• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 28 آبان 1397
کد مطلب : 37949
+
-

همسایه‌های مجاور با آرامستان یافت‌آباد از دفن اموات در کنار خانه‌های خود گلایه دارند

سفر به دیار باقی با انسداد دو خیابان

سفر به دیار باقی با انسداد دو خیابان

مهناز عباسیان|خبرنگار

منطقه 18

آرامستان محله یافت‌آباد شمالی با بیش از 150سال قدمت تنها گورستانی است که در میان بافت مسکونی جنوب شهر واقع شده است. 255 شهید در این قبرستان آرمیده‌اند و به همین دلیل اهالی به آن گلزار شهدا می‌گویند. درگذشته هیئت امنای محله، اداره امور این قبرستان را برعهده داشتند اما پس از وقف این مکان، اداره اوقاف و امور خیریه نظارت و نگهداری از این آرامستان را بر عهده گرفت. در وقف نامه این آرامستان فقط اجازه دفن اموات محله‌های همجوار به اداره اوقاف داده شده است. اما اهالی خیابان‌های مهتدی و طاهری از شلوغی و ازدحام این معبر به دلیل وجود آرامستان در کنار خانه‌هایشان گلایه دارند. بر این اساس شهرداری و اداره اوقاف طرح‌هایی برای رفع این معضل ارائه کرده‌اند که با آنها آشنا می‌شویم.

عضو شورایاری محله یافت‌آباد شمالی با بیان گلایه‌مندی اهالی درباره مشکلات ترافیکی در روزهای پنجشنبه و جمعه در خیابان‌های طاهری و بلوار مهتدی می‌گوید که این معابر به دلیل نبود پارکینگ در روزهای پایانی هفته قفل و راه عبور و مرور ساکنان بسته می‌شود. «ذوالفقار داودی‌نسب» در ادامه با اشاره به برهم خوردن آرامش همسایگان این آرامستان در روزهای خاکسپاری می‌افزاید: «در این گورستان پذیرش اموات جدید باعث شده تا حال و هوای خاکسپاری و صدای شیون و‌ زاری مشایعت‌کنندگان، آرامش اهالی را به هم بریزد. همه انسان‌ها در زندگی به‌ویژه در خانه نیاز به آرامش فکری و روانی دارند که با فعالیت این گورستان در محله یافت‌آباد، اهالی از آن بی‌بهره مانده‌اند، حتی به دلیل نبود غسالخانه، بسیاری از اموات در خانه بازماندگان شست‌وشو می‌شود.»
وی در ادامه می‌افزاید: «ساکنان محله یافت‌آباد شمالی خواستار توقف فروش قبر در این آرامستان هستند. حتی چند سال پیش هم استشهادیه محلی با امضای 2 هزار نفر از اهالی جمع‌آوری شد، ولی متأسفانه هیچ ارگانی به این مشکل رسیدگی نکرد.» گفته می‌شود که هنوز هم در این گورستان اموات با ارقام نجومی پذیرش می‌شوند.

حل مشکلات با ساخت حسینیه

حجت‌الاسلام «رضا گوهری» رئیس اداره اوقاف جنوب غرب تهران درباره حل مشکلات و معضلاتی که گلزار شهدای یافت‌آباد برای اهالی محله به وجود آورده می‌گوید: «مهم‌ترین مشکلی که این قبرستان برای ساکنان محله یافت‌آباد ایجاد کرده، ترافیک سنگین روزهای پنجشنبه و جمعه است. ازسوی دیگر، سر و صدای خانواده‌هایی که اموات آنها فوت شده‌اند، اهالی را آزرده خاطر می‌کند. برای حل این مشکلات قرار است حسینیه‌ای در محوطه این قبرستان ساخته شود تا تمام مراحل عزاداری و مدیحه سرایی در آنجا انجام شود. البته زیرزمین این حسینیه هم به پارکینگ تبدیل خواهد شد تا مشکل ترافیک خیابان‌های اطراف هم برطرف شود.»



گوهری درباره پذیرش اموات جدید در این قبرستان می‌گوید: «گلزار شهدای یافت‌آباد طی وقف نامه‌ای در اختیار ساکنان محله یافت‌آباد قرار گرفته است و اداره اوقاف فقط وظیفه نظارت و رسیدگی به امور را به‌عهده دارد. بسیاری از اهالی یافت‌آباد خودشان خواستار دفن امواتشان در این گورستان هستند و تا به حال هیچ میت غیر‌محلی در اینجا دفن نشده است. اما با توجه به گسترش آپارتمان‌نشینی و مهاجرت افراد جدید به محله، نارضایتی‌هایی هم در این مورد وجود دارد، اما حق کفن و دفن اموات اهالی محله در این گورستان را نمی‌توان از اهالی سلب کرد.»
او به رضایت نیمی از ساکنان محله یافت‌آباد برای دفن اموات خود در این قبرستان اشاره کرده و می‌افزاید: «اداره اوقاف نمایندگانی برای نظرسنجی از اهالی تعیین کرده بود که طی این نظرسنجی نیمی از شهروندان به‌خصوص قدیمی‌ها به دلیل اینکه اجداد آنها در این گورستان دفن شده‌اند، خواستار دفن امواتشان در این قبرستان بودند. البته شهروندانی که به تازگی در این محله سکونت پیدا کرده‌اند نیز با احراز سکونت خود می‌توانند امواتشان را اینجا دفن کنند.»

حل مشکلات ترافیکی با ساخت پارکینگ

«ناصر نمازی» شهردار ناحیه 3 منطقه18 درباره اقدامات انجام شده برای کاهش ترافیک این محدوده می‌گوید: «عمده مشکل اهالی یافت‌آباد شمالی ترافیک خیابان‌های مهتدی و طاهری است. برای کاهش ترافیک در این خیابان‌ها اصلاح هندسی انجام شده است و علاوه برآن با ایجاد دوربرگردان در خیابان مهتدی، تا حدودی از بار ترافیکی کم شده است. اگر در اطراف گلزار شهدا، فضای خالی وجود داشته باشد، شهرداری برای کاهش ترافیک، پارکینگ هم راه‌اندازی می‌کند.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید