• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 28 آبان 1397
کد مطلب : 38029
+
-

ظرفیت‌های استانی برای عبور از تحریم‌ها

همشهری ظرفیت‌های اقتصادی آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی و اردبیل را به عنوان نقطه قوت تبادلات بین‌المللی کشور بررسی می‌کند

پرونده
ظرفیت‌های استانی برای عبور از تحریم‌ها

اصلاح وضعیت کسب و کار 

پیشنهادات بیست‌وپنج‌گانه‌ای برای اصلاح وضعیت اقتصادی استان و کشور از سوی اتاق بازرگانی تبریز تهیه و به مسئولان ارائه شده است


سیدمرتضی احمدپور |  تبریز – خبرنگار:

آذربایجان شرقی با هویتی تجاری و اقتصادی و قرار گرفتن در مسیر ترانزیت و تجارت میان ایران و اروپا تاثیر‌پذیری بیشتری از تحولات اقتصادی دارد. مرزی بودن این استان و انجام مبادلات تجاری با کشورهای هم‌مرز هم بر این اهمیت افزوده است. گران شدن ارز، عدم تامین مالی و مشکلات بانکی و مالیاتی از جمله‌ چالش‌هایی است که فعالان اقتصادی را با مشکلاتی مواجه کرده است. در گفت‌وگو با برخی فعالان اقتصادی استان پیشنهادهایی برای اصلاح وضعیت کسب و کار و حل مشکلات فعالان بخش خصوصی مطرح شده است که در ادامه می‌خوانید. 


تعدیل مالیات بر ارزش افزوده صنف طلافروشان 

بازار امیر تبریز به عنوان یکی از قدیمی‌ترین بازارهای طلای کشور با رکود بی‌سابقه‌ای روبه‌رو شده و خرید طلا و جواهر از سوی شهروندان کاهش قابل توجهی پیدا کرده است.

عضو هیات‌رئیسه اتحادیه طلا و جواهر تبریز در گفت‌وگو با همشهری با بیان این‌که در حال حاضر فعالیت صنف طلا‌فروشان به حداقل میزان در سال‌های اخیر رسیده است، بیان می‌کند: افزایش چندبرابری قیمت سکه و طلا در ماه‌های اخیر و کاهش قدرت خرید مردم موجب شده تا شهروندان رغبت چندانی به خرید نداشته و در نتیجه بازار طلا خالی از مشتری باشد.

 «رسول شوکتی» ادامه می‌دهد: در چنین شرایطی که خرید و فروش کم شده و در نتیجه طلافروشان با مشکلات متعددی روبه‌رو شده‌اند، اجاره‌بهای سنگین مغازه‌ها هم تا 50 میلیون تومان در ماه رسیده است. از سوی دیگر مالیات بر ارزش افزوده سال‌های گذشته که باید پرداخت شود موجب شده تا بسیاری از طلافروشان مغازه‌های خود را تعطیل کرده و معاملات سرپایی انجام دهند.

وی عنوان می‌کند: اغلب خریداران هم به دنبال طلای آب‌شده هستند، چراکه نه دستمزد دارد و نه مالیات بر ارزش افزوده. اما این نوع معامله هم مشکلاتی دارد، چون اغلب سرپایی و غیر‌رسمی است و احتمال کلاهبرداری وجود دارد. شوکتی تاکید می‌کند: تعدیل مالیات بر ارزش افزوده صنف طلا‌فروشان تقاضایی جدی است که به مسئولان بخش دولتی، همچنین اتاق بازرگانی تبریز برای طرح در جلسات با مسئولان ارائه کرده‌ایم.


کاهش مالیات پیمانکاران 

مدیرعامل یکی از شرکت‌های پیمانکاری می‌گوید: بدهی ادارات دولتی و شهرداری‌ها به پیمانکاران بخش خصوصی زیاد شده است. برخی ادارات یا شهرداری‌ها برای تهاتر بدهی سال‌های قبل زمین دورافتاده، ساختمان‌های کم‌ارزش و مسکن‌های مهر بدون مشتری را در نظر می‌گیرند. 

«عباس عیوضی» تاکید می‌کند: البته این تهاترها شامل بدهی‌ سال‌های قبل می‌شود و برای بدهی‌های یکی دو سال اخیر اقدام موثری صورت نگرفته است. از سوی دیگر بانک‌ها و اداره دارایی پیگیر مطالبات خود از پیمانکاران هستند. در چنین شرایطی تهاتر بدهی‌های دولتی یا شهرداری‌ها با بدهی‌های مالیاتی یا بانکی پیمانکاران می‌تواند اقدامی مُسکن‌وار اما موثر باشد، چراکه با تاخیر در پرداخت بدهی‌های بانکی جرایم دیگری نیز تحمیل می‌شود که قابل تحمل نیست. وی خواستار کاهش مالیات پیمانکاران به نسبت حجم فعالیت آنان شده و بیان می‌کند: قبلا وعده‌هایی در زمینه کاهش 10 درصدی مالیات داده شده بود که امیدواریم این وعده‌ها محقق شود، چراکه پیمانکاران با توجه به قراردادهای قبلی و افزایش یک‌باره قیمت‌ها با مشکلات زیادی در پرداخت مالیات و بدهی‌های بانکی روبه‌رو شده‌اند.


رفع مشکلات ثبت سفارش و تامین ارز 

رئیس اتاق بازرگانی تبریز هم با بیان این‌که این اتاق در شرایط فعلی که جنگ اقتصادی دشمن علیه ملت ایران محسوب می‌شود، در کنار فعالان بخش خصوصی است، اظهار می‌کند: برای برون‌رفت از این شرایط دشوار به همراهی حداکثری مسئولان دولتی نیاز است. البته در آذربایجان شرقی با تشکیل منظم جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی این همراهی احساس می‌شود.

«صمد حسن‌زاده» با بیان این‌که پیشنهادات بیست‌وپنج‌گانه‌ای برای اصلاح وضعیت اقتصادی استان و کشور از سوی اتاق بازرگانی تبریز تهیه و به مسئولان ارائه شده است، عنوان می‌کند: یکی از مهم‌ترین موارد دادن اختیارات بیشتر به استان‌ها در زمینه واردات کالاها و حضور در بازارهای جهانی است. باید مشکلات ثبت سفارش و تامین ارز برای وارد‌کنندگان استانی بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گیرد. وی بر چالاکی بخش‌خصوصی برای برون‌رفت از شرایط فعلی اقتصادی تاکید می‌کند و می‌گوید: تامین نقدینگی واحدهای تولیدی برای تامین کالاهای اولیه با توجه به افزایش نرخ ارز به‌ویژه برای تولید‌کنندگان محلی ضروری است.

حسن‌زاده افزایش صادرات به‌ویژه از نظر وزنی را از استان‌هایی مانند آذربایجان شرقی به عنوان یک استان مرزی در حال حاضر به نفع اقتصاد استان و کشور نمی‌داند و می‌افزاید: در حالی که نرخ ارز چند برابر افزایش پیدا کرده، فعالان اقتصادی از کشورهای اطراف به استان آمده و اقدام به خرید کالا با نرخ ارزان‌تر می‌کنند، چراکه ارزش ارزهای کشورهای همسایه هم به تبع دلار افزایش یافته و با خروج این کالاها از استان و کشور در واقع ارزان‌فروشی می‌کنیم. نباید از چنین وضعیتی به عنوان افزایش صادرات خرسند بود. 

وی تاکید می‌کند: از سوی دیگر برخی کالاهای ضروری با ارز دولتی وارد استان می‌شود که باید نظارت بیشتری بر نحوه توزیع این کالاها در میان مصرف‌کنندگان نهایی صورت بگیرد. اتاق بازرگانی تبریز در این زمینه پیشنهاداتی عملی به مسئولان استانی داده است. باید برخی اختیارات ادارات دولتی به دفاتر پیشخوان برون‌سپاری شود تا بخش خصوصی چالاک‌تر و سریع‌تر بتواند در فضای کسب و کار و مقابله با تحریم‌ها حضور داشته باشد.


سرمایه گذاری 20 میلیون دلاری در آذربایجان شرقی 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی از صدور مجوزهای لازم برای سرمایه‌گذاری خارجی خبر داد و گفت: بر این اساس امسال 20 میلیون دلار سرمایه‌گذاری می‌شود . «داود بهبودی» با بیان این‌که تبریز از گذشته به عنوان مرکز تجاری کشور و دروازه اتصال ایران به اروپا مطرح بوده است، اظهار کرد: بازار تبریز به عنوان بزرگ‌ترین سازه آجری مسقف دنیا از گذشته سرآمد تجارت دنیا بوده و همواره نقشی فراملی و فرامنطقه‎ای داشته است. بر این اساس سرمایه‎گذاری مشترک با برندهای خارجی از گذشته تاکنون موجب شده صنایع تبریز جزو صنایع بنام کشور باشد.

بهبودی درباره تاثیر یا عدم تاثیر تحریم‌ها در اقتصاد آذربایجان شرقی بیان کرد: اقتصاد ما از گذشته تجربه‎های متعددی برای دور زدن و مقابله با تحریم‎ها اندوخته است و بسترهای نداشتن وابستگی به کشورهای دیگر را به وجود آورده است. در سال گذشته 2 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی از آذربایجان شرقی داشتیم که این میزان بیش از سهم اقتصادی استان بود؛ تجار ما افراد قابل و خودساخته‎ای هستند و در صنایع غذایی، لوازم خانگی، کفش، فرش و سایر صنایع برندهای معروفی داریم. این اقتصاددان به مجاورت استان با کشورهایی مثل ترکیه، آذربایجان، عراق و ارمنستان اشاره و عنوان کرد: آذربایجان شرقی می‎تواند از طریق فعالان اقتصادی و همراهی با همسایگان خود تحریم‎ها را راحت‎تر دور بزند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید