• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 28 آبان 1397
کد مطلب : 37950
+
-

پیرایشگر نازی‌آبادی به دنبال بهانه‌ای برای نشاندن لبخند روی چهره اهالی است

هدیه تولد؛ اصلاح رایگان

هدیه تولد؛ اصلاح رایگان

رضا نیک نام|خبرنگار

منطقه 16


 بعضی وقت‌ها آدم‌های دور و برمان با به کار گرفتن ابتکار و نوآوری در حرفه و خدماتی که به شهروندان ارائه می‌کنند، خیلی زود بین اهالی شناخته می‌شوند. مثل «علیرضا مفتخر» پیرایشگر باسابقه محله نازی‌آباد که در روز تولد اهالی، سر و صورتشان را رایگان اصلاح می‌کند. شاید درنگاه اول این ایده و طرح پیرایشگر جوان هم‌محله‌ای ساده به نظر برسد، اما وقتی به بازخوردهای آن در بین شهروندان توجه می‌کنیم، می بینیم که همین کار ساده چه تأثیرات مثبت اجتماعی و فرهنگی به جا می‌گذارد.


پیرایشگاه آقای مفتخر در خیابان شلوغ و پر رفت و آمدی قرار گرفته است. شهروندانی که از نقاط مختلف شهر برای خرید پوشاک و لباس به بازار نازی‌آباد می‌آیند، با دیدن متن کاغذی که روی شیشه مغازه‌اش چسبانده متعجب می‌شوند. این اطلاعیه خبر می‌دهد که در اینجا اصلاح موی شهروندان در روز تولدشان رایگان انجام می‌شود و حتی افرادی که معرف 3 نفر در روز تولدشان باشند، می‌توانند از خدمات این پیرایشگاه به‌صورت رایگان استفاده کنند. شهروندان هنگام عبور از کنار مغازه پیرایشگر هم‌محله‌ای ابتدا کمی مکث می‌کنند و بعد 2 حالت پیش می‌آید. یا لبخند می‌زنند و رد می‌شوند یا اینکه با لبخند وارد مغازه می‌شوند و با نشان دادن کارت شناسایی خود، پیرایشگر محله را از روز تولدشان باخبر می‌کنند تا موهایشان رایگان اصلاح شود.

 حال خوب من و مشتری‌ها

«علیرضا مفتخر» 38 سال دارد و 20 سالی می‌شود که در این حرفه فعالیت می‌کند. مثل خیلی‌ها فراز و نشیب زیادی در زندگی داشته تا به موفقیت برسد. از راه‌اندازی پیرایشگاه در حیاط خانه تا جفت و جور کردن رهن مغازه مناسب برای جوابگویی به مشتری‌هایی که در طول این سال‌ها به دست آورده است. یکی از ویژگی‌های کسب و کار پیرایشگر هم‌محله‌ای از زبان اهالی، مردمداری و برخورد مناسب با مشتری‌هاست. «ابوالقاسم هویدی» دبیر باسابقه منطقه16 یکی از مشتری‌های قدیمی اوست. درباره ابتکاری که کاسب هم‌محله‌ای برای خدمت ویژه به اهالی دارد، می‌گوید: «کار زیبایی است. روز تولد آدم‌ها از شیرین‌ترین لحظه زندگی هرکسی به شمار می‌رود. بنابراین این قبیل کارها تا مدت‌ها در ذهن مردم باقی می‌ماند و البته باعث افزایش رزق و روزی و برکت کار نیز می‌شود.» مفتخر عنوان می‌کند که رضایت و خوشحالی مشتری‌ها، حس و حال خوبی را به او و اطرافیانش منتقل می‌کند که قابل وصف نیست. در مغازه آقای پیرایشگر لبخند رضایت مشتری‌ها بر همه چیز تقدم دارد.

 اینجا همه بچه‌محل می‌شوند!

شهروندان قدیمی و بومی محله نازی‌آباد که از گذشته با این پیرایشگر آشنایی دارند، به این نکته اذعان می‌کنندکه او بیشتر مشتری‌هایش را به دلیل حسن خلق و محبت به آنها به دست آورده است و اصلاح موی سر شهروندان در روز تولدشان، تنها بهانه‌ای است برای نزدیکی دل‌ها به یکدیگر و نشان دادن اینکه با کارهای ساده نیز می‌توانیم به هم‌محله‌ای‌ها خدمت کنیم. 4 نفر از هم‌محله‌ای‌ها روی صندلی‌ پیرایشگاه نشسته‌اند تا نوبت‌شان شود. مفتخر عنوان می‌کند که در طول روز بین 2 تا 3 نفر برای اصلاح در روز تولدشان به اینجا مراجعه می‌کنند. او می‌گوید: «بازار نازی‌آباد از محل‌های شلوغ و پررفت‌وآمد تهران است. بنابراین افرادی که وارد این پیرایشگاه می‌شوند، فقط بومی اینجا نیستند. با این حال اصلاح آنها را هم در روز تولدشان انجام می‌دهم. در واقع در این مغازه همه بچه‌محل می‌شوند.»

 داداش 2 روز دیگر تولد من است!

با اینکه تنها چند ماه از اجرای این طرح ابتکاری می‌گذرد، اما در همین مدت کم، تعداد مراجعه‌کننده‌ها روز به روز افزایش پیدا کرده است. مفتخر می‌گوید: «از دانش‌آموزان تا بازنشستگان مشتری‌ام هستند. قبل از بازگشایی مدارس، بیشتر مشتری‌هایم دانش‌آموز هستند و بعد از آن به مرور زمان شرایط مثل سابق می‌شود و از همه سن و سال اینجا می‌آیند. نمی‌دانید وقتی پدربزرگ‌ها با شناسنامه و کارت ملی‌شان وارد مغازه می‌شوند تا نشان دهند روز تولدشان است، از اینکه می‌توانم به آنها خدمت کنم، چقدر ذوق می‌کنم.» او بعد از گذشت نزدیک به 2 دهه فعالیت در حرفه پیرایشگری، با به کارگیری اخلاق و رفتار مناسب با مشتری‌ها، با گرفتن دستمزد کم و اجرای طرح‌های ابتکاری بین اهالی بیشتر شناخته شده است. «ناصر شرافتی» یکی از هم‌محله‌ای‌هاست که می‌گوید: «دستمزد او خیلی کمتر از دیگر جاهاست. حالا هم که روز تولد اهالی این کار را انجام می‌دهد، بیشتر از قبل محبوب اهالی شده است.» درحالی که مفتخر مشغول کار است، آقایی میانسال به داخل پیرایشگاه سرک می‌کشد و با چهره خندان می‌گوید: «داداش 2 روز دیگر تولد من است، مزاحم‌تان می‌شوم.» مفتخر احوالپرسی گرمی می‌کند و می‌گوید: «حتماً 2 روز دیگر افتخار بدهید تا خدمتی برایتان کنم.»

خاطره شیرین خدمت به زائر کربلا

افرادی که ترجیح می‌دهند یک روز در سال مهمان پیرایشگر محله شوند، می‌دانند برای این کار لازم است هنگام مراجعه کارت شناسایی با خود همراه داشته باشند. این کار تنها برای نظم‌دهی به کار است و اینکه این افراد بتوانند حس خوب روز تولدشان را به دیگران انتقال دهند. مفتخر عنوان می‌کند که خانواده‌اش در این قبیل فعالیت‌ها همیشه مشوق و همراهش بوده‌اند و نگرانی بابت کم شدن درآمد او نداشته‌اند. مفتخر در پایان خاطره شیرینی برایمان تعریف می‌کند: «چند روز پیش آقایی سن و سال‌دار وارد مغازه شد و گفت «عموجان یک‌ماه از روز تولدم گذشته، امکان دارد من را هم رایگان اصلاح کنید، چون می‌خواهم بروم کربلا، زیارت امام حسین(ع)» با شنیدن این حرف حال خیلی خوبی پیدا کردم چون می‌توانستم به یکی از زائران امام حسین(ع) خدمت کنم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید