• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 28 آبان 1397
کد مطلب : 38050
+
-

ظرفیت‌های مرزی مغفول اردبیل در روابط بین‌الملل

استان ظرفیت مناسبی در صادرات محصولات گلخانه‌ای به روسیه و کشورهای CIS دارد

اردبیل
ظرفیت‌های مرزی مغفول اردبیل در روابط بین‌الملل

پوپک قاسمی|  اردبیل- خبرنگار:


استان اردبیل هم با داشتن 380 کیلومتر مرز مشترک با جمهوری آذربایجان دارای ظرفیت‌های ارزشمندی در گسترش مناسبات بین ایران و آذربایجان است، ولی تاکنون از این مزیت‌های ژئوپلتیکی استفاده بهینه نشده است. این استان ظرفیت‌های بسیاری در بخش‌های مختلف دارد که این بخش‌ها باید با برنامه‌ریزی‌های هدفمند شکوفا شود. شاخصه‌های ویژه کشاورزی و صنعتی در کنار نزدیکی به بازارهای پرجمعیت خارجی، ظرفیت‌های استثنایی گردشگری برای رونق توریسم بین‌المللی، ویژگی‌های خاص و فراملیتی فرهنگی برای جذب و جلب فرهنگی همسایگان و جغرافیای خاص سیاسی استان به عنوان یکی از گذرگاه‌های کریدور ارتباطی شمال و جنوب از جمله ظرفیت‌های کم‌نظیر اردبیل است که باید به آن با نگاه ملی و برای تقویت اقتصاد ملی نگریست.

پایه‌‌ریزی کشاورزی و صنعت صادرات‌محور، سوق‌دهی صنعت گردشگری به جلب گردشگران خارجی و... از جمله برنامه‌ها و طرح‌هایی است که بخشی از آنها در استان عملیاتی شده و بخشی نیز با توجه به اعمال تحریم‌های جدید باید با جدیت برای عملیاتی شدن پیگیری شود.


ارتباط اردبیل با 3 کشور همسایه 

هر چند اوضاع اقتصادی اردبیل به مانند دیگر استان‌های کشور بعد از گرانی ارز و اعمال دور جدید تحریم‌ها، دچار تحولاتی شده است و نمی‌توان گفت تاثیر منفی بر رشد نداشته است، اما افزایش صادرات استان با وجود شرایط اقتصادی موجود، یکی از خبرهای خوشی است که می‌تواند با تدابیر دولتمردان برای توسعه اقتصادی تداوم داشته باشد.

مساله‌ای که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: میزان صادرات استان در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد.  «سیدحامد عاملی» مقصد صادرات محصولات استان را 3 کشور عراق، افغانستان و جمهوری آذربایجان اعلام می‌کند که نشان‌دهنده ظرفیت‌های بین‌المللی اردبیل برای افزایش تجارت با کشورهای همسایه و پل ارتباطی با دیگر کشورهاست. 


سود اقتصادی بالای حوزه گردشگری در استان‌های مرزی 

معاون اقتصادی استاندار اردبیل هم این استان را دارای ظرفیت‌های مناسبی می‌داند که می‌تواند در شرایط تحریم در اقتصاد استان و کشور تاثیرگذار باشد. «بهمن حسین‌زاده» با اشاره به 24ساعته شدن فعالیت گمرک بیله‌سوار با تلاش تیم اقتصادی استانداری می‌افزاید: شبانه‌روزی شدن ارائه خدمات در گمرک بیله‌سوار تاثیر مثبتی در افزایش صادرات داشته است و با کنترل صادرات با هدف صادر نشدن کالاهای اساسی می‌توان گام‌های اقتصادی مناسبی در شرایط کنونی برداشت.
حسین‌زاده با تاکید بر عدم صادرات کالاهای اساسی می‌گوید: استان ظرفیت مناسبی در صادرات محصولات گلخانه‌ای دارد که می‌توان از تولید و صادرات این محصولات به روسیه و کشورهای CIS بهره مناسبی برد.

وی بر ضرورت ذکاوت صادرکنندگان تاکید می‌کند و می‌افزاید: صادرکنندگان باید با موقعیت‌سنجی مناسب بتوانند با قیمت مناسب و ارزش افزوده بیشتر محصولات را صادر کنند. این مسئول به ظرفیت گردشگری استان اردبیل هم اشاره می‌کند و می‌گوید: گردشگری، حوزه‌ای است که تحریم‌ها تاثیر چندانی در آن ندارند و سود اقتصادی بالایی به‌ویژه در استان‌های مرزی به دلیل ورود گردشگران از کشورهای همسایه دارد. با فعال کردن بخش‌های مختلف مانند گردشگری سلامت در استان اردبیل می‌توان توفیق اقتصادی چشمگیری کسب کرد. همه تلاشمان پیدا کردن راه‌های مناسب برای مقابله با تحریم ظالمانه است و انتظار داریم مردم با اتحاد بیشتر در این زمینه خادمان خود را یاری کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید