• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 26 آبان 1397
کد مطلب : 37774
+
-

تقویت زیرساخت‌های فرهنگی کرمان

ساخت سراهای محله و تکمیل بزرگ‌ترین تالار فرهنگی در جنوب شرق تا پایان سال 98 از برنامه‌های فرهنگی شورای اسلامی شهر است

شهری
تقویت زیرساخت‌های فرهنگی کرمان

راضیه زنگی‌آبادی| خبرنگار:

کمیسیون فرهنگی، هنری، ورزشی و بانوان شورای اسلامی شهر کرمان به دنبال ایجاد فضاهای فرهنگی، هنری و ورزشی به‌ویژه برای بانوان است. همچنین این کمیسیون با ایجاد خانه‌های فرهنگ و فرهنگسراهای جدید در کنار ساخت سرای محله در نظر دارد آسیب‌های اجتماعی را به‌ویژه در مناطق محروم کاهش دهد. 


بانوان در انتظارمجموعه ورزشی جدید 

رئیس کمیسیون فرهنگی، هنری، ورزشی و بانوان شورای اسلامی شهر کرمان به همشهری می‌گوید: برنامه کمیسیون فرهنگی و هنری در دوره جدید شورا استفاده از ظرفیت بانوان برای اجرای برنامه‌ها و تجربه‌های جدید در این مجموعه است. هدف ما گسترش فضاهای فرهنگی، هنری و ورزشی برای بانوان است. با صحبت‌هایی که با شهرداری داشته‌ایم قرار شد خانه‌های فرهنگ و فرهنگسراهای جدید به مجموعه اضافه شوند؛ علاوه بر این پارک بانوان جدیدی در دستور کار قرار دارد که در حال حاضر مراحل مناقصه آن در حال اجراست. «زهرا ایرانمنش» ادامه می‌دهد: از آن جایی که بانوان کرمانی به خصوص بانوان سرپرست خانوار به صنایع‌دستی علاقه دارند، بازارچه‌هایی برای فروش این صنایع‌دستی برای بانوان تهیه شده است که بازارچه شهربازی نمونه فعال آن به حساب می‌آید.

 غرفه‌هایی نیز برای کار بانوان در شهربازی کرمان راه‌اندازی و مقرر شده با همکاری آموزش و پرورش، در روزهای هفته دانش‌آموزان ابتدایی، هم برای بازی در فضای تفریحی و هم خرید به این مکان مراجعه کنند. 

با نزدیک شدن فصل سرد نیز نبود امکانات گرمایشی و فضای سرپوشیده معضلی برای بانوان است. ما باید فکری برای حل این مشکل داشته باشیم. برای ایجاد فضایی مناسب‌تر به دنبال یک جای بنیادی برای بانوان هستیم تا بتوانند کار خود را در آن جا ادامه دهند. بازارچه دیگری که مد نظر ما قرار دارد، بازارچه سرپوشیده ابوذر است که هنوز در مرحله آماده‌سازی به سر می‌برد و تا بهمن‌ماه به مرحله بهره‌برداری می‌رسد. بازار قلعه هم در دستور کار قرار دارد که برق آن هنوز تامین نشده است. 


بزرگ‌ترین تالار جنوب شرق 

این عضو شورای اسلامی شهر می‌گوید: در حوزه فرهنگی برای گسترش فرهنگسراها، سرای محله و همچنین خانه‌های فرهنگ، شورا برنامه‌های متعدد و متنوعی دارد. با توجه به محلات برنامه‌هایی برای بهداشت و سلامت بانوان تدارک دیده شده است؛ همچنین تعاملاتی با سایر متولیان فرهنگی برای گسترش سالن‌ها و تالارهای شهر هم داشته‌ایم که نتیجه آن ساخت تالار بزرگ شهر است.

این سازه بزرگ‌ترین تالار فرهنگی در جنوب شرق به حساب می‌آید. از آن‌جایی که ساخت تالار مدتی متوقف شده بود، با پیگیری‌های شورا از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، این پروژه دوباره از سر گرفته شد و در سال 98 قرار است به بهره‌برداری برسد.

سالن‌های سینما، تئاتر و جایی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و جشن‌ها از پتانسیل‌های این پروژه است. ایرانمنش می‌گوید: قرار شده است از مدارس به دلیل محصور بودن آن‌ها برای اجرای برنامه‌های فرهنگی استفاده شود تا از این طریق آسیب‌های اجتماعی در مناطق مختلف کاهش یابد. 


ساخت سرای محله در مناطق محروم

این عضو شورای اسلامی شهر درباره فعالیت‌های فرهنگی در مناطق محروم‌تر شهر می‌گوید: در محله‌های محروم مثل شهرک صنعتی که تازه به محدوده شهر اضافه شده توانستیم با کمک دفترهای تسهیلگری، صحبت با شهردار منطقه، معاونت فرهنگی شهرداری و همچنین بنیاد مسکن علاوه بر آسفالت‌کشی کوچه‌ها و معابر و همچنین نام‌گذاری محلات، «سرای محله» را برای گسترش کتابخانه یا فضای فرهنگی در این منطقه ایجاد کنیم تا فرهنگسرایی شبیه فرهنگسرای قمر بنی‌هاشم برای مردم تا یک سال آینده در این منطقه آماده شود. 
نبود سالن کنسرت هم از مشکلات مهم شهر به حساب می‌آید که «ایرانمنش» بازسازی خانه شهر و سالن عماد در چهارراه سمیه را برای اجرای کنسرت و برنامه‌های فرهنگی معرفی می‌کند. 


راهکار شهرداری برای استفاده از ظرفیت‌های محله

شهردار کرمان می‌گوید: کارشناسان حوزه‌های اجتماعی معتقدند در مدیریت مطلوب شهری، مردم در فرایند تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌هایی که به نوعی در کیفیت زندگی آن‌ها تاثیر مستقیم دارد سهیم و شریک هستند.

اولین راه برای همیاری اداره جوامع شهری استفاده از رویکرد مدیریتی محله‌محور برای تقویت روابط و مناسبت‌های اجتماعی است. احیا و تقویت نقش محله و معتمدان آن می‌تواند به ساکنان در دسترسی آسان و واقعی به خدمات شهری، تامین و توزیع عادلانه امکانات و فرصت‌ها، جلب توجه و مشارکت مردم در تعیین اولویت‎ها و نیازسنجی‎های عمرانی و اجتماعی محله‌ها کمک بسیاری کند. 

 «مهران عالم‌زاده» می‌افزاید: در همین راستا شوراهای اجتماعی محلات شهرداری کرمان، با هدف جلب و مشارکت شهروندان از هر سن و قشری و حضور فعالانه آنان در اجرای فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی تشکیل شد. برنامه ما شناسایی و معرفی افراد و ظرفیت‌های موجود در محله‌ها با تاکید بر حفظ هویت و بافت فرهنگی‌اجتماعی محلات، حفظ محوریت و تقویت مساجد و فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ، کمک به حسن انجام وظایف شورای اسلامی شهر و شهرداری، جلب و هدایت سرمایه‌گذاری محلی، نهادینه‌سازی نظارت همگانی، ایجاد زمینه برای تعامل شهروندان و تقویت فعالیت‌های گروهی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید