• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 28 آبان 1397
کد مطلب : 38058
+
-

روزهای برفی ؛ چالش شهرداری رشت

همشهری از کمبود‌ امکانات موتوری شهرداری رشت به ویژه ماشین‌آلات سنگین برای مدیریت روزهای برفی گزارش می‌دهد

شهری
روزهای برفی ؛ چالش شهرداری رشت

فرشته رضایی| رشت – خبرنگار:

با شروع پاییز شاهد بارش‌های خوبی در همه نقاط گیلان بوده ایم. در برخی موارد هم این بارندگی‌ها سیل و طغیان رودخانه‌ها را نیز به همراه داشته‌اند که نمونه بارز آن سیل مهرماه بود. بعد از وقوع آن سیل، بارش‌ها همچنان به صورت باران در جلگه، همچنین برف در ارتفاعات استان ادامه دارد.

براساس آمار و میزان بارندگی‌های این فصل بعید نیست که با سردتر شدن هوا، نزولات جوی به صورت برف و باران در گیلان تداوم پیدا کند و مانند سال‌های قبل شاهد بارش برف سنگین در شهرهای گیلان باشیم.
 این بارش‌ها هربار مشکلاتی برای شهروندان گیلانی به همراه دارند و ناشی از کمبود امکانات امداد‌رسانی در این مواقع هستند. 

حالا باید توجه داشت در شرایط کنونی آیا امکانات و ماشین‌آلات شهرداری رشت برای مقابله با بحران در ایام بارش برف و باران قابل قبول است یا خیر. این در حالی است که برخی از مدیران ذی‌ربط در استان از لزوم نوسازی خودروها و امکانات امداد‌رسانی برای روزهای برفی در گیلان سخن به میان می‌آورند. 


 خرید ۴ دستگاه نمک‌پاش

 سرپرست شهرداری رشت در این‌باره گفت: در حال حاضر دستورالعمل عملیات زمستانی و وظایف کلیه سازمان‌ها و مناطق شهرداری در مواقع بحران مشخص شده است.

«علی بهارمست» اظهار کرد: نباید از بارش برف و باران به عنوان یک بحران نام ببریم و باید حداکثر تلاش خود را به کار ببندیم تا شهروندان از این نعمت لذت ببرند. 

سرپرست شهرداری از خرید ۴ دستگاه نمک‌پاش برای ماشین‌آلات شهرداری در مواقع بحران خبر داد و تصریح کرد: طبیعی است هنگام بارش برف و باران تردد در معابر مانند روزهای طبیعی نباشد، اما مجموعه شهرداری همواره تلاش می‌کند تا در مواقع نزولات آسمانی مشکلات تردد در معابر به حداقل برسد.

بهارمست به مدیریت دستگاه‌ها و استفاده بهینه از ماشین‌آلات شهرداری تاکید کرد و گفت: اگر از ماشین‌آلات شهرداری به خوبی استفاده نشود، در مواقع بحران با مشکل مواجه خواهیم شد.
وی بازگشایی معابر اصلی و اماکن خدمت‌رسان را از اولویت‌های شهرداری هنگام بارش برف دانست.
این مسئول بیان کرد: شهرداری اولین دستگاهی است که مردم در شرایط مختلف از آن انتظار کمک و خدمت‌رسانی دارند، به همین دلیل باید خدمتگزار مردم باشیم.
 

ضرورت نوسازی ماشین‌آلات سنگین 

مدیر هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری و جانشین دوم ستاد بحران شهرداری رشت هم اظهار کرد: در سطح شهر، معابر و میدان‌ها نشانه‌گذاری‌های لازم انجام شده تا در مواقع بحران ماشین‌آلات شهرداری با مشکل مواجه نشوند.
«محمد باقر بشردانش» به بازبینی تجهیزات کارگاهی و تامین سوخت مناسب برای ماشین‌آلات در مواقع بحران تاکید کرد. 

مدیر هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری با بیان اینکه ماشین‌آلات شهرداری در مواقع بحرانی پاسخگو نیستند، به وضعیت نامناسب ماشین‌آلات سبک و سنگین شهرداری رشت اشاره کرد و گفت: ماشین‌آلات شهرداری رشت وضعیت مکانیکی مناسبی ندارند.

بشردانش با بیان اینکه حدود ۱۵ سال از عمر ماشین‌آلات سبک و سنگین شهرداری رشت می‌گذرد، بیان کرد: در این مدت اقدامی برای نوسازی ماشین‌آلات انجام نشده است و بدین ترتیب هزینه تعمیرات سنگینی به بدنه شهرداری تحمیل می‌شود.
این مسئول ادامه داد: در صورت بروز بحران باید نسبت به اجاره موقت ماشین‌آلات از بخش خصوصی اقدام کنیم. در این خصوص حوزه معاونت خدمات شهری با احصای تمامی معابر اصلی و فرعی سطح شهر در ابلاغی به مناطق پنجگانه شهرداری، شیوه‌نامه اجرایی ماشین‌آلات سنگین کمکی بخش خصوصی را برای رعایت صرفه و صلاح شهرداری به مناطق ابلاغ کرده است.

وی ادامه داد: ناوگان ماشین‌آلات نواحی شهرداری نیز چنین وضعیتی دارد. استفاده حداقل ۱۷ساعته در روز، به مرور خودروهای مزدا و نیسان در اختیار نواحی را از لحاظ انتفاع خارج کرده و هیچ اراده‌ای برای نوسازی ماشین‌آلات خدمات شهری با توجه به درخواست‌های مکرر حوزه معاونت خدمات شهری و مشکلات مالی شهرداری وجود ندارد.


اقدامات جانبی شهرداری رشت برای مدیریت روزهای برفی

سرپرست شهرداری رشت با اشاره به تلاش‌های کارگران شهرداری و پاکبانان در مواقع بارش برف و باران عنوان کرد: باید غذا و لباس گرم، تجهیزات مناسب و بادگیر برای کارگران و پاکبانان شهرداری تهیه شود. 
«علی بهارمست» به شناسایی درختان خشک و خطرآفرین و هرس آنها هم تاکید کرد و گفت: باید به همه جزییات اهمیت بدهیم و هیچ موردی را نادیده نگیریم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید