• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 26 آبان 1397
کد مطلب : 37711
+
-

3 نیروگاه جدید در دست ساخت

نیروگاه سهند بناب، هریس و بخش توسعه‌ای نیروگاه تبریز وارد مدار تولید برق می‌شوند.

به‌گزارش همشهری، ناصر معینی، مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان‌شرقی گفت: متوسط هزینه احداث هر کیلووات ساعت برق معادل ۱۵۰۰‌دلار است. این در حالی است که قیمت فروخته شده برق به متقاضیان کمتر از مقدار حقیقی آن است. وی با اعلام اینکه در پیک بار مصرف، امسال در استان آذربایجان‌شرقی هیچ خاموشی نداشتیم، افزود: هفته آینده نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی سهند بناب کلنگ‌زنی می‌شود. از سوی دیگر نیروگاه سیکل ترکیبی هریس در تابستان سال آینده وارد مدار می‌شود و نیروگاه تبریز نیز درصورت اجرای طرح توسعه آن می‌تواند هزار مگاوات به شبکه سراسری برق تزریق کند.

مدیرعامل نیروگاه سیکل ترکیبی ماکو هم گفت: هفته آینده فاز اول نیروگاه سیکل ترکیبی ماکو با ظرفیت ۸۰ مگاوات به بهره‌برداری می‌رسد. صمد پاشاپور میزان مشارکت بخش خارجی در تأمین اعتبارات این نیروگاه را ۷۰‌درصد به‌صورت مستقیم دانست و تصریح کرد: ۳۰‌درصد اعتبارات استفاده‌شده در این نیروگاه از طریق بخش داخلی تامین شده است. خبر دیگر اینکه مدیر پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی هریس از افزایش تولید ۲۷۵‌مگاواتی برق برای پیک سال۹۸ خبر داد. ایمان عبدی تأکید کرد: هزینه‌ کلی این پروژه معادل ۲۸۵‌میلیون یورو است که از این میزان، ۹۰درصد از صندوق توسعه ملی و ۱۰درصد آن، آورده سرمایه‌گذاران است.

وی عمده مشکلات پروژه را طولانی شدن روند ترخیص کالا از گمرک دانست و گفت: بخش دیگری از مشکلات عمده ما در تأمین نقدینگی از سوی بانک‌های عامل در مقابل اِل‌سی‌های ارائه شده است و بسیاری از شرکت‌های خارجی، قراردادهای خود با ما را لغو کرده‌اند. مدیر پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی هریس با اشاره به اینکه هزینه تولید هر کیلووات در حدود ۲۳۰‌تومان است، گفت: طی ۳ تا ۴ سال می‌توان به برگشت سرمایه در این نیروگاه امیدوار بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید