• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 28 آبان 1397
کد مطلب : 38024
+
-

سقوط 20هزار میلیارد تومانی بورس

ظرف 2روز گذشته 20هزار میلیارد تومان از ارزش کل بازار سهام تحت‌تأثیر موج تازه نزول، دود شد

به‌دنبال نزول ارزش دلار و همینطور کاهش قیمت نفت، ارزش کل بازار سهام نیز در یک نزول کم‌سابقه ظرف 2روز 20هزار میلیارد تومان کاهش یافت.
به گزارش همشهری، اوضاع در بازار سهام مساعد نیست. از شهریور‌ماه که روند صعودی بورس به پایان رسید، شاخص کل بورس تهران وارد یک دوره نزول فرسایشی شده و ظرف 2روز گذشته 8هزار واحد کاهش یافته است. این نزول بعد از آن اتفاق افتاد که قیمت هر دلار آمریکا بنای نزول گذاشت و از 14هزار و 700تومان به محدوده 12هزار تومان رسید. نمودارهای مربوط به دلار و شاخص بورس نشان می‌دهد بین رشد شاخص بورس و قیمت دلار یک همبستگی وجود دارد. زمانی که قیمت دلار افزایش می‌یابد شاخص‌های بورس هم به پرواز در می‌آید و زمانی که قیمت دلار کاهش می‌یابد شاخص بورس هم با نزول مواجه می‌شود. در چنین شرایطی برنامه‌های جدید بانک مرکزی برای کاهش قیمت دلار منجر به افت ارزش سهام شرکت‌های بورس شده است. عامل دومی که در چند هفته گذشته بر معاملات بازار سهام اثر گذاشته کاهش قیمت نفت است. قیمت نفت هم از دیگر عواملی است که بر ارزش سهام در بورس اثر‌گذار است و رشد یا کاهش آن می‌تواند به رشد یا کاهش ارزش سهام برخی شرکت‌ها منجر شود. در چنین شرایطی نزول 20دلاری قیمت نفت در چند هفته گذشته هم به‌عنوان عامل دیگری منجر به افت ارزش سهام در بورس شده است. از سوی دیگر هنوز برآورد دقیقی از اثرات اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران بر بازار سهام انجام نشده و به‌نظر می‌رسد این موضوع نیز در نزول ارزش سهام برخی شرکت‌های بورس اثر‌گذار بوده است.
همگام با این تحولات از روز شنبه شاخص بورس تهران وارد یک دوره نزول جدید شد و ظرف 2روز شاخص کل بورس تهران 8هزار واحد افت کرد. در مبادلات دیروز هم بر شدت نزول بورس اضافه شد و شاخص کل بورس تهران در یک رویداد کم سابقه 5261واحد، معادل 3درصد افت کرد. به این ترتیب با این مقدار نزول در روز‌های شنبه و یکشنبه جمعا 20هزار میلیارد تومان از ارزش سهام شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس کاسته شد و ارز کل بازار سهام به 770هزارو 900میلیارد تومان رسید. تحت‌تأثیر رشد شاخص‌های بورس در شهریور‌ماه ارزش کل بازار سهام به مرز 850هزار میلیارد تومان رسیده بود و این امیدواری وجود داشت که ارزش کل بازار سهام تا پایان سال از مرز هزار میلیارد تومان هم عبور کند. دیروز همچنین شاخص کل فرابورس 1.6درصد افت کرد و به محدوده 1880واحد رسید


   دلار 3برابر بورس رشد کرد

با وجود رشد 240درصدی هر دلار آمریکا از ابتدای سال تاکنون بازده بورس از ابتدای سال تاکنون 80درصد افزایش یافته است. مطابق تحقیقات انجام شده بین شاخص بورس و قیمت دلار همبستگی وجود دارد و رشد قیمت دلار منجر به رشد بازده بورس و ارزش سهام شرکت‌های بورس می‌شود. با این حال اطلاعات آماری نشان می‌دهد که میزان رشد بورس از ابتدای سال تاکنون کمتر از مقدار رشد دلار بوده است. با این استدلال برخی تحلیلگران با استدلال بر ارزش جایگزینی شرکت‌ها بر این باورند که بازار سهام همچنان جای رشد دارد و باید قیمت سهام حاضر در بورس مطابق با قیمت دلار تا 3برابر دیگر رشد کند. اطلاعات تاریخی هم نشان می‌دهد که 2بازار مسکن و سهام در طول دوره‌های گذشته هر زمان که قیمت دلار افزایش یافته خود را با قیمت‌های جدید منطبق کرده‌اند. در چنین شرایطی اگر قرار باشد سطح عمومی قیمت‌ها در بازار سهام خود را با قیمت هر دلار آمریکا منطبق کند ارزش کل بازار سهام باید به 1300هزار میلیارد تومان برسد. اکنون ارزش کل بازار سهام 700هزار میلیارد تومان است؛ یعنی ارزش کل سهام شرکت‌های حاضر در بورس باید دست‌کم تا دوبرابر دیگر افزایش یابد. اطلاعات آماری نشان می‌دهد قیمت هر سکه بهار آزادی از ابتدای امسال تاکنون 155درصد افزایش یافته است که این مقدار نیز بیش از دوبرابر مقدار رشد بورس است.

این خبر را به اشتراک بگذارید