• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 26 آبان 1397
کد مطلب : 37712
+
-

نوری که خاموش شد

تامین اجتماعی
نوری که خاموش شد

معصومه حیدری پارسا/خبر‌نگار

خبر کوتاه بود و تکان‌دهنده اما واقعی. بار دیگر تصادف کام مردم را تلخ کرد؛ تصادفی که منجر به فوت رئیس سازمان تامین اجتماعی و معاون پارلمانی او در سفر استانی برای افتتاح پروژه عمرانی بیمارستانی شد. عدم‌کنترل کامیون بزرگ و سرعت بالای این خودرو در ورودی شهر گرگان حادثه آفرید. کاروان حامل وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ماموریت استانی رفته بودند تا از چند پروژه درمانی ملی بازدید کرده و میزان پیشرفت‌شان را بررسی کنند. چند تویوتای لندکروز پس از کلنگ‌زنی مجتمع درمانی شهرستان علی‌آباد کتول سازمان تامین اجتماعی در مسیر بازدید از بیمارستان تخصصی حکیم جورجانی بودند که لندکروز اول گروه ناگهان از سمت در عقب با تریلری برخورد کرد. شدت تصادف به‌قدری بود که سرنشینان صندلی‌های عقب ماشین دچار حادثه شدند. محمدتقی نوربخش رئیس سازمان تامین اجتماعی و تاج‌الدین معاون پارلمانی او به‌شدت مجروح شده و درنهایت با وجود تلاش پزشکان جانشان را از دست دادند.

روز تلخ بیمارستان میلاد 

پیکر  سیدتقی نوربخش، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و عبدالرحمن تاج‌الدین، معاون حقوقی-پارلمانی این سازمان روز گذشته از بیمارستان میلاد تهران و با حضور بسیاری از مقامات و مسئولان کشور و فعالان جامعه مدنی تشییع شد. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در این مراسم درگذشت 2مدیر ارزشمند کشور را تسلیت گفت و افزود: برادر عزیز و خدمتگزار دکتر نوربخش که عمر پرخیر و برکت خود را به‌عنوان پزشک متعهد مردم‌‌دوست و خدمتگزار صرف کرد و تا آخرین لحظه حیات در خدمت اقشار محروم بود و عاشق مستضعفین و افراد تحت پوشش تامین‌اجتماعی بود و یک لحظه از خدمت کوتاهی نکرد و آخر هم در همین مسیر جان خود را از دست داد. معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه مرحوم تاج‌الدین نیز از نیروهای خدوم و نماینده 2دوره مردم اصفهان در مجلس و فردی دلسوز بود، گفت: «او هم در راه خدمت به محرومان جان خود را از دست داد.» 

خدمتگزار  مردم
شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم که در طول مراسم دائم اشک می‌ریخت، در صحبت‌هایش با تسلیت درگذشت‌ مرحوم نوربخش و معاون پارلمانی سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: ‌دکتر سیدتقی نوربخش شخصیت و چهره شناخته‌شده‌ای در ایران بود و در سنگرهای مختلف، خدمتگزاری مردم را ‌کرد.‌ دکترنوربخش پزشک متعهدی بود که سال‌های متمادی از عمر خود را برای خدمت به بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی که حدود 42میلیون نفر خانواده این سازمان بزرگ هستند، صرف کرد.‌ دکتر تاج‌الدین، معاون پارلمانی سازمان تأمین اجتماعی هم از دیگر چهره‌های خدوم در سازمان تأمین اجتماعی بود. وی از مبارزان پیش از انقلاب و رزمندگان دوران دفاع‌مقدس بود.
سید محمدتقی نوربخش شهریور۱۳۹۲ طی حکمی از سوی علی ربیعی، وزیر وقت رفاه به سمت مدیرعاملی سازمان تامین اجتماعی منصوب شده بود. علی ربیعی، وزیر پیشین تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در مراسم معارفه سیدتقی نوربخش درباره دلیل انتخاب او گفته بود: ایشان نماد پاکدستی و سالم بودن است؛ مثل بنز که نماد کیفیت است.
حذف دفترچه‌های کاغذی و الکترونیکی شدن درمان در مراکز ملکی تامین اجتماعی، تدوین سطح‌بندی خدمات درمانی، استاندارد کردن خدمات درمانی در سازمان و اخذ نخستین گواهینامه ایزو در خدمات درمانی کشور، طراحی نظام ارجاع درمان تامین اجتماعی و راه‌اندازی بیمارستان میلاد ازجمله اقدامات انجام‌شده از سوی اوست. وی متولد سال۱۳۳۹ در بیرجند بود که درجه دکترای پزشکی عمومی‌اش را در ۱۳۶۸ از دانشگاه تهران و درجه دکترای تخصصی پزشکی‌اش در رشته جراحی ارتوپدی را در سال۱۳۷۲ از دانشگاه علوم پزشکی تهران اخذ کرد. نوربخش همچنین دبیر ستاد جنگ و جهاد دانشگاه تهران طی سال‌های ۱۳۶۳ تا ۱۳۶۷و مسئول جهاد دانشگاهی طی سال‌های ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۲ بود.

مدیر بی‌ادعا
 سید‌حسن موسوی چلک/ رئیس انجمن مددکاری ایران

هر فردی در عرصه زندگی خود نقش‌های مختلفی را می‌پذیرد که مردم براساس عملکرد وی در آن نقش و نقش‌های مختلفی که ایفا می‌کند قضاوتی از آن فرد دارند. مرحوم دکتر سیدمحمد تقی نوربخش، رئیس فقید سازمان تأمین‌اجتماعی نیز مسئولیت‌های مختلفی را در طول حیاتش داشت که آخرین آن ریاست سازمان تأمین اجتماعی بود که در راه خدمت به مردم و برای دسترسی بهتر و بیشتر مردم استان گلستان به خدمات مربوط به 
تأمین اجتماعی بر اثر حادثه تصادف جان باخت. نوربخش را از چند زاویه باید تحلیل کرد: ایشان فردی سالم، مردمدار و دلسوز، پرکار، مسئولیت‌پذیر و دست به‌خیر بودند. در یکی از مراسم‌هایی که در‌ ماه رمضان برای کمک به محرومان تشکیل می‌شد نخستین فردی که بعد از دکتر ربیعی، وزیر وقت وزارت رفاه، پشت تریبون رفت و یک‌ماه حقوق و مزایای خود را برای کمک به مستمندان تقدیم کرد، مرحوم دکتر نوربخش بود. این یکی از مواردی بود که علنی انجام شد و مرحوم نوربخش به کرات و بدون اینکه افراد متوجه شوند کمک‌های فراوانی را به محرومان انجام می‌داد. مسئله بعدی سلیم‌النفس بودن محروم نوربخش بود، مغرور به مسئولیت نبود و همیشه تعجیل داشت که زودتر به مستمندان و محرومان و نیازمندان کمک کرده و کاری را انجام دهد تا رنجی از این افراد کم شود. در چند سال اخیر که حال و روز اقتصاد کشورمان خوب نبود برای اینکه مردم از رفاه برخوردار شوند و عدالت تحقق پیدا کند با شرکای اجتماعی در بخش‌های کارگری، دولتی، سازمان اجتماعی و مجلس خصوصا کمیسیون‌های آموزش و بهداشت و درمان ارتباط تنگاتنگ و خوبی داشت و همه اینها باعث شد تا روز تشییع آن مرحوم به سوی جایگاه ابدی از همه اقشار و گروه‌ها حضور داشته باشند. نباید فراموش کنیم آنچه در دنیا می‌ماند نام نیکی است که از افراد به جای می‌ماند. دکتر نوربخش اگر عمرشان به دنیا بود هنوز هم می‌توانستند منشأ خدمات اثر بخشی در حوزه تأمین اجتماعی برای همه مردم ایران باشند اما متأسفانه وزارت رفاه و مردم ایران مردی بی‌ادعا و در عین حال پرکار و مسئولیت‌پذیر را از دست دادند.

داغ بزرگ
سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی/ وزیر بهداشت

 درگذشت ناگهانی دکتر سیدتقی نوربخش، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی که سال‌ها به‌عنوان خدمتگزاری خدوم تلاش کرد و عبدالرحمان تاج‌‌الدین، معاون حقوقی و امور مجلس آن سازمان بسیار غیرقابل باور بود. اما مشیت الهی چنان بود که این عزیزان در مسیر خدمت به خلق جان به جان‌آفرین تسلیم کنند و داغی بزرگ بر دل بر جای بگذارند. بدون شک جامعه پزشکی کشور این روزها سوگوار پزشکی توانا و مدیری پرتلاش است که عمر گرانبهای خود را صرف تأمین رفاه و خدمت‌رسانی کرد. بدون شک روحیه مردمی و تلاش دلسوزانه این دو چهره خدوم در سال‌های متمادی خدمت در حوزه‌های مختلف اجتماعی از یادها نخواهد رفت. این مصیبت را به‌ویژه باید خدمت همکاران سازمان تأمین‌اجتماعی تسلیت گفت. خداوند آقای دکتر نوربخش و معاون ایشان را که در مسیر خدمت به هموطنان جان خود را از دست دادند، غریق و قرین رحمت واسعه خود قرار دهد و به بازماندگان ایشان صبر و اجر عنایت فرماید.

امید بازنشستگان و بیماران
امیرعباس تقی‌پور/ مدیرکل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی
عاشق حرفه‌ات که باشی، فرقی نمی‌کند کجا خدمت کنی؛ درکسوت و لباس مقدس پزشکی باشی و یا در کسوت یک مدیر. دکتر نوربخش کسی بود که همواره با اعتقاد راسخ به اینکه ما مسئولیت سنگینی در قبال مردم داریم گام بر می‌داشت و هرگز هم در این مسیر کوتاهی نکرد. معتقد بود با حل مشکلات مردم به‌خصوص بازنشسته‌ها و بیماران امید را می‌توان به دل آنها بخشید و شاید به همین دلیل بود که در هر ساعتی از شبانه‌روز برای بهبود وضعیت قشری که تحت پوشش مجموعه‌اش بودند تلاش می‌کرد و در نهایت هم در راه خدمت و خدمتگزاری جان خود را فدا کرد. مردی که قدرشناس لباس و رشته خود بود و می‌گفت از این لباس و حرفه خدمت به مردم را آموختم. مدیری که در هر زمانی و در هر مراسمی خدمتگزاری را نخستین وظیفه می‌دانست و برای رسیدن به این مهم هم از هیچ موضوعی فروگذاری نکرد. حتی در آخرین کلیپ مرحوم دکتر نوربخش که در عیادت از بیماران بود همه را به مهربانی با بیماران توصیه کرد. این کلیپ بعدازظهر چهارشنبه ۲۳آبان‌ماه و یک روز قبل از فوت ایشان ضبط شد تا ماندگار شود از مردی که به‌معنای واقعی مهربان بود و خدمتگزار. مردی که حتی اجازه نداد در ساخت کلیپ زندگی‌اش از اقدامات خداپسندانه، جراحی و درمان رایگان بیمارانی که یک روز در هفته در شهرری انجام می‌داد، روایت شود. کار بزرگی که امروز پس از مرگش باید رسانه‌ای شود تا همه مردم بدانند که چه مدیری در تامین اجتماعی خدمتگزار و خدوم مردم بود. مدیر با شرافتی که سرسخت بود و عاشق کارش و برای خدمت به مردم در هر ساعتی از شبانه‌روز تلاش می‌کرد. او نه‌تنها خود حتی خانواده‌اش را نیز وقف سازمان تامین اجتماعی کرده بود. در مسیری گام برداشت که خودش به آن اعتقاد داشت و می‌گفت با کارگرها زندگی کرده‌ام پس باید با آنها هم همراهی کنم. تا دردشان را ندانم که نمی‌توانم مرهمی برای دردهایشان باشم. با اینکه فوق تخصص جراحی زانو بود و می‌توانست در آمد بسیار خوبی در این زمینه داشته باشد اما چون معتقد به خدمت به مردم و قشر ضعیف جامعه بود از هیچ تلاشی برای خدمت به این قشر فروگذاری نکرد و من به‌عنوان مدیر روابط عمومی شهادت می‌دهم که به‌معنای واقعی در خدمت مردم و 42میلیون بیمه شده‌ای بود که همه چشم امیدشان به تامین اجتماعی بود. در نهایت اینکه تمام تلاش خود را برای مستمری‌بگیران به‌کار بست و اگر مقایسه‌ای در همه این سال‌ها شود خواهیم دید که بهترین دوران متعلق به زمانی بود که ایشان تصدیگری تامین اجتماعی را برعهده داشت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید