• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 28 آبان 1397
کد مطلب : 38028
+
-

آمریکا به‌دنبال توافق با طالبان

زلمای خلیل‌زاد تلاش دارد تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان، با طالبان به توافق برسد

خاورمیانه
آمریکا به‌دنبال توافق با طالبان


محمدامین خرمی/ خبرنگار
فرستاده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور افغانستان که این روزها بین کابل و پایتخت‌های کشورهای حاشیه جنوب خلیج‌فارس در رفت‌وآمد است می‌گوید: امیدوار است طی 5‌ماه آینده یعنی پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان با طالبان به توافق برسد.

زلمای خلیل‌زاد که پس از سفر 3روزه به دوحه قطر و مذاکره با سران طالبان، بار دیگر به کابل بازگشته‌ دیروز در نشست با خبرنگاران گفت که به توافق با این گروه امیدوار است. طبق گزارش شبکه تلویزیونی طلوع افغانستان، خلیل‌زاد گفته است اعتقاد دارد سران طالبان هم به این نتیجه رسیده‌اند که دیگر نمی‌توانند باادامه جنگ به خواسته‌های خود برسند. او همچنین اعلام کرد که احتمالا طالبان طی روزهای آینده در ترکیب هیأت مذاکره کننده‌شان تغییراتی ایجاد کند.

خلیل‌زاد پیش از این بین سال‌های 2001 تا 2005 به‌عنوان فرستاده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا و سفیر این کشور در کابل، نقش مهمی در فضاسی سیاسی افغانستان بازی کرد. نام او نیمه مهرماه امسال زمانی که از سوی ترامپ به‌عنوان نماینده ویژه آمریکا و مذاکره‌کننده در امور صلح افغانستان اعلام شد، بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاد. خلیل‌زاد همان زمان طی سفری 10روزه به کابل و کشورهای پاکستان، قطر، امارات و عربستان، نخستین تلاش‌هایش برای ایجاد سازوکاری برای مذاکرات صلح را آغاز کرد. او از هفته گذشته دومین دور از سفر منطقه‌ای خود را آغاز کرده است؛ سفری که بسیاری آن را متاثر از برگزاری نشست صلح افغانستان در مسکو و تلاش آمریکا برای به حاشیه راندن روسیه در مسائل افغانستان می‌دانند.

خلیل‌زاد در نشست خبری دیروز جزئیات زیادی از 2دور مذاکره‌اش با سران طالبان به خبرنگاران نداد اما خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از 2فرد نزدیک به مذاکرات گزارش داد که خیرالله خیرخواه والی پیشین طالبان در هرات و محمد فاضل یکی از فرماندهان پیشن این گروه در مذاکرات با خلیل‌زاد در دوحه حضور داشته‌اند. این دو جزو 5 عضو طالبان بودند که 4سال پیش از زندان گوانتانامو آزاد و با یک سرباز آمریکایی که از سال 2009 در اسارت این گروه بود مبادله شدند. هر 5نفر عضو طالبان اکنون در دفتر این گروه در دوحه مستقر هستند.

آسوشیتدپرس همچنین به نقل از یک منبع دیگر خبر داد که سران طالبان با فشارهای آمریکا برای رسیدن به توافق تا قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان مخالفت کرده‌اند و در مقابل خواستار تعویق زمان برگزاری انتخابات شده‌‌اند؛ خواسته‌ای که به‌شدت با مخالفت حکومت مرکزی در کابل روبه‌رو شده است. مذاکرات میان آمریکایی‌ها و سران طالبان در حالی ادامه دارد که پاکستان نیز طی روزهای اخیر برخی رهبران شاخص این گروه از جمله یکی از بنیانگذاران آن یعنی ملا عبدالغنی برادر را آزاد کرده است. گفته می‌شود این اقدام نیز تحت فشار آمریکا و برای ترغیب طالبان برای ماندن بر سر میز مذاکره انجام شده است.

طبق گزارش آسوشیتدپرس خلیل‌زاد در مذاکره چند روز گذشته با طالبان خواستار اجرای آتش‌بس نیز شده که این درخواست هم از سوی طالبان رد شده است. طالبان به‌دلیل عدم‌توافق برای آزادی زندانیان خود و همچنین عدم‌لغو محدودیت سفر رهبران این گروه با این درخواست مخالفت کرده است. طالبان همچنین خواستار به رسمیت شناختن دفتر خود در دوحه است؛ درخواستی که دولت افغانستان با آن مخالف است. گفته‌ می‌شود پیشنهاد طالبان در این نشست، برکناری دولت مرکزی افغانستان و ایجاد یک حکومت موقت تا زمان برگزاری انتخابات بوده است.

آسوشیتدپرس خبر داد که طالبان حتی عبدالستار سیرت، از سیاستمداران تاجیک و قدیمی افغانستان را نیز به‌عنوان رئیس دولت موقت پیشنهاد داده است. سیرت پس از سقوط طالبان در کنفرانس بن در سال 2001نیز با بیشترین رأی برای ریاست دولت انتقالی انتخاب شد اما به‌دلیل مسائل قومیتی به نفع حامد کرزای کنار رفت. خبرگزاری جمهور افغانستان نیز دیروز با انتشار گزارشی از وجود چنین طرحی خبر داد. این در شرایطی است که اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان، در حال ایجاد گروه‌های مشورتی از اقوام مختلف افغانستان تحت عنوان «بورد مشورتی صلح» است. وضعیت در افغانستان در شرایطی که حملات تروریستی طالبان همچنان ادامه دارد و نیروهای دولتی و نیروهای طالبان در حدود 40درصد از خاک این کشور درگیر هستند، پیچیده‌تر از گذشته شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید