• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 26 آبان 1397
کد مطلب : 37769
+
-

فرصت طلایی اتصال راه‌آهن قزوین به گیلان

اتصال هند به اروپا از طریق کریدور شمال- جنوب به نقش‌آفرینی پایدار گیلان در توسعه کشور کمک می‌کند

حمل و نقل
فرصت طلایی اتصال راه‌آهن قزوین به گیلان

 مهسا طالبی|  رشت-خبرنگار:


چیزی به افتتاح پروژه راه‌آهن گیلان نمانده است. از اواسط دهه۸۰ پروژه راه‌آهن قزوین-رشت در دست ساخت است و با افتتاح آن گیلان نیز به شبکه ریلی کشور متصل می‌شود. با‌ این حال اغلب کارشناسان معتقدند این پروژه ملی تا زمانی که به انزلی و بعد از آن، آستارا نپیوندد کاربری تجاری نخواهد داشت و فواید اقتصادی آن نصیب گیلان نمی‌شود. 
با توجه به این مهم در گفت‌وگو با کارشناسان و مسئولان در خصوص ضرورت و نحوه اتصال بندر انزلی به شبکه ریلی گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید. 


تاکید بر ایجاد کریدور بین‌المللی

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان در خصوص اتصال بندر انزلی به شبکه ریلی گفت: کریدورهای بین المللی متعددی در منطقه وجود دارند که با توجه به الزامات و نیازهای ژئو استراتژیک و ژئوپلیتیک روز به روز به تعداد و اهمیت این کریدورها افزوده می شود.

«حسین چراغی» با تأکید بر کریدورهای شمال-جنوب (نوستراک) و شرق-غرب (تراسیکا) به عنوان 2 کریدور مهم و شناخته شده، افزود: امروزه در منطقه کریدورهای جدیدی با اهداف تجاری، اقتصادی و سیاسی در حال شکل گیری است که یکی از آنها کریدور لاجورد است که برای دور زدن کریدور طبیعی جاده ابریشم فعال شده و از مسیر افغانستان، ترکمنستان، قزاقستان، آذربایجان، ترکیه و گرجستان می‌گذرد، به سمت اروپا می رود و کالاهای زیادی را منتقل می کند.

این مسئول با بیان این‌که کالاهای چین نیز از مسیر جایگزین قزاقستان، آذربایجان، ترکیه و اروپا جابه‌جا می شوند، گفت: کشورهای منطقه به دنبال معرفی کریدورهای جدید هستند تا علاوه بر اقتصادی بودن، زمان حمل کالا و قیمت تمام‌شده کاهش پیدا کند. به همین دلیل باید این تحرکات و تغییرات در مسیر کریدورها را بشناسیم و متناسب با آن برنامه ریزی کنیم تا از مسیر توسعه عقب نمانیم.وی با تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت های حمل‌و‌نقل چندوجهی بیان کرد: بنادر درگاه‌های اصلی صادرات و واردات و ترانزیت کالا هستند و بر این اساس بنادر کشور به‌ویژه دریای خزر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

چراغی با بیان این‌که زیرساخت‌های بندری ما باید متناسب با تغییرات کریدورها و مسیرهای بین‌المللی توسعه پیدا کنند، یادآور شد: برخی از کشورها به دنبال ایجاد بنادر تخصصی برای حمل‌و‌نقل چندوجهی هستند. 


ضرورت اتصال بندر انزلی به شبکه ریلی

مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان اضافه کرد: سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان متولی دریایی و بندری کشور، اتصال بنادر شمال به شبکه سراسری ریلی را در دستور کار قرار داده است تا از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های تجارت بین‌المللی در بازارهای جدید استفاده کند. چراغی اتصال بندر انزلی به شبکه ریلی را تکمیل‌کننده کریدورهای شمال-جنوب و شرق-غرب دانست که ما را به سایر کریدورهای حوزه «CIS» متصل می‌کند. 

وی افزود: استفاده از ظرفیت‌های حمل‌و‌نقل ترکیبی (دریایی-ریلی) هم در حوزه کالا و هم در حوزه مسافر برای گیلان تولید ثروت و ایجاد اشتغال به همراه خواهد داشت.


استفاده بهینه از ظرفیت جغرافیایی گیلان

در ادامه یک کارشناس اقتصادی و مدیر اجرایی سازمان برنامه و بودجه گیلان به نقش محوری بندر انزلی در کریدور بین المللی شمال-جنوب، اشاره کرد و گفت: با عملیاتی شدن کامل این کریدور، تحول بزرگی در ظرفیت جابه‌جایی بار و مسافر کشور رخ خواهد داد.
«غلامرضا رحیمی» افزود: بی‌تردید تکمیل کریدور نوستراک، رونق اقتصادی و افزایش درآمدهای ارزی را برای کشور به همراه خواهد داشت. بنابراین ضرورت دارد برای استفاده بهینه از ظرفیت‌های گیلان و موقعیت آن در همجواری با کشورهای حوزه «CIS» نقش و جایگاه استان و بندر انزلی در کریدور شمال-جنوب و کریدورهای جدید، به درستی تبیین و عملیاتی شود. 

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: اتصال هند به اروپا از طریق کریدور شمال-جنوب به نقش‌آفرینی پایدار گیلان در توسعه کشور کمک می‌کند. در این راستا باید راه‌آهن قزوین-رشت را به بندر انزلی متصل کنیم، زیرا راه‌اندازی این شبکه، سهم ریلی را در مبادلات و فعالیت‌های گمرکی افزایش می‌دهد.
رحیمی با بیان این‌که پروژه اتصال راه‌آهن قزوین-رشت به بندر انزلی هم‌اکنون در دست اجراست، گفت: درصدد هستیم با سرعت عمل بیشتری به اهداف مورد نظر پروژه دست پیدا کنیم.


نقش مؤثر بندر انزلی در تکمیل کریدور ترانزیت

در ادامه یک فعال حوزه تجارت بندری با بیان این‌که بنادر انزلی و امیرآباد نقش مهمی در پروژه توسعه ریل‌محور کشور با رویکرد اتصال به بنادر بازرگانی دارند، تاکید کرد: اتصال گیلان و بندر انزلی به شبکه ریلی و تکمیل کریدور ترانزیت بین‌المللی تمام‌ریلی شمال-جنوب در داخل کشور از اهداف اصلی راه‌آهن قزوین-رشت- انزلی است.

«کامران امامی» حمل‌و‌نقل ریلی را امن ترین حمل‌و‌نقل دانست و بیان کرد: نقش کلیدی گیلان در توسعه پایدار کشور،‌ زیست‌بوم حساس آن و ظرافت در برقراری تعادل میان محیط‌زیست و توسعه اقتصادی بر پیچیدگی راهبرد توسعه استان می‌افزاید.

وی با بیان این‌که گیلان براساس طرح آمایش، نیاز بیشتری به شبکه ریلی دارد، گفت: بندر، شیلات و گردشگری عناصر اصلی اقتصاد بندر انزلی بوده و تسریع در راه‌اندازی و تکمیل شبکه ریلی در گیلان، تاثیر مستقیمی بر شکوفایی آن دارد.
وی افزود: با اجرای این پروژه فرصت ترانزیت بین‌المللی، راه ابریشم، سهولت در تردد شهری و صادرات و واردات، بهبود گردشگری، بهبود لجستیک بندر و مطابقت حمل‌و‌نقل ریلی با اسناد بالادستی فراهم می شود.


افزایش حمل‌و‌نقل ریلی در کلیه بنادر بازرگانی 

چندی پیش «بهزاد الوند» رئیس اداره مهندسی بنادر سازمان بنادر و دریانوردی کشور در گفت‌وگو با رسانه‌ها با تاکید بر اتصال بندر انزلی به شبکه ریلی کشور گفته بود: رویکرد سازمان بنادر و دریانوردی کشور افزایش حمل‌و‌نقل ریلی در بنادر بازرگانی کشور است. در این راستا مشاور فاز دوم طرح توسعه حمل‌و‌نقل بنادر بازرگانی شمال کشور یعنی انزلی، نوشهر و امیرآباد انتخاب شده است و به زودی شاهد افزایش حمل‌و‌نقل ریلی در کلیه بنادر بازرگانی خواهیم بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید