• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 26 آبان 1397
کد مطلب : 37790
+
-

درهای بسته قفس‌آباد به روی آبادی

دهیار قفس‌آباد: شرکت آبفار اعتباری برای حفر چاه عمیق در روستا اختصاص نمی‌دهد

روستا
درهای بسته قفس‌آباد به روی آبادی

زهرا هادی‌لو|  زنجان - خبرنگار :


روستاها در استانی مانند زنجان که اقتصاد آن بر پایه کشاورزی است، از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند و رسیدگی به وضعیت روستاها و تامین معیشت زندگی آنان می‌تواند منجر به توسعه اقتصاد نیز شود. 
یکی از روستاهای استان زنجان، که در 39 کیلومتری ابهر واقع شده است، قفس‌آباد است. این روستا که 131 خانوار دارد با مشکلات مختلفی از جمله کم‌آبی روبه‌روست.


 جیره‌بندی

دهیار روستای قفس‌آباد در مورد وضعیت روستا می‌گوید: 480 نفر در قفس‌آباد زندگی می‌کنند که معاششان از راه کشاورزی و دامداری تامین می‌شود.
«جمشید اسکندری» با اشاره به این‌که به دلیل کمبود آب، مردم این دیار در سختی به سر می‌برند، اظهار می‌کند: آب آشامیدنی روستا از چشمه تامین می‌شود و چند سالی است که به دلیل خشکسالی، آب به صورت جیره‌بندی به خانه‌های مردم راه پیدا می‌کند و این قضیه در بهار و تابستان بیشتر خودنمایی می‌کند.

وی با بیان این‌که در روزهای یادشده اهالی فقط چند ساعت آب آشامیدنی دارند، ادامه می‌دهد: این موضوع بارها با شرکت آبفار مطرح شده و از آنها درخواست کرده‌ایم که با حفر چاه عمیق در روستا به این مسأله پایان داده شود، اما آنها اعلام می‌کنند که برای این کار اعتباری ندارند. اسکندری در پاسخ به این سوال که آیا برای حفاری چاه نمی‌توان از خودیاری روستاییان و اعتبار دهیاری‌ها استفاده کرد، می‌گوید: درآمد مردم آنقدر زیاد نیست که پولی برای این کار بدهند، ضمن این‌که دهیار اعتبار چندانی ندارد و بیشتر پول خود را صرف رسیدگی به وضعیت عمرانی روستا می‌کند.


کشاورزی

گندم و جو طبق گفته دهیار روستا، بیشترین محصول قفس‌آباد است. وی در این باره می‌گوید: خوشبختانه وضعیت برداشت هر 2 محصول در سال جاری رضایت‌کننده بود.
اسکندری درباره خرید تضمینی گندم می‌گوید: کشاورزانی که به پول احتیاج داشتند و می‌خواستند اقساط خود را بابت خرید تراکتور و هزینه‌های جانبی بدهند ترجیح دادند گندم خود را به دلال با قیمت 1150 تومان بفروشند و پول را همانجا دریافت کنند، چراکه در خرید تضمینی گندم پول گندم به صورت خردخرد و با تاخیر به دستشان می‌رسد.

وی در مورد فروش جو می‌گوید: قیمت جو نیز فعلا مشخص نیست، اما در حال حاضر بالاترین قیمت آن 1500 و پایین‌ترین قیمت آن 1100 تومان است، با این حال آنها که نیاز مالی دارند به قیمت پایین می‌فروشند.


 تحصیل و مهاجرت

دهیار قفس‌آباد در مورد وضعیت تحصیلی اهالی می‌گوید: با این‌که مدرسه راهنمایی وجود دارد، به دلیل کمبود دانش‌آموز مقاطع تحصیلی راهنمایی و دبیرستان، بچه‌ها به مدارس شبانه‌روزی ابهر می‌روند و در حال حاضر 39 دانش‌آموز در مقطع ابتدایی به تحصیل مشغولند. یکی از مسائلی که در چند سال اخیر به روستاهای سراسر کشور رخنه کرده، موضوع مهاجرت است. در حال حاضر جوانان روستایی بیشترین مهاجران به شهرها را تشکیل می‌دهند. آنها به امید یافتن کار و استفاده از امکانات رفاهی بهتر مهاجرت می‌کنند.

اسکندری در این مورد می‌گوید: برخی از جوانان قفس‌آبادی برای تحصیل و برخی دیگر نیز برای یافتن شغلی پردرآمد راهی شهر می‌شوند.وی ادامه می‌دهد: هر سال 5 خانوار از قفس‌آباد مهاجرت می‌کنند. سال گذشته 2 مورد مهاجرت معکوس داشتیم که آنها نیز چون اینجا زمین کشاورزی داشتند برگشتند.
دهیار قفس‌آباد ادامه می‌دهد: بیشتر جوانان روستا به ابهر و خرمدره می‌روند و در مشاغل خدماتی و کارگری مشغول به کار می‌شوند. هم‌اکنون نیز به دلیل گرانی و شرایط سخت اقتصادی سن ازدواج در قفس‌آباد بالا رفته و جوانان در 32 سالگی ازدواج می‌کنند.


ایجاد اشتغال

در دولت یازدهم و دوازدهم یکی از سیاست‌های اجراشده برای ماندگاری روستاییان در دیارشان، ایجاد طرح خوداشتغالی با ارائه تسهیلات ویژه بود. هرچند این طرح هنوز نتوانسته نتیجه مطلوبی در برداشته باشد، اما دولت همچنان امیدوار است که بتواند از این طریق بر توسعه روستاها تاثیر بگذارد.

در قفس‌آباد تاکنون این طرح اجرا نشده است. اسکندری در این مورد می‌گوید: جهاد کشاورزی تسهیلاتی برای ایجاد اشتغال و توسعه صنعت کشاورزی و دامداری در اختیار روستاییان قرار می‌دهد، اما برای اجرا شدن آن در محیط کوچکی مانند روستای ما شرایط خاصی وجود دارد؛ برای مثال برای اجرای برخی طرح‌ها عنوان شده که نباید در کنار مسجد، مدرسه و خانه بهداشت باشد و همین مساله موجب می‌شود که نفرات محدودی بتوانند از آن استفاده کنند.


طرح هادی 

در روستای قفس‌آباد هنوز طرح هادی اجرا نشده است. دهیار روستا در این مورد می‌گوید: چندین بار این موضوع را با بنیاد مسکن مطرح کرده‌ایم. آنها هر بار وعده داده‌اند که در صورت تعلق گرفتن اعتبار طرح هادی را اجرا می‌کنند، اما این اتفاق تاکنون رخ نداده است.«جمشید اسکندری» ادامه می‌دهد: اگر طرح عمرانی در روستا اجرا شده، همگی با اعتبار دهیاری بوده و هیچ ریالی از بنیاد مسکن تخصیص نیافته است.

وی در پاسخ به این سوال که تاکنون چه میزان از اعتبار دهیاری‌ها برای رسیدگی به وضعیت روستا پرداخت شده است، می‌گوید: 400 میلیون تومان برای رسیدگی به وضعیت کوچه‌ها و آسفالت‌‌ریزی هزینه شده است.اسکندری اضافه می‌کند: وضعیت راه‌های روستایی نیز مطلوب نیست. زیرساخت‌های راه مربوط به چند سال پیش است و باید به وضعیت آنها رسیدگی شود. موضوع با راه و شهرسازی مطرح شده و آنها نیز اعلام کرده‌اند که اعتباری ندارند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید