• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 26 آبان 1397
کد مطلب : 37710
+
-

جنگجوی تنهای ‌خیابان داونینگ

نخست‌وزیر انگلیس‌ با وجود مخالفت تمام احزاب سیاسی در بریتانیا، امیدوار است پیش‌نویس توافق برگزیت با اتحادیه اروپا را در پارلمان تصویب کند

گزارش
جنگجوی تنهای ‌خیابان داونینگ


جواد نصرتی/ خبرنگار
ترزا می‌، نخست‌وزیر انگلیس، مصمم است با وجود مخالفت‌های سرسختانه احزاب سیاسی در کشور و حتی خطر برکناری‌اش، پیش‌نویس توافق برگزیت با اتحادیه اروپا را پیش ببرد.

پیش‌نویس پیچیده 585صفحه‌ای توافق با اتحادیه اروپا، آخر هفته به بحث گذاشته شد و اعضای دولت در نهایت با آن موافقت کردند. اعلام این توافق از ساختمان شماره10 در خیابان داونینگ (دفتر نخست‌وزیری انگلیس)، ‌طوفانی سیاسی در انگلیس به پا کرد و می‌ را در ‌تنگنایی بی‌سابقه قرار داد؛ نمایندگان بسیار زیادی در پارلمان از هر دو حزب به آن حمله کرده‌اند، وزیر برگزیت استعفا داد (وزیر کار و معاون وزیر امورخارجه و چند مقام ارشد دیگر دولت هم او را همراهی کردند)، و حتی چند نماینده هم‌حزبی خانم می‌ خواستار برگزاری جلسه حزب محافظه‌کاران برای دادن رأی اعتماد به او شده‌اند.

به گزارش بی‌بی‌سی، با وجود همه اینها، می ‌ذره‌ای پا پس نکشیده چون معتقد است، سیاست او «خط درست برای کشور و مردم» است. او پنجشنبه صبح، جلسه‌ای داغ در مجلس در میان نمایندگان داشت و عملا همه سخنرانان علیه سیاست او صحبت کردند. با این حال، خانم می‌ وعده داد که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، «آرام و منظم» خواهد بود؛ موضوعی که باعث خنده شدید نمایندگان مجلس شد و شدت خنده‌ها، برای لحظاتی سخنرانی او را قطع کرد. او البته در یک کنفرانس خبری که ساعاتی بعد برگزار شد، صراحتا اعلام کرد که از سمت خود کناره‌گیری نمی‌کند و تمام تلاشش را به‌کار خواهد بست تا این توافق را به تصویب پارلمان برساند.

نخست‌وزیر 63ساله انگلیس دو‌سال‌و‌نیم پیش با هدف به سرانجام رساندن مذاکرات برگزیت جایگزین دیوید کامرون شد، اما حالا به‌نظر می‌رسد به نقطه‌ای خطرناک از جاده خروج از اتحادیه اروپا رسیده است.

مخالفان معتقدند این توافق، آنها را همچنان به اتحادیه اروپا وابسته نگه می‌دارد و این برخلاف چیزی است که مردم در همه‌پرسی برگزیت درخواست کرده‌اند. مسئله بحث‌برانگیز برای آنها، مسئله ارتباط ویژه ایرلند شمالی (که بخشی از بریتانیاست) و جمهوری ایرلند است؛ جمهوری ایرلند که عضو اتحادیه اروپاست، تمایل دارد این روابط با همین شکل فعلی حفظ شود اما مخالفان معتقدند این کار، به چالش کشیدن حاکمیت سرزمینی بریتانیاست و خواستار کنترل‌های شدید مرزی هستند. در مقابل، این چالش بزرگ هم وجود دارد که در نهایت، همه اعضای اتحادیه اروپا باید با توافق نهایی برگزیت موافقت کنند و رأی جمهوری ایرلند از این منظر مهم قلمداد می‌شود. مسئله دیگر، ماندن بریتانیا در بازار مشترک اروپا تا سال 2020 است؛ در این مدت، تمامی قوانین اتحادیه اروپا برای بریتانیا هم لازم‌الاجرا خواهد بود. ترزا می، تا بررسی پیش‌نویس در مجلس در ابتدای‌ماه دسامبر (حدود 3هفته دیگر)، روزهای سختی پیش رو خواهد داشت؛ با این حال او در دوران صدارتش نشان داده است که رهبری عملگرا برای روزهای بحرانی است و در تنگناها، به‌گونه‌ای عمل می‌کند که انگار از بحران، برای ادامه کار انرژی می‌گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :