• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 28 آبان 1397
کد مطلب : 38038
+
-

تأکید شورا بر انضباط ‌مالی شهرداری تهران

براساس مصوبه شورای شهر تهران از این پس جدول تغییر نرخ بهای خدمات شهرداری در قالب لوایح بودجه سنواتی به شورا ارائه می‌شود

شورا
تأکید شورا بر انضباط ‌مالی شهرداری تهران

مجید جباری/خبر‌نگار

محور برنامه‌های جلسه دیروز شورای شهر تهران،  بررسی و تصویب طرح‌هایی برای کاهش هزینه‌های اداره شهر بود. اعضای شورای شهر در صدویکمین جلسه شورا لایحه‌ای را تصویب کردند که براساس آن،  از این پس جدول تغییر نرخ بهای خدمات شهرداری در قالب لوایح بودجه سنواتی به شورا ارائه می‌شود. بهاره آروین، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران  در این باره گفت: تصویب این لایحه، همه واحد‌های تابعه را با هر نوع عوارض و بهای خدماتی که از مردم اخذ می‌کنند ملزم می‌کند نرخ را در همان لایحه بودجه سنواتی به‌صورت کامل تعیین کنند که به‌نظر من این موضوع،  در راستای شفافیت و پاسخگویی به مردم لازم بود. با این تأکید که این اقدام هم زمینه‌های نظارت و هم نظم‌بخشی را در شهرداری تهران فراهم می‌کند و اجرایی شدن آن در جهت شفافیت و تحقق انضباط‌بخشی است. همچنین بهای خدماتی که در طول سال از سوی شورای شهر تصویب می‌شود،  حاوی اثرات درآمدی برای سازمان‌هاست. 

بررسی لایحه 
در بررسی این لایحه،  زهرا صدراعظم نوری به عدم ‌تغییر برخی تعرفه‌ها در طول سالیان اشاره کرد و خواستار طراحی سازوکاری برای آن شد. شهربانو امانی نیز در همین زمینه گفت: زمانی که در این طرح آمده کم است؛  به‌گونه‌ای که پس از تصویب شورا و تأیید فرمانداری در زمان 15روز و ابلاغ آن به شهرداری فرصت را برای شهرداری که 15آذر‌ماه اعلام کرده بسیار محدود می‌کند و عملا ممکن است اجرایی نشود.
مرتضی الویری با تأکید بر اینکه تصویب این طرح شفافیت را بالاتر برده و درآمدها را واقعی‌تر می‌کند،  گفت: این طرح یک‌ماه قبل ارائه شده و امروز نیز دیر شده است اما جلوی ضرر را هر زمان که بگیریم منفعت است. سیدابراهیم امینی که در اواسط جلسه شورا پس از ترک جلسه از سوی محسن هاشمی ریاست جلسه را برعهده داشت هم درخصوص این طرح گفت: زمانی که برای این طرح مقرر شده خیلی عملیاتی نیست. از این رو می‌توان این طرح را به‌عنوان یک تبصره در بودجه سنواتی امسال مورد تصویب قرار داد تا در بودجه سال آتی عملیاتی شود. سیدحسن رسولی اما در این‌باره گفت: اساس این طرح التزام بخشی به فرایندهای بودجه عملیاتی است؛ از این‌رو باید چنین مصوبه‌ای را در شورا داشته باشیم و نباید با آوردن آن در قالب یک تبصره،  صورت مسئله را پاک کنیم. او تأکید کرد: این موضوع در برنامه سوم توسعه شهر تهران آورده می‌شود اما این مصوبه می‌تواند منجر به تجهیز بهتر شهرداری و غنی‌سازی‌ بودجه شهرداری برای سال آینده شود.
سکینه اشرفی، معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران هم با اشاره به این لایحه گفت: بهای خدماتی که از سوی دولت اعلام شده است در برنامه‌ریزی‌ها لحاظ کرده‌اند و از طرفی ما می‌خواهیم که این موضوع تبدیل به حکمی دائمی شود. در نهایت پس از بحث و بررسی،  کلیات لایحه «تکلیف شهرداری تهران به ارائه جدول بهای خدمات در قالب لوایح بودجه سنواتی» با 14موافق و 3مخالف از 17نفر حاضر رأی آورد. پس از تصویب کلیات لایحه،  محمد سالاری پیشنهادی را در این زمینه ارائه کرد تا براساس آن شهرداری مکلف به اجرای این مصوبه در سال پیش رو باشد که فراهانی در پاسخ به او گفت: لوایح شهرداری باید تا 15آذر تجمیع شود اما شورای شهر تا 25بهمن فرصت دارد که بودجه را بررسی و تصویب کند از این رو هنوز برای این مصوبه دیر نشده است.

طرحی برای شفافیت و انضباط مالی
بهاره آروین، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در تشریح این لایحه به خبرنگار همشهری گفت:«طرح تجمیع عوارض درقالب لوایح بودجه سنواتی طرحی بود که از سوی کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر به صحن شورا ارائه شد و خوشبختانه کلیات و جزئیات آن به تصویب اعضا رسید. این طرح کمک می‌کند به‌صورت شفاف به مردم پاسخ دهیم که هر افزایش عوارض یا بهای خدماتی که صورت می‌گیرد دقیقا در کجا هزینه می‌شود. چون اثر بودجه‌ای آن را در لایحه بودجه رصد می‌کنیم. متأسفانه در دوره‌های قبل مدیریت شهری هر زمان که مدیر سازمان و یا شرکتی اراده می‌کرد بهای خدمات مرتبط با سازمان متبوع خود را در صحن شورا به تصویب می‌رساند، بدون اینکه شورا بتواند رصد کند این افزایش درآمدی که حاصل از افزایش نرخ خواهد بود و برای سازمان حاصل می‌شود،  دقیقا قرار است کجا هزینه شود.
از طرفی چون سازمان‌های ستادی اغلب به موقع لوایح اصلاح تعرفه‌های خود را به شورا ارائه نمی‌کنند،  شاهد هستیم که خدمتی در طول سالیان بدون تغییر تعرفه باقی می‌ماند که به‌دلیل افزایش نرخ تورم این تغییر نکردن و ثبات قیمت خدمات ضرر و زیانی را به شهرداری وارد می‌کند. ضمن اینکه افزایش یکباره بهای خدمات نیز اثرات عمومی دارد.

مخالفت شورا با 2 دستور جلسه
یکصدویکمین جلسه شورای شهر تهران 2 دستور جلسه دیگر هم داشت. یکی بررسی لایحه اصلاحیه مصوبه تعیین بهای بازدید از باغ پرندگان بود که اعضای شورا پس از بحث و بررسی،  درنهایت با تبعیض بین دانش‌آموزان برای تخفیف بیشتر بهای بازدید از باغ پرندگان مخالفت کردند. پس از آن شورا در قالب دستور، جلسه بعدی خود با رد یک فوریت ذیحساب 2شهرداری تا زمان استقرار پیروز حناچی در مسند شهرداری تهران مخالفت کردند. یک فوریت انتخاب ذیحساب  2شهرداری با 11رأی مخالف به تصویب نرسید.

اهدای لوح تقدیر به رئیس شورای شهر
در ابتدای صدو یکمین جلسه رسمی شورای شهر،  نماینده شهرداری تهران در کربلا از جانب تولیت عتبه عباسیه کربلا به پاس اقدامات مدیریت شهری تهران در ایام اربعین در کربلا،  لوح تقدیری را تقدیم محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران کرد.

تحقق 72درصدی درآمدهای شش‌ماهه امسال شهرداری
سید‌حسن رسولی، خزانه‌دار شورای شهر تهران در جلسه دیروز شورا با بیان اینکه شهرداری تهران در شهریورماه امسال تنها یک درصد از هزینه‌های بازپرداخت وام‌ها، تسهیلات و دیون را پرداخت کرده است، گفت: در 6‌ماه نخست، شهرداری توانسته مبلغ 62هزار و 793میلیارد ریال یعنی 72درصد را تحصیل کند. در ارزیابی کلی باید بگویم شهرداری تهران براساس بودجه مصوب شورا موظف بوده در برش عملکردی ماهانه خود نسبت به تأمین منابع در سقف 14هزار میلیارد ریال اقدام و به همین میزان مصارف خود را تنظیم و تعادل میان منابع و مصارف را برقرار کند. در شهریور‌ماه امسال شهرداری توانسته مبلغ 6هزار و 434میلیارد ریال یعنی 44درصد را تحصیل کند که با اعلام مبلغ 3هزار و 729میلیارد هزینه در شهریور‌ماه معادل 28درصد مصارف خود را منظور کرده است. در بخش عملکرد منابع در شهریورماه امسال شهرداری تهران با کسری عملکرد 8هزار میلیارد ریالی نسبت به یک‌دوازدهم بودجه مصوب مواجه است که عمده این کسری عملکرد مربوط به بخش واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای است، درحالی‌که شهرداری مکلف به تأمین 43درصد منابع از این محل بوده که ما شاهدیم توانسته است مبلغ 1هزار و705میلیارد ریال یعنی 27درصد از منابع خود را از این محل تأمین کند.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید