• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 28 آبان 1397
کد مطلب : 37977
+
-

زنگ شادی در جشنواره تئاتر همدان

فاطمه کاظمی|  همدان- خبرنگار:


همدان امروز در شرایطی بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان را میزبانی می‌کند که به نظر می‌رسد با تغییر مدیریت در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، روح تازه‌ای در این جشنواره دمیده شده و روحیات هیجانی و شاد علیرضا درویش‌نژاد در برنامه‌ریزی‌های متفاوت برای جشنواره امسال هم وارد شده است. وی پیش‌تر نیز اعلام کرده بود اگر جشنواره امسال متفاوت از سال‌های قبل نباشد انگار هیچ کاری نکرده‌ایم. 
یکی از مهم‌ترین برنامه‌های جشنواره امسال بردن جشنواره به میان شهروندان عادی به خصوص مناطق کم‌برخوردار شهر و خارج‌کردن آن از سالن‌هایی است که بیشتر آن‌ها در مناطق مرفه شهر و برای قشر خاصی ساخته شده‌اند. اولین گام برای عملی‌کردن این برنامه رونمایی از پوستر جشنواره در مدرسه‌ای در منطقه دیزج بود. 


 دبیرخانه دائمی

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری به مناسبت آغاز جشنواره بیست‌وپنجم گفت: امسال قرار است نشاط کودکانه افزایش یابد و شادابی جشنواره به عنوان بهار مهربانی تمام کودکان و نوجوانان را دربرگیرد. ما معتقد به توازن فرهنگی هستیم و بر این اساس رونمایی از پوستر را در یکی از مدارس حاشیه شهر داشتیم تا کودکان این منطقه نیز از شادی و رویدادهای فرهنگی بهره‌مند شوند. 
درویش‌نژاد ادامه داد: بعد از اختتامیه جشنواره دبیرخانه آن در همدان دائمی می‌شود و دبیرخانه دائمی باید در طول سال کار کند، کارگاه آموزشی داشته باشد، اجرای عمومی برای کودکان بگذارد و در زمینه آموزش و همایش‌های حوزه کودک فعال باشد. این دبیرخانه باید نمایش‌های فاخر کودک و نوجوان را در کشورهای دیگر اجرا کند. 

وی افزود: امسال 13 کشور در جشنواره حضور دارند در حالی که سال گذشته 8 کشور حضور داشتند. این را هم باید گفت که 100 کشور متقاضی شرکت در جشنواره بودند که همین جهشی برای تئاتر است اما ما نتوانستیم از همه این کشورها دعوت کنیم. 
درویش‌نژاد از برگزاری جشن صد سالگی تئاتر در تاریخ دوم آذرماه خبر داد و گفت: مراسم اختتامیه در مجتمع بوعلی‌سینا و افتتاحیه در سالن فردوسی است. 62 گروه نمایشی در جشنواره بیست‌وپنجم اجرا خواهند داشت و 12 سالن درگیر اجرای نمایش هستند. 


 نماد جشنواره

مدیر اجرایی جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان نیز در این نشست از رونمایی نماد جشنواره با مشارکت شهرداری در روز دوشنبه خبر داد و گفت: این نماد در محوطه تالار فجر رونمایی می‌شود و هدیه‌ای به همدان و تئاتر کودک و نوجوان خواهد بود. 
هادی فیض‌منش برگزاری برنامه شادپیمایی کودکان و نوجوانان در روز افتتاحیه را از دیگر برنامه‌های جشنواره بیست‌وپنجم دانست و توضیح داد: این برنامه از پیاده‌راه بوعلی به سمت پیاده‌راه میدان امام(ره) انجام خواهد شد و کودکان و نوجوانان با عروسک‌های خود در این کارناوال شادی شرکت می‌کنند. 

وی ادامه داد: در این مسیر برنامه‌های جذاب مانند گروه نقره‌ای‌تنان، تن‌پوش‌های عروسکی و گروه‌های تئاتری اجرا خواهند داشت. پس از برنامه شادپیمایی نیز بیست‌وپنجمین جشنواره به صورت رسمی افتتاح می‌شود. 
مدیر اجرایی جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اضافه کرد: اجرای برنامه‌هایی در مناطق کم‌برخوردار نیز پیش‌بینی شده است و امیدواریم جشنواره امسال متفاوت از سال‌های قبل بتواند فضای شادی را به ارمغان آورد و در ارتقای فرهنگ عامه اثرگذار باشد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید