• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 28 آبان 1397
کد مطلب : 37969
+
-

بنا با گریه رفت، با خنده آمد

بنا با گریه رفت، با خنده آمد

حمید بنی تمیم سرپرست فدراسیون کشتی روز گذشته محمد بنا را به‌عنوان سرمربی تیم ملی بزرگسالان معرفی کرد. بنی تمیم همچنین هفته گذشته غلامرضا محمدی را به‌عنوان سرمربی کشتی آزاد بزرگسالان معرفی کرده بود تا کشتی ایران بسیار شبیه به روزهای قبل از حضور رسول خادم در فدراسیون کشتی شود.

   بازگشت نفرات قدیمی 
اوج هنر محمدبنا و شاگردانش به بازی‌های المپیک2012 لندن برمی‌گردد. فرنگی‌کاران با کسب سه مدال طلا در لندن کار بزرگی را انجام دادند. تا قبل از آن کشتی فرنگی در المپیک‌ها رنگ مدال طلا را ندیده بود. در نهایت هت تریک شاگردان بنا در لندن سبب شد تا نام این مربی در تاریخ ورزش کشور نهادینه شود. محمد بنا دارنده مدال نقره جهان در سال1983 است که در دوران مربی‌گری‌اش توانست پنج مدال المپیک برای کشتی فرنگی کسب کند. اختلاف او با رسول خادم هیچ‌گاه علنی نشد ولی قهر و آشتی‌های مکرر او گواه این بود که آنها روابط حسنه‌ای با هم ندارند. برخی‌ها علت این اختلاف را سیستم گلخانه‌ای محمد بنا می‌دانند بر این مبنی که بنا اعتقاد چندانی به مسابقه انتخابی نداشت. خادم بعد از المپیک2012 رئیس فدراسیون کشتی شده بود و می‌خواست فرایند انتخابی در کشتی فرنگی انجام شود ولی خلقیات محمد بنا مانع از اعمال نظر کسی در کارش می‌شد. البته رسول خادم بعدها در بسیاری از اوزان نفرات اول انتخابی کشتی آزاد را کنار گذاشت و نفرات مورد نظر خودش را به مسابقات مختلف اعزام کرد.

   قهر و آشتی آقای خاص 
محمد بنا بارها به حالت قهر از تیم ملی رفت ولی همیشه سایه‌اش روی سر سرمربی تیم ملی سنگینی می‌‌کرد. پس از مسابقات جهانی2015 آمریکا درحالی‌که فرنگی‌کاران تنها موفق به کسب 3سهمیه المپیک از 6سهمیه شده بودند احد پازاج از سمت خود برکنار شد. فدراسیون کشتی در نامه‌ای خطاب به محمد بنا بخاطر درخواست مردم بار دیگر از او دعوت کرد تا به‌عنوان سرمربی هدایت تیم ملی را برعهده گیرد. 3کشتی‌گیری که موفق به کسب سهمیه المپیک نشده بودند دوتایشان طلایی‌های المپیک لندن بودند. 2سهمیه المپیک ریو توسط امید نوروزی و امیر قاسم منجزی خیلی زود به‌دست آمد ولی حمید سوریان کاپیتان تیم ملی بعد از دو شکست در مسابقات کسب سهمیه المپیک در آخرین مرحله در ترکیه موفق شد جواز حضور در المپیک ریو را کسب کند. اینها همه نشانه‌هایی بود از اینکه تیم بنا دیگر شادابی سال‌های پیش را ندارد. شاگردان بنا در ریو کار بزرگی کردند؛ کسب 2مدال برنز المپیک آنقدر با ارزش بود که محمد بنا ستایش شود. ولی بنا توقعش تکرار طلاهای المپیک لندن بود. گریه‌های او جلوی دوربین صدا و سیما سبب شد تا او شکست خورده المپیک ریو قلمداد شود. بنا پس از المپیک ریو از سمت خود استعفا و فدراسیون کشتی در بیانیه‌ای اعلام کرد که بنا اصلا قراردادی نداشته که بخواهد استعفا دهد! 

   بازگشت از شهریار 
این مربی شصت ساله پس از کنارگیری از تیم ملی برای زندگی به شهریار رفت و بعدازظهرها هم به تمرین جوانان این شهرستان می‌پرداخت. بنا دراین مدت هیچ اظهارنظری درباره کشتی نکرد و تنها پس از ناکامی فرنگی‌کاران در مسابقات جهانی مجارستان در صفحه اینستاگرام خود پستی منتشر کرد ولی باز هم بعید به‌نظر می‌رسید بنا بار دیگر به کشتی ایران در سطح ملی بازگردد. کشتی ایران این روزها بسیار شبیه به 7سال قبل شده است زمانی که محمدرضا یزدانی خرم و کمی بعد‌تر مرحوم خطیب سکاندارش بودند. غلامرضا محمدی سرمربی تیم ملی کشتی آزاد شده و محمد بنا هم باردیگر به سمت سرمربیگری تیم ملی بزرگسالان بازگشته است. کشتی ایران روزهای طلایی را با محمدی و بنا تجربه کرده است و شاید همان اتفاقات خوب سبب شده بنی تمیم سرپرست تیم ملی بار دیگر تصمیم به بازگشت آقای خاص و غلامرضا محمدی بگیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید