• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 26 آبان 1397
کد مطلب : 37749
+
-

قطعنامه تکراری علیه ایران

کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد طبق یک سنت سالانه یک‌بار دیگر قطعنامه پیشنهادی کانادا علیه ایران را به رأی گذاشت؛ یک رأی‌گیری تکراری با نتیجه تکراری.

این قطعنامه با ۸۵ رأی موافق، ۳۰ رأی مخالف و ۶۸ رأی ممتنع به تصویب رسید.

این قطعنامه در دسامبر سال‌جاری در نشست عمومی مجمع عمومی سازمان ملل به رأی گذاشته خواهد شد.

به گزارش همشهری، چین، روسیه، کره‌شمالی، بولیوی، ونزوئلا، عمان، پاکستان، هند، اندونزی، لبنان، عراق، کوبا، افغانستان، ارمنستان و قزاقستان ازجمله کشورهایی هستند که به قطعنامه پیشنهادی کانادا علیه ایران رأی منفی دادند. در سوی دیگر علاوه بر کانادا، آمریکا، اسرائیل و کشورهای عضو اتحادیه اروپا، نام برخی کشور‌های منطقه ازجمله عربستان و امارات هم در بین کشورهایی که به قطعنامه ضد‌ایرانی رأی مثبت داده‌اند به چشم می‌خورد.

نکته جالب اینکه در این رأی‌گیری کشور بوسنی که در دوران جنگ‌های داخلی موردحمایت کامل ایران بود به قطعنامه ضد‌ایرانی رأی مثبت داده درحالی‌که نام صربستان در بین مخالفان قطعنامه دیده می‌شود! در رأی‌گیری امسال 10کشور ازجمله آذربایجان و ترکیه هم ترجیح دادند مثل سال‌های قبل اساسا در جلسه رأی‌گیری علیه ایران شرکت نکنند. میانمار کشور دیگری بود که در این رأی‌گیری شرکت نکرد.  ایران هم سال گذشته در رأی‌گیری علیه میانمار به‌دلیل اقدامات نسبت به مسلمانان روهینگیا شرکت نکرده بود؛ غیبتی که البته در ایران با انتقاداتی روبه‌رو شد. در آن زمان بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفت که رای ایران به قطعنامه نقض حقوق بشر علیه میانمار در دبیرخانه سازمان ملل ثبت شده است. از دیگر نکات جالب این است که کشور مغرب به‌رغم قطع رابطه دیپلماتیک با ایران به قطعنامه ضد‌ایرانی رأی ممتنع داده است.

به این ترتیب در مجموع با محاسبه مخالفان، غایبان و کشورهایی که رأی ممتنع داده‌اند، از میان اعضای سازمان ملل 108کشور با قطعنامه ضد‌ایرانی همراهی نکرده‌اند.

سال گذشته هم این قطعنامه با ۸۳ رأی مثبت در مقابل ۳۰ رأی منفی و ۶۸ رأی ممتنع به تصویب رسیده بود.

این قطعنامه در سال‌های اخیر با کمترین میزان تغییر به تصویب رسیده؛ به‌نحوی که بررسی تصویب آن در سال 92نشان می‌دهد در آن زمان نیز قطعنامه ضد‌ایرانی با 86رأی مثبت و 36رأی منفی و 61رأی ممتنع در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شده است. عمده حامیان قطعنامه ضد‌ایرانی کشورهای کوچکی هستند که فشار قدرت‌های بزرگ رأی آنان را تعیین می‌کند؛ ازجمله دومینیکا و دومینیکن که سال گذشته رأی ممتنع دادند و غیبت کردند اما امسال به قطعنامه ضد‌ایرانی رأی مثبت داده‌اند.

باهاماس، باربادوس، بلیز، کشور 2کیلومتری موناکو، کشور 26کیلومتری توالو، پالائو، پاناما، سنت لوسیا، جزایر مارشال، سنت کیتس ونیفیس، کیریباتی، ساموا و کشور 60کیلومتری سن مارینو و مالت از دیگر کشورهای ذره‌ای هستند که امسال علیه ایران رأی داده‌اند که در رده‌بندی کوچک‌ترین کشورهای جهان قرار دارند.

بزرگ‌ترین ناقضان حقوق بشر حامی قطعنامه بودند

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به تصویب قطعنامه وضعیت حقوق بشر ایران در نشست کمیته سوم اجلاس ۷۳مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با حمایت برخی دولت‌هایی که خود از بزرگ‌ترین ناقضان حقوق بشر در کشورهای خود و دیگر کشورها هستند، ضمن محکوم کردن اقدام این گروه از کشورها، اظهار داشت: این قطعنامه بدون درنظرگرفتن واقعیات موجود ایران، مبتنی بر نگرشی گزینشی، تبعیض آمیز، غرض‌ورزانه و با اهداف سیاسی تهیه و تصویب شده است که آن را مردود می‌دانیم. قاسمی افزود: استفاده ابزاری از حقوق بشر، قطعنامه‌های حقوق بشری و سازوکارهای بین‌المللی توسط برخی کشورهای غربی و رژیم اشغالگر و کودک‌کش صهیونیستی و برخی کشورهای مرتجع منطقه برای پیگیری مقاصد شوم افراط‌گرایانه و همچنین سیاست‌های آشوب‌طلبانه و حمایت از تروریست‌های تجزیه‌طلب را قویا محکوم می‌کنیم و معتقدیم ادامه این روند اعتماد جامعه بین‌المللی به سازوکارهای بین‌المللی را تضعیف کرده و اثربخشی و کارایی آنها را در مواقع ضروری و لازم زیر سؤال می‌برد.

این خبر را به اشتراک بگذارید