• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 28 آبان 1397
کد مطلب : 37979
+
-

قیمت‌های داغ پوشاک زمستانی در همدان

بسیاری از تولیدی‌های استان که نتوانسته‌اند اعتبار دریافت کنند، تعطیل شده‌اند

بازار
قیمت‌های داغ پوشاک زمستانی در همدان

آیدا شاکر|  همدان - خبرنگار:

همدان به سوز سرمای زمستان‌هایش معروف است و همین امر سبب شده است پوشاک زمستانه جایگاه مهمی در زندگی ساکنان آن داشته باشد. اگرچه این سرما در سال‌های اخیر به هیچ عنوان با سرمای استخوان‌سوز در دهه‌های 40 و 50 قابل مقایسه نیست. امسال افزایش چشمگیر نرخ ارز گرانی را به لابه‌لای رگال‌های لباس‌فروشی‌های استان که مانند هر سال در این روزها زمستانه شده‌اند، کشانده است.


بازار راکد

یکی از فروشندگان مانتو و پالتوهای زنانه در شهر همدان است که با گلایه از بازار راکد پوشاک زمستانه این روزها، برخلاف هر سال، می‌گوید: من حدود 6 سال است که به این شغل مشغولم. هر سال در ماه‌های آبان و آذر شاهد تکاپوی افراد برای خرید پوشاک زمستانه بودیم اما امسال به دنبال افزایش قیمت‌ها بازار راکد است.

شیوا عباس‌پور در خصوص افزایش قیمت پوشاک زمستانی بانوان در استان می‌افزاید: قیمت اجناس حدود 50 تا 60 درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است که علت این امر نیز تغییر نرخ دلار است. هرچند اغلب اجناس ما تولید داخلی و دوخت تهران هستند اما قیمت مواد اولیه مانند پارچه و کاموا با ارز خارجی محاسبه می‌شود.
وی اظهار می‌کند: امسال پوشاک وارداتی بسیار گران شده است و همین موضوع سبب شده اصلا سراغ خرید و فروش آن نرویم.


افزایش معقول قیمت‌ها

رئیس اتحادیه صنف پوشاک استان همدان با اشاره به تغییر نرخ دلار در سال جاری بیان می‌کند: با وجود نوسانات نرخ ارز، قیمت پوشاک نسبت به اقلام دیگر افزایش کمتری داشته و رشد قیمت‌ها معقول بوده است. مثلا برخلاف کالایی مانند تلفن همراه که به دنبال نوسانات ارز از یک میلیون یکباره به 6 میلیون تومان رسید، از آنجا که پوشاک کالایی فصلی است، این رشد قیمت نامعقول در آن مشاهده نشد. در این حوزه اغلب 50 تا 60 درصد نسبت به سال گذشته افزایش قیمت وجود دارد. 
حجت‌الله ناصری در زمینه تولیدات پوشاک داخلی در استان همدان و تعطیلی 15 کارگاه تولیدی پوشاک در استان می‌گوید: حدود 50 درصد تولیدات پوشاک در استان همدان مربوط به مانتو و بقیه تولیدات شلوار پارچه‌ای مردانه و برخی البسه متفرقه است. با توجه به اوضاع نابسامان اقتصاد کشور، طبیعی به نظر می‌رسد که برخی تولیدکننده‌ها که توانایی مالی زیادی ندارند قادر به پرداخت هزینه‌ها نباشند و به اجبار تولیدی خود را تعطیل کنند.

وی توضیح می‌دهد: در سال‌های قبل به تولیدی‌های استان اعتباری تعلق می‌گرفت که مخصوصا برای تولیدی‌های کوچک‌ کمک خوبی در پرداخت هزینه‌ها بود. اما این اعتبارات امسال تعلق نمی‌گیرد. این در حالی است که بسیاری از تولیدی‌هایی که تعطیل شده‌اند با مشکل ناتوانی در پرداخت هزینه‌ها مواجه بوده‌اند. اغلب کارفرمایان این تولیدی‌ها اکنون به عنوان کارگر در تولیدی‌های دیگر مشغول به کار شده‌اند.


تولیدات خارجی

ناصری با اشاره به بازار پوشاک زمستانه استان اظهار می‌کند: تنها 20 تا 30 درصد انواع پوشاک بازار استان تولیدات داخلی است. استان همدان نقش چشمگیری در تولید پوشاک زمستانه ندارد و بیشتر البسه پاییز و زمستان بازار استان توسط شهرهای تبریز و تهران تامین می‌شود. همچنین حدود 50 درصد کاپشن‌های مردانه موجود در بازار استان وارداتی از کشور چین یا ترکیه است. امسال به دنبال افزایش نرخ ارز و قیمت بالای کالای وارداتی، خصوصا اجناس کشور ترکیه، بیشتر فروشندگان استان کالاهای داخل کشور را می‌فروشند. اجناس بافت نیز از استان‌های تهران، مرکزی، قم و خراسان رضوی وارد بازار استان همدان می‌شوند.

وی می‌افزاید: در سال‌های گذشته تفاوت قیمت زیادی بین اجناس داخلی و خارجی وجود داشت اما امسال این تفاوت کمتر شده است. با این حال، نرخ کالای داخلی همچنان کمی ارزان‌تر است و اغلب همکاران ما نیز کالاهای داخلی را به مشتری ارائه می‌کنند. 

رئیس اتحادیه صنف پوشاک استان با اشاره به کاهش قدرت خرید اقشار مختلف مردم در سال جاری می‌گوید: کاهش قدرت خرید مردم امری اجتناب‌ناپذیر است زیرا قیمت-ها بسیار بالا رفته اما حقوق دریافتی آنها تغییر چندانی نداشته است. همین سبب می-شود بیشتر افراد درآمد خود را صرف خرید مایحتاج ضروری زندگی کنند و کمتر پوشاک بخرند.


قیمت‌ها

این تولیدکننده پوشاک در خصوص نرخ پوشاک موجود در بازار عنوان می‌کند: در زمینه نرخ پوشاک اگر بخواهیم با نرخ دلار پیش برویم، از آنجا که قیمت دلار از 3800 تومان به 16 هزار تومان رسیده است، پالتویی که تا سال گذشته به طور میانگین قیمتش 200 هزار تومان بود باید با قیمت یک میلیون تومان به فروش برسد. اما قیمت این پالتو الان در بازار حدود 400 هزار تومان است و همین نشان می‌دهد که با توجه به تمام نابسامانی‌های نرخ ارز، نرخ پوشاک رشد معقولی داشته است. در حقیقت علت این موضوع این است که در زمینه پوشاک تولید داخل کشور، تولیدکننده‌ها مواد اولیه مورد نیازشان را (مانند پارچه) ماه‌ها زودتر خریداری می‌کنند و رشد قیمت سالانه تنها به علت افزایش دستمزد دوخت است. به همین دلیل طبق نرخ دلار در سال جاری، افزایش قیمت پوشاک در سال آینده بسیار بیشتر خواهد بود. 


قیمت‌های شوک‌آور

علی سروری یکی از مشتریانی است که برای خرید کاپشن مردانه به یکی از مراکز خرید شهر همدان مراجعه کرده است. وی که کارمند یک شرکت خصوصی است، می‌گوید: از دیدن قیمت‌ها شوکه شده‌ام. هرچند با توجه به مشکلات اقتصادی که در سال جاری رخ داد، این افزایش قیمت مورد انتظار بود اما فروشندگان نیز باید جانب انصاف را رعایت کنند چون درآمد ماهانه و حقوق دریافتی ما به عنوان یک کارمند هیچ افزایشی نداشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید