• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 28 آبان 1397
کد مطلب : 37951
+
-

نیم‌مترمربع سهم ساکنان جنوب شهر از سرانه درمان است

9 بیمارستان برای یک‌و‌نیم میلیون‌نفر

9 بیمارستان برای یک‌و‌نیم میلیون‌نفر

هیچ‌کسی دوست ندارد پایش به بیمارستان یا مراکز درمانی باز شود و همه آرزو می‌کنند تن سالم داشته باشند، اما هرچه باشد خواسته و ناخواسته پای همه حتی برای یکبار هم شده به این مراکز باز می‌شود؛ خواه خودش بیمار شود یا نزدیکانش. به هر حال آنچه در این وضع برای بیمار یا اطرافیانش اهمیت دارد، نزدیکی محل سکونت آنها به بیمارستان‌هاست.


آشنایی با بیمارستان‌های جنوب تهران

با این که بیمارستان‌های زیادی در مناطق جنوبی شهر وجود ندارد، اما همین تعداد جوابگوی نیاز بهداشتی و درمانی ساکنان این نقطه از پایتخت هستند. بیشتر بیمارستان‌ها هم توسط اهالی ساخته شده و وقف شده‌اند.

       بیمارستان امیرالمؤمنین(ع): سال1358 از سوی حاج «ابوالقاسم سالک» به‌صورت اوقافی راه‌اندازی شد. ابتدا به‌صورت درمانگاه فعالیت می‌کرد و چند سال بعد از سوی اداره بهداری استان تهران که در آن سال‌ها ساختار وزارت بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی به شکل کنونی نبود، اداره می‌شد. مساحت این بیمارستان 5854مترمربع و بنای مفید آن 7470مترمربع دارای بخش‌های تخصصی سی‌سی‌یو، داخلی مردان و زنان، زنان و زایمان، ارتوپدی، ارولوژی، چشم پزشکی، عفونی، پوست، آزمایشگاه، رادیولوژی، سونوگرافی و داروخانه است.

       بیمارستان آیت‌الله کاشانی: در زمینی به مساحت ٧٣٧٥مترمربع و زیر بنای حدود 7هزار‌‌مترمربع در سال١٣٤١ به بهره‌برداری رسیده است. زیرمجموعه سازمان تأمین اجتماعی است و مراجعان زیادی به واحدهای کلینیکی و پاراکلینیکی سرپایی و بستری دارد. آزمایشگاه، پاتولوژی، رادیولوژی، سونوگرافی، آندوسکوپی و سنگ‌شکن درون اندامی، برخی از بخش‌های این بیمارستان است. 200تخت ثابت دارد که اکنون 154تخت فعال است.

       بیمارستان خیریه ولی‌عصر(عج): از سال1349 در زمینی به مساحت 3500مترمربع فعالیت خود را با کلینیک‌های جراحی، گوش و حلق و بینی، داخلی، دندانپزشکی، داروخانه، پاراکلینیک‌های آزمایشگاه و رادیولوژی آغاز کرده است. در سال1363 هم مجوز 50 تختخوابی بیمارستان از طرف وزارت بهداشت به آن داده شده است.

       بیمارستان مفرح: در میان باغی بزرگ و باطراوت، در محله یاخچی‌آباد تهران ساخته شده است. توسط زنده‌یاد «ابوالقاسم مفرح» در سال1321 با هدف ارائه خدمات رایگان به بیماران نیازمند و محروم ساخته و وقف شده است. اتمام ساختمان در اوایل سال1331 توسط شهردار وقت تهران و معاون وزارت بهداری افتتاح و ساختمان جدید 90تختخوابی آن در سال1377 در همین محوطه تکمیل شده است.

       بیمارستان ضیائیان: این بیمارستان با اهدای قطعه زمینی به مساحت ٨٣٠٩مترمربع توسط مرحوم دکتر «ضیاءالدین ضیائیان» در سال١٣٣٦ طراحی و ساخت آن در سال١٣٤٤ شروع شد. پس از یک وقفه طولانی در ٢٢بهمن سال١٣٧٢ افتتاح و در سال١٣٩٠ به بیمارستان ‌آموزشی تبدیل شد. ظرفیت فعلی بیمارستان 144تخت فعال از 155تخت مصوب است که با 11بخش بستری شامل آی سی یو، سی‌سی یو، همو دیالیز، داخلی، جراحی مردان و زنان، بلوک زایمانی، اطفال و نوزادان و اتاق عمل با بیش از 80 پزشک، 191 پرستار و پیراپزشک خدمات می‌دهد.

       بیمارستان شهید دکتر فیاض‌بخش: به‌عنوان بزرگ‌ترین بیمارستان ملکی سازمان تأمین اجتماعی، یکی از مراکز اصلی‌تروما در شهر تهران از سال١٣٣٥ پذیرای بیماران است. در حال حاضر با ٥٠٠تخت بستری و بالغ بر ٢٧کلینیک تخصصی و فوق‌تخصصی، از مهم‌ترین مراکز درمانی در مواقع بحران و عضو تیم امداد هوایی کشور به شمار می‌رود. برخی از بخش‌های آن عبارتند از: جراحی عمومی، زنان و زایمان، مغز و اعصاب، اورتوپدی، کلیه و مجاری ادراری و فک و صورت
 
       بیمارستان شهدای یافت‌آباد:  در سال 1340هجری قمری توسط مرحوم «محمدولی فرمانفرماییان» درراستای ارائه خدمات درمانی وقف شد و سال1373 تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران قرارگرفت. درسال1389 باادغام دانشگاه ایران تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی قرار گرفت و 119تخت فعال و 200تخت مصوب دارد. این بیمارستان درسال‌های 1363و 1364 به دلیل نیاز به مراقبت از مجروحان قطع نخاعی، به بخش‌های ویژه مجروحان و جانبازان جنگ تحمیلی مجهز شد. ارتوپدی، اطفال، جراحی مغز و اعصاب، ارولوژی، جراحی عمومی و دیالیز، برخی از بخش‌های این بیمارستان است.

       بیمارستان شهدای هفتم‌تیر: ساخت آن در سال1341 با هزینه 170میلیون ریال از محل اعتبارات برنامه‌های عمرانی شروع شد و در سال1345 به بهره‌برداری رسید. این بیمارستان در قطعه زمینی به مساحت 120هزار‌مترمربع ساخته شده و در ابتدا دارای 150تختخواب بود. در حال حاضر دارای 240تخت مصوب است و بخش‌های مردان و زنان، آی سی یو، سی‌سی‌یو، جراحی اعصاب، داخلی، عفونی، دیالیز، شیمی درمانی، رادیوتراپی، فیزیوتراپی و تصویربرداری، همچنین پد بالگرد دارد.

       بیمارستان فیروزآبادی: به همت مرحوم آیت‌الله ‌سیدرضا فیروزآبادی در سال1303 بنا نهاده شد. 4دوره متوالی نماینده مردم تهران در مجلس شورای ملی بود و برای خدمت به نیازمندان و بیماران، حقوق نمایندگی خود در این 4دوره را صرف خرید باغ «حرمت‌الدوله» در زمینی در شهرری به مساحت 52هزار‌مترمربع به مبلغ 7هزار تومان کرد. مریضخانه فیروزآبادی در زمان تأسیس، با 600تخت بستری در زمره بزرگ‌ترین بیمارستان‌های کشور محسوب می‌شد و سردر معروف آن در زمره آثار ثبت شده میراث فرهنگی است. مساحت تقریبی بیمارستان 52هزار‌مترمربع و حدود 100تخت ویژه آی. سی. یو و سی‌سی یو دارد.

نشانی بیمارستان‌های جنوب تهران

       بیمارستان امیرالمؤمنین(ع): منطقه16، بزرگراه شهید تندگویان، روبه‌روی بوستان سردارجنگل
       بیمارستان آیت‌الله ‌کاشانی: منطقه16، میدان بهمن، بزرگراه، فلکه دوم خزانه
       بیمارستان ولی‌عصر(عج):منطقه16، خزانه بخارایی، نرسیده به پارک بعثت
       بیمارستان مفرح:منطقه16، یاخچی‌آباد، خیابان بهمنیار
       بیمارستان ضیائیان: منطقه17، میدان ابوذر، 20متری ابوذر، روبه‌روی شهرداری منطقه17
       بیمارستان فیاض‌بخش: منطقه18، جاده قدیم کرج، بلوار خلیج
       بیمارستان شهدای یافت‌آباد: منطقه18، بزرگراه شهید آیت‌الله ‌سعیدی، میدان الغدیر، بلوار الغدیر جنوبی
       بیمارستان هفت‌تیر: منطقه20:شهرری، انتهای خیابان شهیدرجایی
       بیمارستان فیروزآبادی: منطقه20، شهرری، خیابان فداییان اسلام، نرسیده به میدان شهرری

 اطلاعات و آمار 

       از مجموع 9بیمارستان جنوب تهران، 4بیمارستان در منطقه16 قرار دارد. مناطق 18 و 20 هم 2بیمارستان دارند و تنها یک بیمارستان در منطقه17 فعال است.

       73درمانگاه در مناطق جنوبی شهر وجود دارد که خدمات متنوع درمانی به ساکنان مناطق 16 تا 20 ارائه می‌دهند. بیشتر این درمانگاه‌ها دارای پزشکان متخصص هستند.

       150مصدوم به‌صورت روزانه در بیمارستان هفتم‌تیر پذیرش می‌شوند. این افراد در سوانح مختلف رانندگی، درگیری و نزاع، سقوط از ارتفاع و آتش‌سوزی آسیب دیده و به این بیمارستان منتقل می‌شوند. از آنجا که بزرگراه‌ها بیشتر مناطق جنوبی شهر را احاطه کرده و همه روزه هزاران خودرو از آنها‌‌‌‌ تردد می‌کنند مصدومان تصادفی به این بیمارستان منتقل می‌شوند.

       85خانه سلامت در مناطق جنوبی تهران وجود دارد. سعی شده هر محله یک خانه سلامت داشته باشد که در سراهای محله مستقر هستند. در این خانه‌ها خدمات متنوع مربوط به حوزه سلامت به شهروندان ارائه می‌شود. اگرچه این مراکز فعالیت‌های درمانی زیادی ندارند و نمی‌توانند جای بیمارستان‌ها را پر کنند، اما آموزش‌های پیشگیرانه‌ای که می‌دهند، باعث می‌شود شهروندان به سلامتی خود اهمیت بیشتری بدهند.

       88پزشک در خانه‌های سلامت حضور دارند که به‌صورت دائمی به سؤال‌های مراجعان پاسخ می‌دهند و جلسه‌های مشاوره برگزار می‌کنند.



     


 

این خبر را به اشتراک بگذارید