• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 20 دی 1396
کد مطلب : 3776
+
-

جزئیات و نحوه پرداخت سود به مشمولان سهام عدالت

ارزش روز سهام عدالت به 2میلیون و 400هزار تومان رسیده است

سهام عدالت
جزئیات و نحوه پرداخت سود به مشمولان سهام عدالت

سازمان خصوصی‌سازی به کسانی که مالک کل سهام عدالت، به میزان یک‌میلیون تومان هستند، در فاز اول ۵۰هزار تومان و به مابقی بین ۲۰‌تا‌۲۶‌هزار تومان سود پرداخت می‌کند.به گزارش همشهری، میرعلی اشرف پوری‌حسینی، رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی‌ دیروز در جریان یک نشست خبری آخرین جزئیات نحوه پرداخت سود به مشمولان و همینطور نحوه آزاد‌سازی سهام عدالت را تشریح و اعلام کرد: سودی که در فاز نخست به‌حساب هر مشمول واریز می‌شود، فقط یک‌سوم سود آنهاست که سقف آن هم ۵۰ هزار تومان است؛ اما ممکن است برخی کمتر بگیرند. او گفت: سود اولیه سهام عدالت برای افرادی که سهام‌شان را تا سقف یک میلیون تومان کامل نکرده‌اند، ۲۶‌هزار و ۶۰۰‌تومان محاسبه شده است و بقیه افراد که صاحب یک‌میلیون تومان سهام عدالت هستند هم در مرحله اول ۵۰‌هزار تومان سود دریافت می‌کنند.

او در مورد مشمولانی که مابه‌التفاوت قیمت سهام عدالت را واریز نکرده‌اند، تأکید کرد:‌ هر مشمول براساس ارزش سهام خود سود می‌گیرد و مالک سهام عدالت می‌شود. او همچنین درباره امکان تسویه دوباره مانده بدهی اقساط سهام عدالت گفت: امکان تسویه مانده بدهی اقساط سهام عدالت دیگر نیست و این موضوع منتفی شده است.

 

واریز کامل سود تا شب عید

پوری‌حسینی ادامه داد: در مرحله فعلی، یک‌سوم سود متعلقه به‌حساب مشمولان واریز می‌شود و مابقی سود سهام تا پایان اسفندماه به‌حساب مشمولان واریز خواهد شد. به گفته او، سود سهام عدالت به میزان 3هزار و 800میلیارد تومان در 3نوبت به‌حساب مشمولان سهام عدالت واریز می‌شود و در نوبت اول یک‌سوم مشمولان سهام عدالت به نسبت ارزش برگه سهام خود سود دریافت می‌کنند. معاون وزیر اقتصاد گفت: مابقی سود سهام عدالت مشمولان درصورت تکمیل مبالغ، روزهای پایانی سال و شب عید واریز می‌شود.

 

افرادی که شبا ارائه نکرده‌اند

پوری‌حسینی افزود: هنوز 14میلیون نفر از مشمولان سهام عدالت کد بانکی شبا را به سازمان خصوصی‌سازی ارائه نکرده‌اند؛ بنابراین افرادی که کد شبا برای دریافت سود اعلام نکنند پس از اطلاع‌رسانی‌های پی در پی اقدامات قانونی در مورد آنها انجام خواهد شد با این حال امیدواریم تا پایان سال نوبت دوم سود سهام عدالت نیز پرداخت شود. او ادامه داد: برای دریافت شماره حساب بانکی از مابقی افراد، مهلتی درنظر گرفته نشده و آنان فعلاً فرصت دارند تا شماره حساب بانکی‌شان را اعلام کنند، اما مهلت پرداخت مابه‌التفاوت ارزش برگه‌های سهام عدالت تا یک میلیون تومان تمدید نشده است و براساس همان ارزش، سود به‌حساب مشمولان واریز می‌شود. او افزود: بیش از 32میلیون نفر کد شبای بانکی خود را به سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده‌اند که پس از دریافت شماره شبای آنها حساب بانکی‌شان از طریق سیستم بانکی راستی آزمایی شده و افرادی که شماره حسابشان اشتباه بوده است باید دوباره و به شکل صحیح شماره حساب بانکی و شماره شبا را وارد سامانه سهام عدالت کنند. معاون وزیر اقتصاد افزود: افرادی که از امروز شماره شبای بانکی را وارد سایت سازمان خصوصی‌سازی کنند، پس از راستی‌آزمایی سودشان را دریافت خواهند کرد.

 

تعداد مشمولان 

رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی‌ درباره تعداد افرادی که مشمول سهامدار عدالت و مشمول دریافت سود هستند، گفت: 49شرکت به‌عنوان شرکت‌های سرمایه‌پذیر در سبد سهام عدالت قرار دارند که بخشی از سهام این شرکت‌ها به مشمولان این طرح اختصاص پیدا کرده و هم‌اکنون بیش از 49میلیون نفر به‌عنوان مشمولان ثبت‌نام‌شده قطعی سهامدار سهام عدالت در کشور شناخته شده‌اند و سهامدار هستند. او افزود: براساس قانون پس از پایان مهلت 10سال تسویه اقساط سهام عدالت، سود سهام سال مالی 95این شرکت‌ها باید در سال 96میان مشمولان توزیع شود.

 

 پرداخت سود متوفیان به ورثه

رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به اینکه از میان این 49میلیون مشمول سهام عدالت، 2میلیون نفر درگذشته‌اند، درباره تعیین‌تکلیف سود سهام متوفیان گفت: در 11سال گذشته برخی از مشمولان فوت کرده‌اند که باید با انجام یکسری اقدامات اداری و قانونی، سود سهام به وراث آنان پرداخت شود و بنا داریم تا 2‌ماه آینده تکلیف متوفیان را نیز مشخص کنیم. پوری‌حسینی گفت: سامانه‌ای طراحی می‌کنیم تا وراث گواهی حصر وراثت را ارائه کنند تا بررسی‌های لازم انجام شود. پوری حسینی با بیان اینکه برای متوفیانی که وراث آنها شناسایی نشده، گفت: تا 2‌ماه آینده مسیر اداری و هماهنگی برای پرداخت سود سهام عدالت انجام می‌گیرد تا پس از حصر وراثت این سود به وراث منتقل شود.

 

آزاد‌سازی‌ سهام عدالت

معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به این پرسش که مشمولان سهام عدالت چه زمانی قادر به خرید و فروش سهام خواهند بود، گفت: ارائه لایحه آزادسازی سهام عدالت پس از پرداخت سود سهامداران در حال پیگیری است و با توجه به اینکه دولت این لایحه را به مجلس ارائه کرده، امیدواریم نمایندگان مجلس هرچه سریع‌تر نسبت به انتقال مالکیت سهامداران به مشمولان تصمیم‌گیری کنند. او افزود: در مورد شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت استانی به‌دلیل نبودن ظرفیت مناسب موضوع تأسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله بورسی مطرح شده است که به‌نظر می‌رسد، مجلس با این موضوع موافق بوده و یونیت‌های (واحد) صندوق‌های قابل معامله در بورس به مشمولان واگذار شود. پوری‌حسینی تأکیدکرد: امیدواریم نمایندگان مجلس ظرف 2‌ماه آینده اصلاحات مربوط به قانون سهام عدالت را انجام دهند و آزادسازی و انتقال مالکیت با سرعت بیشتری انجام شود.

 

همه سود هنوز دریافت نشده

رئیس سازمان خصوصی‌سازی درباره جزئیات مجامع شرکت‌های سبد سهام عدالت نیز گفت: چند شرکت به‌دلیل اینکه مجامع‌شان باید در روزهای آینده برگزار شود، فعلاً سودی به‌حساب سازمان خصوصی‌سازی واریز نکرده‌اند که آن شرکت‌ها نیز تا پایان سال با همکاری انجام شده نسبت به واریز سود نقدی اقدام خواهند کرد. پوری‌حسینی اعلام کرد: شرکت‌ها براساس قانون مهلت دارند تا 8‌ماه پس از تقسیم سود در مجامع، نسبت به پرداخت سود به سرمایه‌گذاران خود اقدام کنند و در این‌باره پیش‌بینی می‌کنیم که پیش از پایان این مهلت، سود سهام به‌حساب مشمولان واریز شود. او گفت: با توجه به اینکه فقط هزار و 200میلیارد تومان از مجموع 3هزار و 800میلیارد تومان از سود شرکت‌های حاضر در سبد سهام عدالت وصول شده، بنابراین بخشی از سود فعلاً واریز می‌شود و مابقی در 2نوبت دیگر و یا شاید در یک نوبت دیگر واریز خواهد شد.

 

 ارزش سهام عدالت، 4/2میلیون تومان

او با اشاره به اینکه ارزش روز سهام عدالت به 2میلیون و 400هزار تومان رسیده، گفت: این ارزشگذاری براساس قیمت‌های تابلوی بورس و همچنین ارزشگذاری تقریبی شرکت‌های غیربورسی اعلام شده است.

ثبت‌نام جدید نداریم معاون وزیر اقتصاد درباره ثبت‌نام جدید از مردم نیز گفت: فعلاً در این‌باره که مشمولان جدیدی را به سهام عدالت اضافه کنیم، برنامه‌ای نداریم و امکان دارد با حکم مسئولان و مجلس مابقی افراد نیز مشمول طرح شوند.

 

موافقت مجلس با پرداخت سود

او درباره موافقت یا مخالفت مجلس با پرداخت سود به مشمولان گفت: مجلس اخیراً با طرح لایحه دو فوریتی سهام عدالت به نوعی موافقت خود را با پرداخت سود اعلام کرده است و در هفته‌های گذشته با رئیس مجلس نیز مذاکراتی انجام شد که نشان می‌داد تکلیف فعلی پرداخت سود سهام به مشمولان است؛ چرا که این سود متعلق به مشمولان بوده و هیچ‌کس نمی‌تواند درباره آن دخل و تصرفی داشته باشد؛ البته مجلس می‌تواند برای آینده تصمیم‌گیری کند که در آینده سود را توزیع کنیم یا خیر.

 

   بخش‌هایی از مفاد لایحه آزادسازی سهام عدالت

 

لایحه ساماندهی سهام عدالت موضوع اصلاح مواد ۳۴ تا ۳۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44قانون اساسی پس از تصویب هیأت وزیران برای انجام تشریفات قانونی به مجلس ارسال شد.براساس لایحه ساماندهی سهام عدالت مواد 34، 35، 36، 37و 38قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی اصلاح شده است.درصورت تصویب این لایحه امکان خریدو فروش یا آزاد‌سازی‌ سهام عدالت فراهم می‌شود و به هریک از مشمولان واحد‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس اختصاص خواهد یافت. قرار بود دولت چهار سال پیش این لایحه را به مجلس بفرستد.ماده 35لایحه سهام عدالت به نحوه تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت و نحوه اداره آنها ازجمله هیأت امنا و هیأت مدیره صندوق‌ها اختصاص دارد.همچنین ماده 36به شرح زیر است: واگذاری‌های صورت گرفته به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت با همان قیمت و شرایط و معاف از هرگونه مالیات، کارمزد و هزینه، براساس قراردادهای جدید بین سازمان خصوصی‌سازی‌ و صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت به این صندوق‌ها منتقل می‌شود.در ماده 37اصلاحی نیز آمده است: دولت با دریافت معادل اقساط باقی مانده سهام عدالت به‌صورت نقدی از مشمولان یا از محل سود سهام شرکت‌های واگذار شده، به‌طور متناسب نسبت به آزادسازی سهام شرکت‌های واگذار شده به‌منظور امکان معامله این سهام از سوی صندوق‌ها، اقدام می‌کند. مابقی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها در مالکیت دولت باقی خواهد ماند که در چارچوب این قانون و آیین‌نامه اجرایی این فصل توسط دولت واگذار خواهد شد.براساس ماده 38اصلاحی نیز اتخاذ تصمیم درخصوص چگونگی ایفای نقش شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت و تعاونی‌های شهرستانی سهام عدالت در تحقق اهداف این فصل برعهده هیأت وزیران گذاشته شده است.

 

   اعلام آمادگی نظام بانکی برای پرداخت سود سهام عدالت

 

رئیس کانون بانک‌های خصوصی از اعلام آمادگی نظام بانکی برای پرداخت سود سهام عدالت به مشمولان خبر داد. کورش پرویزیان گفت: نظام بانکی از قبل تهمیدات لازم را برای دستگاه‌ها درخصوص واریز سود سهام عدالت فراهم کرده است.وی ادامه داد: بر همین اساس تمهیدات لازم براساس اعلام دستگاه‌ها ایجاد و حساب‌ها برای پرداخت سود سهام عدالت آماده شده و قاعدتا امکان واریز و برداشت سود سهام عدالت فراهم است. رئیس کانون بانک‌های خصوصی تأکید کرد: همچنین بانک‌ها آمادگی دارند تا درصورت درخواست سازمان خصوصی‌سازی‌ مبنی بر فراهم کردن امکانات جدید موارد را فراهم کنند تا پرداخت‌ها به درستی انجام شود.پرویزیان با تأکید بر اینکه عمده حساب‌هایی که سود سهام عدالت باید به آنها واریز شود در اختیار بانک‌های دولتی است، ادامه داد: شماره حساب‌ها از‌ماه‌ها قبل به نظام بانکی برای پرداخت اعلام شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید