• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 27 آبان 1397
کد مطلب : 37820
+
-

جنگ جنگ تا شکست

تیتر یک
جنگ جنگ تا شکست

 تیم ملی ایران روزهای پرحاشیه‌ای را سپری می‌کند؛ حاشیه‌هایی که با غیبت کی‌روش در مهم‌ترین بازی باشگاهی ایران کلید خورد و با خبر شادی دستیار او در همان بازی شعله‌ور شد؛ آنقدر شعله‌ور که به سرانجام درگیری کمک‌های کی‌روش با خبرنگاران، اعتراض رسانه‌ها و بیانیه فدراسیون رسید؛ بیانیه‌ای که البته خودش می‌تواند منشأ حاشیه‌های تازه‌ای باشد. در این میان اما کی‌روش در رویکردی عجیب دست به سکوت معناداری زد و از هر اظهارنظری خودداری کرد. هر‌‌چند تبعیت از سرمربی هر تیمی می‌تواند باعث پیشرفت شود. به همین‌خاطر مربیان علاوه بر مسائل فنی، در مورد برخی مسائل که می‌تواند حاشیه‌ساز باشد‌ نیز اظهارنظر می‌کنند. کی‌روش اما پا از این خط نیز فراتر گذاشته و برگزاری نشست خبری را نیز مدیریت می‌کند. هفته‌گذشته سکوت رسانه‌ای بر اردوی تیم ملی هم حاکم بود. کی‌روش حکم ممنوع‌المصاحبه‌‌بودن بازیکنان و حتی بستن اکانت اینستاگرام آنها را باطل نکرد تا اینکه روز گذشته خبر غیرمنتظره‌ای منتشر شد. سرمربی تیم ملی ناگهان تصمیم گرفت مقابل خبرنگاران قرار گیرد و رو‌در‌رو با آنها صحبت کند. امروز ساعت11 و پیش از آخرین تمرین تیم ملی برای حضور در قطر، نشست خبری کی‌روش برگزار می‌شود. بعد از این نشست بازیکنان ساعت12 تمرین می‌کنند و آماده عزیمت به قطر برای برگزاری بازی دوستانه مقابل ونزوئلا می‌شوند. کی‌روش زمان نشست خبری را ساعاتی قبل از پرواز تیم ملی به قطر انتخاب کرده و به‌نظر می‌رسد وی ‌با این اقدام پس از حاشیه‌های بازی ایران و توباگو قصد بیان مطالب مهمی را دارد.

    ... و بالاخره یک بازی تدارکاتی به‌درد‌بخور
ملی‌پوشان امشب تهران را به مقصد دوحه ترک خواهند کرد و فردا یک جلسه تمرینی در این کشور برگزار می‌کنند تا روز سه‌شنبه در ورزشگاه حمدبن خلیفه، استادیوم اختصاصی الاهلی ساعت18 به‌وقت محلی به مصاف تیم ملی ونزوئلا بروند؛ دیداری که در ابتدا قرار بود در ایران برگزار شود اما به خواسته تیم ونزوئلا در دوحه برگزار می‌شود؛ تیمی که در رده 29رنکینگ فیفا جای دارد و یک پله از ایران بالاتر است. نکته حائز اهمیت درباره این تیم آمریکای جنوبی به فهرست بازیکنان آن برمی‌گردد که از جمع 23بازیکن تنها 2 بازیکن از لیگ داخلی مدنظر رافائل دودامل، سرمربی ونزوئلا قرار گرفته است. 21بازیکن دیگر همگی از باشگاه‌های خارجی اعم از کلمبیا، آمریکا، ایتالیا، پرتغال، روسیه، آلمان، انگلیس، شیلی و... دعوت شده‌اند تا با تیمی بین‌المللی مقابل تیم ملی کشورمان به میدان بروند. ونزوئلا جمعه‌شب توانست با نتیجه یک-یک در خانه، ژاپن را متوقف کند. گفتنی است تمام ملی‌پوشان ایران (به‌غیر از سامان قدوس که در قطر به اردوی تیم ملی اضافه می‌شود) این‌روزها با توجه به فیفادی‌های موجود با ترخیص از تمرینات و مسابقات باشگاهی در تمرینات تیم ملی حاضر شده‌اند. در این بین منتظری و پورعلی گنجی مصدومان حاضر در اردو هستند که زیرنظر کادر پزشکی و فنی تیم ملی تمرینات ویژه‌ای را انجام می‌دهند تا به آمادگی لازم برسند. ملی‌پوشان بعد از بازی بلافاصله به کشورمان بازخواهند گشت تا مسابقات باشگاهی خود را برگزار کنند.

 شکایت از چمن آزادی
البته سکوت اعتراضی کی‌روش ظاهرا تنها مختص رسانه‌های داخلی بوده است. سرمربی تیم ملی پیش از نشست خبری امروز خود یک گفت‌وگوی اختصاصی با نشریه گاردینِ ترینیداد و توباگو داشت. او در این گفت‌وگو از کیفیت چمن ورزشگاه آزادی گلایه کرده است. کی‌روش در این مصاحبه گفته: «متأسفانه کیفیت زمین چمن برای هر دو تیم خوب نبود، چون این چند روز در ایران خیلی باران باریده، ولی به‌نظر من این بازی برای هر دو تیم مزایای زیادی داشت. من از توان ترینیداد برای جنگیدن، بازی‌کردن و ضدحمله تحت‌تأثیر قرار گرفتم. شک ندارم در شرایط محیطی بهتر، تیم شما به‌مراتب بهتر از این بازی می‌کند. متأسفانه به‌دلیل وضعیت بد چمن بازیکنان تکنیکی ایران و ‌همچنین بازیکنان تکنیکی ترینیداد نتوانستند خودشان را نشان بدهند. وضعیت بد چمن استادیوم روی بازی هر 2تیم تأثیر گذاشت و من شک ندارم اگر زمین شرایط بهتری داشت، هر 2تیم می‌توانستند به‌مراتب بهتر بازی کنند و چه بازیکنان تکنیکی ایران و چه بازیکنان تکنیکی ترینیداد در زمین بهتر می‌توانستند توانایی‌های خود را به نمایش بگذارند.» شاید بازی خسته‌کننده و کم‌حادثه ایران او را واداشته تا پیش از پررنگ‌شدن اعتراض‌ها دلیل توجیهی خود را مطرح کرده باشد.

 تیم مـلی  ول کـن حـاشیه ها نـیست
  در بیانیه  بخش رسانه ای تیم ملی درباره حواشی اخیر،یک عذرخواهی خشک و خالی هم به چشم نمی‌خورد

در فاصله اندکی که تا آغاز جام‌ملت‌های آسیا باقی‌مانده، تیم ملی فضای ملتهب و پر‌تنشی را تجربه می‌کند. نقش اول این حواشی هم کادر فنی تیم ملی است که چند وقتی است تنها شخص کارلوس کی‌روش صحنه‌گردان این حاشیه‌ها نیست و اعضای کادر فنی او هم بخشی از بار مجادله‌های کلامی بی‌فایده و تنش‌زا را به دوش گرفته‌اند. در روزهایی که جای خالی مدیران فدراسیون فوتبال و حتی وزارت ورزش برای حل و فصل این مناقشه‌ها و فیصله‌دادن این دعواهای بی‌ارزش به‌شدت به‌چشم می‌خورد، حتی بخش رسانه‌ای تیم ملی هم برای پایان‌دادن به این غائله نه‌تنها تلاشی نمی‌کند، بلکه با صدور یک بیانیه تند و طلبکارانه و خالی از عذرخواهی باعث شده تا این آتش شعله‌ور بماند. هر‌چه هست، بازنده این منازعه تنها تیم ملی پر‌امیدی است که بعد از بازی‌های با‌کیفیت جام‌جهانی از بالاترین بخت برای پایان‌دادن به حسرت بزرگ چند‌دهه‌ای فوتبال ایران برخوردار بود. نسل جدید و مستعد فوتبال ایران که این روزها به بلوغ و کیفیت بالایی رسیده و حیف که بخشی از انرژی نیمکت این تیم این روزها تلف حاشیه‌ها می‌شود. روز گذشته سایت رسمی فدراسیون فوتبال، به‌دنبال درج برخی اخبار در مورد اتفاقات پس از دیدار برابر ترینیداد و توباگو، بخش رسانه‌ای تیم ملی اطلاعیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه آمده: طی چند روز گذشته صحبت‌های بی‌پایه و اساسی توسط مهرداد مسعودی که اصولا کارشناس رسمی بی‌بی‌سی است، مطرح شده. در اتفاق رخ داده چند موضوع قابل بررسی است:
1- تأکید می‌داریم که این موضوع به‌صورت کامل کذب بوده و اساسا تکذیب می‌کنیم.
2- فدراسیون فوتبال ایران شکایت رسمی خود را از مهرداد مسعودی به فدراسیون فوتبال قطر، فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال کرده و همین‌طور ایشان از تمامی ارتباط‌ها و نزدیک‌شدن به تیم ملی ممنوع خواهد شد و به‌هیچ‌عنوان اجازه همکاری با تیم ملی فوتبال ایران را نخواهد داشت.
3- لازم به ذکر است که بیش از 100نفر دیگر در روز مسابقه فینال لیگ قهرمانان آسیا در محل VIP ورزشگاه آزادی حضور داشتند و تنها ایشان این تهمت‌ها و دروغ‌ها را مطرح کرده و عمدا برای گمراه‌کردن اذهان هواداران، ابراز خوشحالی زیکو را به دستیار برزیلی - پرتغالی که دوستی قدیمی با زیکو داشته، به تیم ملی مرتبط کرده است. این رفتار و دروغ‌های مسعودی غیرقابل‌قبول و تأسف‌آور است.
4- اتفاقی که پس از دیدار تیم ملی در ورزشگاه رخ داد، توسط یکی از خبرنگارانی بود که بدون احترام به قوانین برگزاری مسابقات فوتبال و با حضور در مکانی در استادیوم که نمی‌بایست حضور داشته باشد (پشت دروازه تیم ملی در طول تمرین بازیکنان پس از بازی) و همینطور در نزدیکی اتوبوس تیم ملی و اصرار به گرفتن مصاحبه درخصوص موضوعی بود که مسعودی آن را مطرح کرده بود که موجب ناراحتی کمک مربی تیم ملی شده است. به‌هرحال همه اهالی رسانه همیشه برای اعضای تیم ملی قابل احترام بوده و خواهند بود و همه ما در تیم ملی و باشگاه‌ها در تلاش برای اعتلای نام ایران هستیم و در واقع همه ما باید تلاش کنیم تا موجبات آرامش و تمرکز تیم ملی را مهیا کنیم. زمانی که ما در تلاش برای دفاع از واقعیات، حقیقت و صداقت هستیم، این مطلب می‌بایست به‌عنوان نشانه‌ای از احترام و وجاهت قلمداد شود و قطعا فدراسیون فوتبال تمام تلاش خود را برای موفقیت تیم ملی در مسابقات جام ملت‌های آسیا به‌کار خواهد بست و نسبت به این موضوعات آگاه بوده و از ایجاد جریان‌های مخرب علیه تیم ملی جلوگیری به عمل خواهد آورد.

این خبر را به اشتراک بگذارید