• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 26 آبان 1397
کد مطلب : 37787
+
-

ماراتن قیمت ها در بازار خشکبار‌

رئیس اتحادیه خشکبارفروشان قروه: دلیل اصلی نابسامانی بازارخشکبار نبود نرخ مصوب و شبکه توزیع منسجم است

بازار خشکبار سنندج
ماراتن قیمت ها در بازار خشکبار‌

روح‌الله زرین|  سنندج- خبرنگار:

در چند ماه اخیر شاهد افزایش قیمت بسیاری از کالاهای اساسی در بازار کردستان بوده‌ایم که دلیل عمده آن کاهش واردات، تولید نشدن در داخل کشور و افزایش قیمت مواد اولیه است.

این در حالی است که بسیاری از مواد خوراکی مانند خشکبار که بخش عمده آن تولید داخل کشور، به‌ویژه کردستان است نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش چند برابری داشته است. این در حالی است که محصولاتی مانند انواع انجیر، کشمش، مویز در استان مازاد نیاز است و به خارج از استان و کشورهای همسایه هم صادر می‌شود. این افزایش قیمت باعث شده قدرت خرید مردم در بازار خشکبار استان نیز کاهش یابد. 


نبود شبکه توزیع مناسب 

یکی از کسبه بازار خشکبارفروشان سنندج می‎گوید: در بازار این شهر انواع خشکبار مانند انجیر، کشمش، مویز، میوه‌های خشک شده و... به فراوانییافت می‌شود. «هوشیار ساعدی» ادامه می‌دهد: نرخ انواع خشکبار در بازار سنندج در چند ماه اخیر افزایش چند برابری داشته است. این در حالی است که بیشتر این مواد خوراکی تولید مناطق مختلف کردستان است. 

وی می‎افزاید: قیمت هر کیلوگرم پسته حدود 180هزار تومان، مویزسیاه و سبز 36هزار تومان، کشمش 22هزار تومان، انجیر اعلا 120هزار تومان، گردو (با پوست) 65 هزار تومان و مغز گردو 120هزار تومان، تخمه آفتابگردان 22هزار تومان، سنجد از 45هزار تومان تا 80هزار تومان، بادام کاغذی 80هزار تومان و فندق 45هزار تومان در بازار سنندج عرضه می‌شود. البته این نرخ‌ها به صورت روزانه در حال تغییر است‌ که کاهش فروش و پایین آمدن قدرت خرید مردم را به همراه داشته است. 

ساعدی تصریح می‎کند: مناطق مختلف استان مانند اورامان، مریوان، سروآباد و بانه قطب تولید محصولات خشکبار هستند. به دلیل نبود بازار مناسب، عمده این محصولات به صورت خام‎فروشی روانه بازار سایر استان‎های کشور مانند تهران، اصفهان، همدان، تبریز و اراک می‌شود. این شرایط موجب بسته‎بندی و فراوری این محصولات با نام شرکت‎های سایر استان‎ها می‌شود و در بازارهای مختلف عرضه می‌شود. 


افزایش قیمت‌ها 

رئیس اتحادیه خشکبارفروشان قروه می‎گوید: بیش از ۷۰واحد صنفی در زمینه عرضه انواع خشکبار در این شهرستان فعالیت دارند و هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

«سید مسعود حسینی» ادامه می‎دهد: بسیاری از محصولات خشکبار قروه از بازار همدان خریداری می‌شود. نرخ‎گذاری آن را نیز دلالان این بازار انجام می‌دهند.  وی می‎افزاید: قیمت خشکبار در بازار قروه نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش چند برابری داشته است‌، طوری که قیمت انواع مغز گردو از ۶۰هزار تومان به حدود ۱۶۵هزار تومان رسیده است‌. انواع مغز بادام از ۱۶هزار تومان به حدود ۸۰هزار تومان افزایش پیدا کرده است‌. همچنین این رویه در بسیاری از خشکبار به چشم می‎خورد‌. 

حسینی تصریح می‎کند: طبق نظر کمیسیون شورای عالی نظارت بر اصناف، نرخ محاسبه شده بر انواع خشکبار ۱۰درصد است. با وجود این، به دلیل افزایش قیمت خرید توسط واحدهای صنفی این میزان سود برای فروش صرفه اقتصادی ندارد‌، چراکه در 8 ماه سال جاری قیمت خشکبار برای مصرف‌کننده 100 برابر افزایش داشته است. لازم است در نظر داشته باشیم که بیشتر مواد خشکبار ماندگاری کمتری دارند.



‌ایجاد بازار مرکزی 

عضو اجرایی اتحادیه خشکبارفروشان شهر کامیاران می‎گوید: بازار این منطقه محل خرید و فروش انواع خشکبار از شهرهای استان مانند سروآباد، اورامانات و سنندج است که روانه بازار شهرهای استان همجوار ازجمله کرمانشاه، سنقر، ازگله و سرپل ذهاب می‌شود. 

«اردشیر پلتوکی» ادامه می‎دهد: موقعیت جغرافیایی کامیاران موجب شده انواع خشکبار مانند تخمه آفتابگردان از شهر سنقر وارد بازار این شهر شود. برای نمونه نرخ هر کیلوگرم تخمه آفتابگردان حدود ۴هزار تومان است که توسط واسطه‎ها خریداری و در بازار استان به بیش از 22هزار تومان به  فروش می‌رسد.

وی می‎افزاید: دلیل عمده نابسامانی بازار خشکبار در استان نبود نرخ مصوب و شبکه توزیع منسجم است که پیامدهایی مانند گرانی را به همراه داشته است. 
پلتوکی تصریح می‎کند: در صورت احداث بازار مرکزی خرید و فروش خشکبار در سنندج می‌توان شاهد کنترل قیمت‌ها و نظارت بر توزیع آن فراهم شود، چراکه عمده این افزایش قیمت‌ها به دلیل نبود نظارت صورت می‌گیرد. به نحوی که از سال گذشته بسیاری از خشکبار مانند انواع مغز دانه‌ها افزایش ۶۰درصدی به همراه داشته است.


خام‌فروشی خشکبار  

یک‌باغدار: منطقه اورامان‌تخت در سروآباد می‎گوید: سالانه ده‎ها تن انواع توت زرد، انجیر سیاه و سبز، گردو، بادام و میوه‎های خشک شده در این منطقه تولید می‌شود. «یاسر ادوایی» ادامه می‎دهد: به دلیل نبود صنایع فراوری و بسته‎بندی این محصولات به صورت سنتی به خشکبار تبدیل می‎شوند. همچنین سهم عمده آن نیز به صورت خام‎فروشی روانه بازار سایر استان‎های کشور می‌شود. وی در مورد قیمت انواع خشکبار می‎گوید: مرغوب‌ترین انجیر این منطقه کیلویی 65هزار تومان، توت خشک شده 40هزار تومان و کشمش سیاه بی‌دانه 30هزار تومان به بازار خرده‎فروشی عرضه می‎شود.

شایان ذکر است که به دلیل نبود شبکه توزیع مناسب و خرده‌فروشی شاهد افزایش چند برابری خشکبار در بازار سایر شهرهای کردستان هستیم. ادوایی تصریح می‎کند: به دلیل نبود خرید تضمینی، عمده خشکبار اورامان‌تخت روانه بازار کشور عراق می‌شود و با بسته‌بندی مناسب با برند این کشور در شهرهای مختلف آن به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید