• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 28 آبان 1397
کد مطلب : 37980
+
-

دعوت ازمعاون اول قوه قضاییه و پس ازآن نطق نایب رئیس فراکسیون ولایی‌ها علیه ظریف؛ نشان داد آنها برای یکشنبه مجلس دستورالعمل ویژه دارند

دستورالعمل ویژه منکران پولشویی

نماینده شهرکرد: چرا آشفته و عصبانی می‌شوید؟ واقعیت پولشویی را بپذیرید

سخنان محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در مورد واقعیت پولشویی گسترده در کشور محور داغ مذاکرات و گعده‌های نمایندگان در صحن علنی بهارستان بود؛ چنانچه اعلام موضع در مورد آن به محور نطق‌های ناطقان میان دستور مجلس کشیده شد و مدافعان و مخالفان ظریف را با هم رودررو کرد. با این حال مخالفان FATF و کسانی که واقعیت پولشویی را انکار می‌کنند، برنامه منسجمی برای حمله به ظریف و پولشویی داشتند. آنچنان‌که از قبل، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای را دعوت به فراکسیون خودشان (فراکسیون ولایی) کردند تا جبهه خودشان را تقویت کنند و حرکت دوم آنها نطق تند محمد دهقان، نایب‌رئیس فراکسیون ولایی علیه ظریف، برجام و سخنان اخیر او بود. حضور غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، معاون اول قوه قضاییه در جلسه فراکسیون اصولگرایان مجلس (ولایی‌ها) کم‌اهمیت‌تر از مجادله‌ای نبود که دیروز ناطقان صحن در بهارستان به راه انداختند. عزم منتقدان ثابت ظریف در بهارستان برای وادار کردن وزیر امور خارجه به اصلاح مواضعش در مورد پولشویی چنان جدی است که آنها صبح دیروز و پیش از آغاز نشست علنی بهارستان در نشستی قریب به 90دقیقه میزبان غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه شدند. نتیجه نشست پرمباحثه آنها هم تأکید اژه‌ای برای اخذ مستندات از ظریف درباره ادعایش بوده است.در همین راستا، حسین نقوی‌حسینی، سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در حاشیه جلسه علنی دیروز بهارستان در جمع خبرنگاران با اشاره به جلسه فراکسیون متبوعش با اژه‌ای گفت که سخنگوی قوه قضاییه در جلسه فراکسیون ولایی‌ها از نامه خود به ظریف خبر داده و در آن نامه توضیحات و اسناد پولشویی گسترده را از ظریف درخواست کرده است.

پولشویی را بپذیریم

به‌دنبال نطق محمد دهقان، نماینده اصولگرای مجلس و حملات بی‌وقفه‌اش علیه ظریف و عملکرد وزارت خارجه، اردشیر نوریان، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی که سومین ناطق نشست بهارستان بود به دفاع از وزیر خارجه و سخنانش پرداخت و از نمایندگان خواست واقعیت پولشویی را به خاطر منافع جناحی انکار نکنند. او گفت: بخشی از موضوعات FATF مربوط به پولشویی است که ما نیز در کشور با آن روبه‌رو هستیم. چرا برآشفته و عصبانی می‌شوید؟ این معضل را بپذیرید و همت برای حل و فصل آن به کار بندید.

به گزارش ایسنا، نماینده شهرکرد افزود: همین امروز صبح با یکی از همکاران که در زمینه تصویب قانون پولشویی کار جدی کرده بود، صحبت می‌کردم. او می‌گفت 3 تا 300میلیارد تومان به‌حساب همسایه ما که یک کارگر ساختمانی است واریز شده و بانک آن را توقیف کرده است. آقای دهقان! آیا وجود این اتفاقات در کشور را انکار می‌کنید؟

وی خطاب به دهقان ادامه داد: آیا 15میلیارد دلار قاچاق را انکار می‌کنید؟ آیا میلیاردها تومان پول کثیف ناشی از فروش مواد‌مخدر را انکار می‌کنید؟ ما باید از بودن این مسائل ناراحت شویم نه اینکه این موضوع را انکار کنیم.

 خودشیرینی بود

هرچند مجلس دیروز قریب به 3ساعت و 20دقیقه برای بررسی مسائل اقتصادی نشست غیرعلنی داشت اما وقفه زمانی هم سبب سرد شدن منتقدان ظریف در بیان نقدهایشان در مورد او نشد و به محض آغاز نشست علنی بهارستان و رسیدن زمان نطق‌های میان‌دستور فرصت را غنیمت شمردند و به ظریف و مواضعش بدون هیچ تعارفی تاختند.محمد دهقان، عضو فراکسیون ولایی که نخستین ناطق نشست دیروز بهارستان بود، بحث جنجالی پولشویی را به صحن علنی کشاند. او با انتقاد از وزیر امور خارجه کشورمان درخصوص اظهارات اخیرش که درخصوص موضوع پولشویی داشته از قوه قضاییه خواست با کسانی که کشور را به پولشویی و فساد متهم کرده‌اند، برخورد کند.دهقان در نقد اظهارات اخیر وزیر امور خارجه ادامه داد: آقای ظریف باید بگویید منظورتان درخصوص پولشویی گسترده چیست؟ اگر منظور شما همان منظور FATF است که این اشتباه است یک مقام رسمی، کشور خود را متهم به فساد کند. شما وزیر خارجه‌ ایران هستید نه ترجمه‌کننده خواسته‌های FATF.وی در ادامه سخنانش دوباره نقبی به مذاکرات هسته‌ای و توافق برجام زد و مدعی شد: متأسفانه براساس اسناد، برخی از مقامات بیش از اینکه به فکر منافع کشور باشند در مذاکرات به فکر اخذ ویزا، اقامت در کانادا و آمریکا و   استخدام در سازمان ملل متحد و با سربرگ مبارزه با پولشویی به فکر سفر تفریحی بودند. این اظهارات دهقان بی‌شباهت به ادعای مجتبی ذوالنور، نماینده هم‌طیف دهقان درباره اعطای 2500گرین‌کارت به مقامات ایران در خلال مذاکرات نبود؛ ادعای کذبی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا آن را دستمایه حمله به دولت اوباما، توافق هسته‌ای و ایران کرد و در توییتی آن را بازنشر داد.  

به جای حمایت، ظریف را می‌کوبید؟

شهاب‌الدین بی‌مقدار، عضو فراکسیون امید نیز در حمایت از ظریف میدان‌دار شد. او گفت: وزیر خارجه‌ای را که با هدایت مقام معظم رهبری توانست کشور را از منشور 7 سازمان ملل بیرون آورد، به بهانه‌های مختلف می‌کوبیم؛ عوض اینکه متحد و یکپارچه از وی پشتیبانی کنیم.مگر کسی در این کشور هست که نخواهد قانون پولشویی اجرا شود، انواع قاچاق از بین برود و همه‌‌چیز شفاف شود؟ به‌طور نمونه اجرایی شدن قانون پولشویی باند بزرگ قاچاق را به دام انداخت و ۱۳ هزار و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از فرار مالیاتی جلوگیری کرد.

جوسازی در نقد ادعای ظریف

 قاسم میرزایی‌نکو، نماینده دماوند و عضو فراکسیون امید نطق تند دهقان را در ادامه  مسیر غوغاسالاری و جوسازی منتقدان دولت و شخص ظریف علیه روند تصویب FATF در بهارستان دانست و به همشهری گفت: آنها با برنامه از کوچک‌ترین فرصتی برای تخطئه اقدام دولت و مجلس استفاده می‌کنند. او ادامه داد:  اینکه مخالفان FATF  می‌گویند پیوستن به این کنوانسیون بین‌المللی شبیه به کاپیتولاسیون است، درست نیست؛ چراکه امام(ره) در مقابل کاپیتولاسیون قیام کردند اما مقام معظم رهبری تصمیم‌گیری در این زمینه را به‌نظر کارشناسانه نمایندگان محول کردند. پس رأی اکثریت مجلس در این امر باید قابل احترام باشد نه محل تخریب و تخطئه!


ظریف: برخی ببر کاغذی می‌سازند و شکار می‌کنند



وزیر امور خارجه دیروز در گفت‌وگو با سایت خانه ملت در واکنش به هجمه‌های روزهای اخیر با اشاره به اینکه درخصوص موضوع پولشویی در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مسئله‌ای مطرح نشد، گفت: نوار اظهاراتم در این خصوص وجود دارد لذا درخواست می‌شود افرادی که نسبت به اظهارات بنده اعلام نظر کردند در مورد محتوا صحبت کنند نه محتوایی که خودشان ساخته‌اند؛ در واقع گاهی افراد ببر کاغذی می‌سازند و آن را به خوبی شکار می‌کنند. محمدجواد ظریف، درخصوص جلسه مشورتی بین دولت، قوه مقننه، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام در راستای بررسی ایرادات کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT)، گفت: خوشبختانه گفت‌وگوهای خوبی انجام شد و ادامه نیز خواهد داشت تا نمایندگان در صورت امکان به راهکاری دست یابند که ایرادات شورای نگهبان برطرف و خواسته قوه مقننه نیز محقق شود. وزیر امور خارجه کشورمان اظهار کرد: وزارت امور خارجه نیز به‌عنوان بازوی مشورتی در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حضور یافت و این روند برای ارائه مشورت نیز ادامه خواهد داشت.

اذعان دولت و مجلس بر 20میلیارد دلار قاچاق در کشور

محمد جمالی‌نوبندگانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز با بیان اینکه در بحث پولشویی درگیری سیاسی معنایی ندارد، به همشهری گفت: هم مجلس و هم دولت بارها اذعان کرده‌اند که 20میلیارد دلار قاچاق کالا سالانه در کشور صورت می‌گیرد که مصداقی از پولشویی است؛ بنابراین اینکه ما هم مثل هر کشور دیگری  به این پدیده اقتصادی دچار باشیم، امری طبیعی است. او با تأکید بر اینکه دولت و مجلس و دستگاه قضایی فارغ از دیدگاه‌های سیاسی باید اهمیت مبارزه با پولشویی را بپذیرند، ادامه داد: همه جای دنیا نظام مالی افراد در سیستم‌های قابل دسترس قابل پیگیری است و 3 یا 4 نهاد ناظر بر روند جابه‌جایی حداقل پول افراد نظارت دارند. اینکه ما در کشورمان از این مهم غافل بمانیم آسیب‌های جبران‌ناشدنی برایمان به ارمغان خواهد آورد؛ بنابر این همه جریان‌های سیاسی باید به فکر بستن فرصت‌های سوء‌استفاده مالی جمعی ویژه‌خوار باشند، نه تخریب یکدیگر.

این خبر را به اشتراک بگذارید