• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 28 آبان 1397
کد مطلب : 38012
+
-

تسهیل شرایط عرضه نفت در بورس

وزیر نفت از فروش نفت به‌صورت ریالی در بورس انرژی خبر داد

اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه ایران و تلاش روسیه، آمریکا و عربستان برای افزایش شدید تولید در‌ماه گذشته استراتژی‌های فروش نفت ایران را تغییر داد.
به گزارش همشهری، پس از اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران تولید نفت آمریکا به بالاترین سطح 70سال اخیر و تولید نفت روسیه به بالاترین سطح در 30سال گذشته رسید تا بازار نفت با کمبود و در نهایت افزایش قیمت مواجه نشود. در چنین شرایطی با وجود تهدید‌های عربستان در درگیری سیاسی با آمریکا برسر مرگ جمال خاشقچی برای کاهش حجم تولید، تولید این کشور هنوز در بالاترین سطح در 50سال گذشته است.

آمریکا در تلاش است از طریق اعمال تحریم‌های یکجانبه، صادرات نفت ایران را به صفر برساند. پیش‌بینی می‌شد با اعمال تحریم علیه ایران قیمت نفت افزایش یابد اما نه فقط این اتفاق نیفتاد بلکه از زمان اجرای تحریم‌های جدید در ابتدای‌ماه جاری تاکنون، قیمت هر بشکه نفت20دلار کاهش یافته است. علت این موضوع همراهی کشور‌هایی نظیر روسیه و عربستان با آمریکا در افزایش تولید نفت و همینطور اعطای معافیت به برخی کشورها برای واردات نفت از ایران بوده است. این تحولات در کنار اعمال تحریم‌های جدید علیه صادرات نفت ایران به تغییر سیاست در حوزه فروش نفت منجر شده است. دیروز وزیر نفت اعلام کرد: قرار است ضمن دنبال کردن برنامه فروش نفت در بورس انرژی با عرضه 100درصد ریالی طلای سیاه، فروش نفت در بورس انرژی تسهیل شود.

هم‌اکنون خریداران نفت باید بخش عمده مبلغ مربوط به فروش نفت را به‌صورت ارزی پرداخت کنند. این تصمیم وزارت نفت موجب می‌شود بخش خصوصی قادر باشد در نقش بازاریاب برای فروش نفت وارد عمل شود، تولیدکننده‌های داخلی ازجمله پالایشگاه‌های داخلی هم می‌توانند به‌طور مستقیم نفت مورد نیاز خود را در بورس انرژی بخرند. اگرچه این سیاست‌ها قدری دیر و تحت فشار اعمال می‌شود، با وجود این می‌تواند گامی در جهت افزایش توان صادراتی نفت ایران باشد. دیروز بیژن زنگنه، وزیر نفت در گفت‌وگو با خانه ملت گفت: پیشنهاد فروش نفت در بورس به‌صورت ۱۰۰درصد ریالی به شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا ارائه و درصورت موافقت سران 3قوه اجرایی خواهد شد. زنگنه گفت: پیش از این فقط برای فروش نفت خام در بورس در 2مرحله تا سقف یک میلیون بشکه مجوز داده شده بود که عرضه شد و حالا قرار است گزارش این 2عرضه جمع‌بندی و به شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا ارائه شود.

   انعطاف‌پذیری بیشتر در برابر بخش خصوصی

سیدعلی حسینی، مدیرعامل بورس انرژی درباره عرضه ریالی نفت در بورس انرژی گفت: این کار نیاز به موافقت شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی دارد با این حال هنوز پیامی درباره تداوم عرضه نفت به بورس انرژی داده نشده است. او در پاسخ به این پرسش که فروش ریالی نفت به بخش خصوصی چه ویژگی‌هایی دارد گفت: در شرایطی که کشور با مشکلاتی روبه‌روست، این کار می‌تواند نوعی انعطاف‌پذیری بیشتر در برابر بخش خصوصی برای افزایش فروش نفت باشد. او درباره اینکه بخش خصوصی چطور می‌تواند از این طریق در فروش نفت مشارکت کند، گفت: ممکن است برخی گروه‌ها قادر باشند در معاملات خارجی خود از طریق فروش نفت کالا و تجهیزات وارد کنند و از این طریق در افزایش فروش نفت مشارکت کنند. او گفت: هدف اصلی بورس انرژی توسعه ابزار‌های مالی مبتنی بر نفت است.

این خبر را به اشتراک بگذارید