• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 28 آبان 1397
کد مطلب : 38027
+
-

بزرگ‌ترین دزدی‌های قرن21 کدام‌ موارد بودند؟

ذهن زیبای تبهکار

هنوز راز بعضی از دزدی‌های بزرگ دنیا کشف نشده است

شبنم سیدمجیدی

خیلی از ما عاشق فیلم‌هایی با موضوع دزدی مثل «بانی و کلاید»، «هیت و سگ‌های انباری» هستیم. شخصیت‌های این داستان‌ها بسیار جذابند؛ با آنکه سرکش و کلاهبردارند، نمی‌توانید دوستشان نداشته باشید. حتی گاهی برای آنها و بدبیاری‌هایشان دلسوزی می‌کنید و عاشق ذهن زیبای این تبهکاران می‌شوید. در بیشتر فیلم‌ها به ناچار آنها دستگیر می‌شوند و آدم بدها معمولاً ‌به‌سزای اعمالشان می‌رسند. اما در دنیای واقعی، برخی از بزرگ‌ترین دزدهای تاریخ از مجازات قسر در رفته‌ و برخی نیز دستگیر شده‌اند. در قرن 21 ،همچنان دزدی‌های زیادی انجام می‌شود و روش‌های دزدی به سبک فیلم‌های سیاه و سفید قدیمی اصلاً از مد نیفتاده است. مدل معروف تونل‌زدن یا دزدی از بانک و... هنوز هم مرسوم است و البته که دزدی‌های دیجیتال نیز به دنیا وارد شده‌اند.

بزرگ‌ترین دزدی دیجیتال تاریخ

 می‌گویند دزدی دیجیتالی که در سال 2018انجام شد، بزرگ‌ترین دزدی دیجیتال تاریخ است که هنوز هم جزئیات آن به‌طور کامل فاش نشده است. در ژانویه این سال، مدیر صرافی چک‌پوینت (یک صرافی ارز دیجیتال) در توکیو تأیید کرد که هکرها بیش از 523میلیون نم (ارز دیجیتال) که معادل 400میلیون پوند می‌شود، دزدیده‌اند. صرافی چک‌پوینت جزئیات اینکه چطور سیستم‌هایش هک شده بود، برملا نکرد و فقط به این گفته اکتفا کرد که این کار از داخل صرافی نبوده است. اما نکته مهم و عجیب این دزدی اینجاست که تمام عملیات انتقال ارز دیجیتال در دنیا برای عموم قابل مشاهده است و خیلی راحت می‌توان فهمید پول‌های دزدیده‌شده کجا رفته‌اند. صرافی چک‌پوینت 11 آدرس را پیدا کرد که کل 523میلیون پول دزدیده شده، به آنجا منتقل شده بودند اما هیچ‌کس نمی‌داند صاحب این حساب‌های اینترنتی چه افرادی هستند. صرافی هم به کاربرانی که در این دزدی متضرر شده بودند، ارز دیجیتال بازپرداخت.

دزدی جواهرات باغ هاتون

در مارس سال2016، 7 مرد در دادگاه مرکزی جنایی لندن، برای ورود غیرقانونی به باغ هاتون و عبور از صندوق امنیتی آن محکوم شدند. آنها یکی از بی‌پرواترین دزدی‌های تاریخ معاصر را رقم زدند. مغز متفکر این گروه، برایان ریدر 76ساله بود که برای دهه‌ها در دزدی‌های زیادی در لندن مشارکت داشت. دزدهای دیگر هم همه در سن بازنشستگی بودند. دزدها از یک آسانسور برای پایین‌رفتن استفاده کردند تا خود را به اتاق مستحکم زیرزمین برسانند و بعد نیم‌متر دیوار را کندند تا به اتاق امن برسند. ارزش سنگ‌های قیمتی که دزدیده شدند، حدود 200میلیون پوند تخمین‌زده شد. البته همه اعضای این گروه دستگیر و زندانی شدند؛ یک نفر صدای آنها را در یک کافه هنگامی که درباره این دزدی صحبت می‌کردند، شنید و به پلیس خبر داد. 613 هزار پوند از اموال دزدی در یک قبرستان دفن شده بود که جونز 63ساله درباره آن به پلیس گفت. اما بقیه چیزهایی که دزدیده بودند، هرگز بازنگشت. از روی این دزدی بعداً یک فیلم هم با بازی متیو گود و جولی ریچاردسون ساخته شد.

هکر‌های روس

بین سال‌های 2014 و 2016یک حلقه از هکرهای کامپیوتری روس، رقمی معادل 650میلیون پوند را از بانک‌های سراسر دنیا دزدیدند. آنها با استفاده از بدافزارها و تکنیک فیشینگ، سیستم‌های بانک‌ها را هک و عملیات‌های روزانه بانک‌ها را مطالعه کردند، حتی از طریق وب‌کم کارهای روزانه آنها را رویت می‌کردند و بعد از طریق حساب‌های قلابی، پول‌ها را انتقال می‌دادند. آنها حتی طوری برنامه دستگاه‌های خودپرداز پول را تغییر دادند که در زمان‌های خاصی برایشان پول نقد توزیع می‌کرد. آنها هرگز از یک هدف خاص، بیش از 80میلیون پوند نگرفتند و از حدود 100بانک مختلف از 30‌کشور دنیا دزدی کردند و تا امروز یکی از گسترده‌ترین دزدی‌های تاریخ را شکل داده‌اند.

پلنگ‌های صورتی

گروه پلنگ صورتی، مسئول یکی از شجاعانه‌ترین دزدی‌های تاریخ هستند. آنها 4مرد بودند که با شمایل زنانه به فروشگاه جواهر هری وینستون در پاریس وارد شدند. بعد از آنکه مشتریان و کارکنان را در یک گوشه جمع کردند، قفسه‌های نمایش جواهرات را خرد و با الماس‌هایی به ارزش 85 میلیون پوند فرار کردند. 4سال بعد در سال2013 یک دزد تنها با کلاه کب بیسبال و یک روسری روی صورتش، وارد نمایشگاه خانه الماس لویوف در هتل کارلتون شهر کن شد و با دزدی 110میلیون پوندی جواهر احتمالا تبدیل به بزرگ‌ترین دزد جواهر تک‌نفره در طول تاریخ شد. اینطور گمانه زنی می‌شد که گروه پلنگ صورتی پشت این دزدی بود. این گروه هرگز دستگیر نشدند.

صدام حسین

بزرگ‌ترین دزدی تک نفره از بانک در طول تاریخ مربوط به روز قبل از شروع جنگ در عراق بود. سال2003 صدام حسین، پسرش قصی را به همراه یک دست‌نوشته به بانک مرکزی عراق فرستاد تا همه پول‌های نقد بانک را بگیرد. قصی یک میلیارد دلار (810میلیون پوند) را در قالب اسکناس‌های 100دلاری و در گاوصندوق‌های بزرگ به وسیله 3کامیون از بانک خارج کرد.

بعداً 650میلیون دلار توسط نیروهای آمریکایی در خانه‌های صدام حسین پیدا شد که در دیوارها پنهان شده بودند. با اینکه هر دو پسر صدام کشته شدند و خودش هم دستگیر و اعدام شد، یک‌سوم پول‌ها هرگز پیدا نشد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید