می‌گوید: اواخر سال گذشته توافقاتی صورت گرفت تا مدیریت و مسئولیت احداث فرودگاه سقز به شرکت فرودگاه‌های کشور واگذار شود، اما چون تامین منابع مالی آن از سوی وزارت راه و شهرسازی برای این مجموعه با محدودیت‌ها و مشکلات قانونی مواجه شد، 
این روند منتفی شد. سال گذشته برای ساخت ترمینال، برج مراقبت پرواز و بخشی از سطوح پروازی فرودگاه سقز یک مناقصه برگزار شد و  عملیات اجرایی فرودگاه از ابتدای سال جاری در حال پیگیری و انجام است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید