• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 28 آبان 1397
کد مطلب : 38010
+
-

چه روش‌هایی ما را در برابر دزدها حفاظت می‌کنند؟

قفل باش و آسوده

پیشگیری بهتر از درمان است؛ این گزاره درباره سرقت هم صدق می‌کند

قفل باش و آسوده

محمدتقی حاجی‌موسی

با وجود اینکه حرف از دزدی و سرقت در ایران خیلی زیاد است و معمولا در تمام بخش‌های خبری درباره انهدام یک باند سرقت یا روش‌های جدید دزدی می‌شنویم اما واقعیت این است که کشورهای بسیار زیادی هستند که وضعشان از لحاظ سرقت بدتر از ماست؛ کشورهایی که اتفاقا جزو کشورهای مرفه و پولدار به‌حساب می‌آیند و این نشان می‌دهد که دزدی به رفاه ربط خاصی ندارد و شاید نوعی مرض باشد؛ مرضی که در ایران هم عامل 20درصد احساس ناامنی است و همین خیلی از ما را به این فکر انداخته که خودمان را درباره سارقان و روش‌های مختلفشان قوی کنیم؛ تقویتی که معمولا با خرج همراه است و البته می‌صرفد. اینجا قرار است درباره همین راه‌های تقویتی حرف بزنیم.

خانه امن


خانه مهم‌ترین داشته‌ای است که خیلی هاحاضرند  برایش در برابر سارقین دست به حفاظت بزنند. البته خود خانه را که نمی‌شود دزدید ولی وسایل آن از قدیم‌الایام مورد علاقه دزدها بوده و هنوز هم هست. دزدها برای ورود به خانه راه‌های مشخصی دارند که می‌شود آنها را مسدود کرد و تقریبا مطمئن بود دیگر هیچ سارقی به سمت خانه شما نخواهد آمد.

در و دیوار حیاط 

بالاخره دزد که از آسمان نمی‌آید و باید از کوچه بیاید توی خانه. به این منظور امنیت در و دیوار حیاط اهمیت بالایی دارد. استفاده از درهایی با قفل‌های جدید و شیشه‌های نشکن می‌تواند سد محکمی در برابر دزد باشد. دیوارها را هم می‌شود با نرده و خرده‌شیشه و هر چیزی که فکرش را بکنید تقویت کرد. البته ارتفاع دیوار هم مهم است و اگر این ارتفاع زیر 2متر باشد یعنی سطح امنیت شما به‌شدت پایین است. حالا بعضی‌ها شاید بخواهند به نرده‌ها برق هم وصل کنند که ما پیشنهاد نمی‌دهیم. سیم خاردار و مین‌گذاری و... هم که برای فیلم‌هاست.

در ورودی خانه

درهای خانه‌های ما معمولا چوبی است و قبلا بیشتر به‌صورت دو‌لته‌ای ساخته می‌شد که نفوذ به آن کار راحتی بود. اما درهای یک‌لته‌ای امنیت بالاتری دارند و استفاده از نوع ضد‌سرقت می‌تواند به بهبود شرایط کمک کند. درهای ضدسرقت تقریبا قابل شکستن نیستند. قفل‌هایشان به میله‌های فولادی متصل است و کلیدهایشان به‌راحتی کپی نمی‌شود. البته دیده شده همین درها درصورت قفل‌نبودن با یک کارت اعتباری یا تیغه محکم باز شده‌اند؛لذا قفل‌کردن در را جدی بگیرید. اگر هم پول خرید درهای ضد‌سرقت را ندارید که معمولا بالای 3میلیون تومان است، می‌توانید از حفاظ‌های آهنی استفاده کنید که خودش حدود 700هزار تومان برایتان آب می‌خورد و با احتساب خرید قفل کتابی با کیفیت این عدد تا حدود 900هزار تومان بالا می‌رود.

پنجره

پنجره‌های جدید دوجداره تقریبا غیرقابل نفوذ هستند اما پنجره‌های قدیمی را به‌راحتی می‌شود باز کرد و رفت داخل. به همین دلیل طبقات پایین‌تر باید از نرده و محافظ استفاده کنند که قیمتش کمتر از متری 100هزارتومان نیست.

پشت‌بام

بعضی دزدها علاقه دارند از بالا به پایین بیایند، برای همین در پشت‌بام را انتخاب می‌کنند. یک قفل کوچک می‌تواند استرس ورود سارق از پشت‌بام را رفع کند. نهایتا 50هزارتومان خرج دارد.

بالکن

دیده‌شده در بعضی مناطق، دزد از خانه همسایه بغلی به بالکن خانه دیگری وارد شده و توانسته وارد خانه شود. نرده‌زدن و اصلاح قفل در بالکن این راه را هم بر سارقین می‌بندد.

روش مدرن

نصب دوربین در ورودی‌های خانه می‌تواند تا حدود زیادی از نفوذ دزدها جلوگیری کند. فقط حواستان به حافظه دوربین و کارکردش باشد که یک‌وقت سرتان کلاه نرود. قیمت دوربین هم بسته به تعداد متفاوت است اما برای یک دوربین حداقل باید 100هزارتومان هزینه کنید.

بی خودرو نشویم



اگر خانه یا محل کارتان پارکینگ ندارد یعنی هر روز یکی از دغدغه‌های اصلی‌تان این است که وقتی به سراغ ماشین می‌روید با جای‌تر و نبود بچه مواجه نشوید. هرچند این روزها بعضی دزدها خودرو را از داخل پارکینگ هم می‌برند.

قفل

راحت‌ترین کار برای اینکه دزدها سمت خودرویتان نیایند این است که به همه‌جای آن قفل بزنید. البته در بعضی خودروهای داخلی ابتدا باید قفل‌های خود ماشین را عوض کنید! اما بعد از این باید به فکر قفل فرمان و پدال باشید. حداقل قیمت قفل فرمان 100هزار تومان و برای قفل پدال 75هزار تومان است که البته این دومی یعنی قفل پدال امنیت بسیار بالاتری دارد.

دزدگیر

اینکه خودرو دزدگیر و دوربین داشته باشد هم می‌تواند سارقان را از نزدیک شدن به آن منصرف کند. این دزدگیرها که انواع مختلفی دارند حداقل 250هزار تومان پایتان آب می‌خورد. میزان حساسیت و کیفیت دزدگیرها چیزی است که باید حتما به آن توجه داشته باشید.

قفل مخفی

قبلا که بیشتر مردم پیکان داشتند این‌طور بود که وقتی کسی به خانه می‌آمد در دلکو را هم با خودش می‌آورد تو! منتهی الان می‌شود با کمک یک باتری‌ساز، دکمه‌ای را در جایی مخفی که فقط خودتان می‌دانید جاساز کرد تا با زدن آن برق خودرو قطع شود. این روش هم می‌تواند به ضایع شدن سارقین کمک کند.

لوازم خودرو

اینکه پنل ضبط را بردارید همه می‌دانند. درباره زاپاس و کامپیوتر هم کار خاصی نمی‌شود کرد جز اینکه بهشان قفل زد. کلا هر چه می‌توانید به‌خودرویتان قفل بزنید. ضرر ندارد.

جای پارک

بعد از همه این کارها باید حواستان باشد که خودرو را کجا پارک می‌کنید. محل تاریک، خلوت و بدون دید، خوراک سارقین است و زمان لازم برای سر و کله‌زدن با ماشین را به آنها می‌دهد.

موتورسیکلت

قفل و زنجیر به یک جا که با هیچ‌چیزی قابل بریدن نباشد؛ این تنها راه حفاظت از موتورسیکلت، بیرون از پارکینگ اختصاصی است.

چگونه دزد به‌ خودمان نزند؟



غیر از خانه و خودرو، همه ما کلی وسایل داریم که مجبوریم هرروز با خودمان این‌طرف و آن‌طرف ببریم. حالا که قیمت دلار بالارفته بعضی از این
وسایل خیلی به چشم دزدها می‌آیند. برای این هم اما راه‌حل‌هایی هست.

کیف پول

تقریبا دیگر هیچ‌کسی در کیف پولش، پول ندارد و به جای آن ده‌ها کارت بانکی است که این سبب شده کیف‌قاپی دیگر آن رونق سابق را نداشته باشد. با وجود این ننوشتن رمز روی کارت یا داخل کیف یکی از راه‌هایی است که از به‌فنا رفتن پول‌هایتان جلوگیری می‌کند.

گوشی موبایل

در چند‌ماه اخیر همه ما یک نفر را می‌شناسیم که گوشی‌اش را دزدیده‌اند. جلوگیری از این اتفاق راه‌حل خاصی ندارد. فقط باید حواستان باشد در جاهای شلوغ با گوشی گرانقیمت‌تان صحبت نکنید. بقیه‌اش دست خداست!

لپ‌تاپ و...

حواستان جمع باشد؛‌ این تنها راهی است که به شما کمک می‌کند، وگرنه اگر کوله‌تان همینطور روی دوشتان باشد و کنار اتوبان قدم بزنید احتمال سرقت بسیار بالاست. لذا همان حواس‌تان را جمع کنید کفایت می‌کند.

مانور ندهید

حالا شما آدم پولداری هستید خوب است اما نیاز نیست این را فریاد بزنید. نیاز نیست با کلی وسیله گران‌قیمت و توی چشم در خیابان‌ها بچرخید. بالاخره همه دزدها باجنبه نیستند و عده‌ای بی‌جنبه هم هستند که می‌خواهند مال و اموال شما را از چنگ‌تان دربیاورند. پس بی‌خیال مانور تجمل شوید و ساده‌زیستی را در پیش بگیرید. والا!


 

این خبر را به اشتراک بگذارید