• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 27 آبان 1397
کد مطلب : 37909
+
-

ضرورت استفاده از رواناب‌های سطح شهر

مدیرکل دفتر آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اینکه امکان استحصال آب باران در تهران و شهرهای مختلف کشور وجود دارد، گفت: با توجه به شرایط آبی کشوراین موضوع باید در قانون معماری و شهرسازی دیده شود و شهرداری برای آن برنامه‌ریزی کند.
هوشنگ جزی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به سطوح آبگیر باران تصریح کرد: سطوح آبگیر باران به سطوحی گفته می‌شود که امکان استحصال آب باران را دارد. استحصال آب باران در طراحی‌های شهری 2 بخش دارد که عبارتند از استحصال آب باران در پشت‌بام‌های منازل و استحصال آب باران در خیابان‌های شهر. وی افزود: متأسفانه هم‌اکنون آب باران پشت‌بام منازل توسط ناودان‌ها به کوچه‌ها و چاه‌های فاضلاب ریخته می‌شود؛ درحالی‌که با وضعیت خشکسالی در کشور ما باید استحصال آب باران در پشت‌بام‌ها را انجام دهیم و از آن برای آبیاری باغچه‌ها و اقداماتی به غیراز شست‌وشوهای بهداشتی استفاده کنیم.  همچنین می‌توان فلش‌تانک‌های منازل را با این آب‌ پر کرد. وی درباره دومین روش استحصال آب باران که جمع‌آوری آب از خیابان‌های شهرهاست، توضیح داد: مدیریت شهری می‌تواند آب باران را به کانال‌های کنار خیابان و پارکینگ‌های عمومی هدایت و از آن برای آبیاری فضای سبز استفاده کند.  جزی با تأکید بر اینکه استحصال آب باران در شهر تهران حتی می‌تواند سیلاب شهری را کنترل کند، گفت: متأسفانه طراحی خیابان‌ها به‌درستی انجام نشده است و نمی‌توان پس از یک بارندگی حجم آب را از سطح خیابان خارج کرد اما با یک سیستم ساده می‌توان آب باران را جمع‌آوری و از آن استفاده مجدد کرد.
وی با تأکید بر اینکه این موضوع باید در قانون معماری و شهرسازی کشور دیده شود، خاطرنشان کرد: همانطور که ساختمان‌ها در نقاط مختلف مجبور به استفاده از پنجره‌های دوجداره هستند باید استفاده از منبع استحصال آب باران نیز اجباری شود. به گفته جزی، در شهر تهران نیز شهرداری برای استحصال آب باران ابتدا باید نقاط بحرانی سیلاب را مشخص کند و سپس اقدام به جمع‌آوری آب باران کند. قطعا سود این کار بیشتر از هزینه آن است.

این خبر را به اشتراک بگذارید