• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 28 آبان 1397
کد مطلب : 38008
+
-

رکوردشکنی بارندگی ادامه دارد

بارش‌های پاییز امسال در مقایسه با سال قبل 295درصد رشد کرده است

آب
رکوردشکنی بارندگی ادامه دارد

دست و دلبازی ابرهای پاییزی همچنان ادامه دارد و توانسته است وضعیت بارندگی‌های کشور در سال آبی جاری را نسبت به میانگین مدت مشابه در نیم‌قرن اخیر تا 100درصد بهبود دهد. براساس آمارهای وزارت نیرو، سخاوت پاییز امسال 3 برابر پاییز سال گذشته بوده و بارش‌های جوی امسال 295درصد از مدت مشابه سال قبل بیشتر شده است.

 به گزارش همشهری، در 56روز سپری شده از سال آبی 98-97 (اول مهر 97 تا شامگاه 26آبان) ارتفاع کل ریزش‌ها به 48.6میلی‌متر رسیده و این مقدار بارندگی نسبت به‌مدت مشابه سال قبل 295درصد و نسبت به میانگین دوره‌های مشابه در 50سال اخیر 91.3درصد رشد دارد. البته این رشدها هرگز به‌معنای به پایان رسیدن کم‌آبی و آغاز دوره بلندمدت ترسالی نیست، هرچند می‌تواند سال آبی جاری را در مقایسه با سال‌های قبل در وضعیت بهتری قرار دهد. پروفسور پرویز کردوانی، جغرافیدان و پدر کویرشناسی ایران در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: از منظر کلان اگر به ماجرای بهبود بارندگی در فصل پاییز نگاه کنیم عملا هیچ تأثیری در وضعیت آبی کشور ندارد چراکه ایران در اقلیم کم‌باران واقع شده و ذات آن کم‌بارانی است اما به‌دلیل اشتباهات مکرر در برخورد با مسائل حوزه آب و همچنین تغییر اشتباه الگوی مصرف آب به وضعیتی دچار شده که قادر نیست از همان آبی که دارد به‌طور مطلوب استفاده کند. به عقیده او، ایران برای حل مشکلات حوزه آب باید به عقب برگردد و با اصلاح اصول بهره‌برداری و مصرف آب زمینه را برای رفع کم‌آبی مهیا کند. توصیه کردوانی در شرایط فعلی که بارندگی بهبود یافته، توجه به آبخیزداری و همچنین اندیشیدن تمهیداتی برای استفاده از آب باران است تا لااقل اگر یک فصل یا یک سال لطف آسمان شامل حال ایران شده، ما هم قدمی در مسیر استفاده درست از این لطف برداریم.

3 استان کم‌باران

براساس آمارهای شرکت مطالعات منابع آب ایران، بارش‌های پاییزی امسال بیش از همه به مذاق حوضه‌های «خلیج‌فارس و دریای عمان» و «مرزی شرق» خوش آمده و بارندگی آنها را چندین برابر نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش داده است اما دیگر حوضه‌های آبریز نیز از برکت افزایش بارندگی بی‌بهره نبوده‌اند و وضعیت آبی مساعدی را تجربه کرده‌اند. در این میان 3‌استان اردبیل، سیستان و بلوچستان و آذربایجان شرقی از نظر میزان بارش‌ها وضعیت بدتری را داشته‌اند به‌گونه‌ای که بارندگی‌های اردبیل 51.5درصد، سیستان و بلوچستان 25درصد و استان آذربایجان شرقی 12درصد نسبت به‌مدت مشابه سال قبل کمتر شده است. در مقابل استان‌های ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، مرکزی و یزد در صدر استان‌هایی قرار گرفته‌اند که هرچند ارتفاع بارندگی‌های آنها در مقایسه با برخی دیگر از استان‌ها زیاد نبوده اما نسبت به سابقه بارش‌های خود در سال‌های قبل، شاهد افزایش چشمگیر بارندگی بوده‌اند. به‌دنبال بهبود وضعیت بارش‌ها، خوش‌بینی به افزایش فعالیت نیروگاه‌های برقابی نیز افزایش یافته است هرچند با توجه به شیب افزایشی مصرف برق در کشور، این مسئله چندان نمی‌تواند خطر خاموشی‌های فصول گرم را از سر کشور برطرف کند.

   چشم دریاچه ارومیه روشن

بهبود بارندگی‌ها در برخی از مناطق کشور توانسته ورودی آب به مخازن سدها را افزایش دهد. براساس آمار وزارت نیرو، در 56روز نخست سال‌جاری، بارندگی‌های حوزه دریاچه ارومیه 63.6درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش یافته است هرچند هنوز این حوزه با خطر جدی کم‌آبی مواجه است و بارش‌های آن به حد نرمال 50سال اخیر نرسیده است. فعلا آنگونه که مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی خبر می‌دهد: از 2 روز پیش بخشی از آب ذخیره شده در سدهای مخزنی شهرچای، مهاباد و زولا به سمت دریاچه ارومیه رها شده که می‌تواند تا حدی به احیای این دریاچه کمک کند. به گزارش وزارت نیرو، کیومرث دانشجو می‌گوید: در راستای اجرای مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه و پیرو ابلاغیه اخیر شرکت مدیریت منابع آب ایران، عملیات رهاسازی آب از سدهای شهرچای و زولا هرکدام با دبی 15مترمکعب در ثانیه و سد مهاباد نیز با دبی 20مترمکعب در ثانیه از 26آبان‌ماه سال‌جاری آغاز شده است و این رهاسازی از سد شهرچای تا سقف 24میلیون مترمکعب، از سد زولا تا سقف 40میلیون و از سد مهاباد تا سقف 28میلیون مترمکعب بدون توقف ادامه خواهد یافت.

این خبر را به اشتراک بگذارید