• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 26 آبان 1397
کد مطلب : 37705
+
-

تعقیب و گریز بی‌سرانجام با پیامک‌های تبلیغاتی

معاون وزیر ارتباطات بار دیگر از قطع ۴۰هزار سیم کارت ارسال‌کننده پیامک تبلیغاتی خبر داده، اما پایان معضل مردم راه‌حل ساده دیگری دارد

تعقیب و گریز بی‌سرانجام با پیامک‌های تبلیغاتی


پیامک‌های تبلیغاتی معضلی است که بسیاری از مردم را در کشور به ستوه آورده است. هیچ راهکاری قطعی و کاملی هم تاکنون برای آن درنظر گرفته نشده است. هر چند معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور هر از گاهی در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌های دولتی خبر از قطع هزاران سیم‌کارت ارسال‌کننده این پیامک‌های مزاحم را می‌دهد اما در عمل همچنان این پیامک‌ها هستند که روی اعصاب دارندگان موبایل رژه می‌روند. حتی اگر کاربران با استفاده از سامانه# 800* اعلام کنند که نمی‌خواهند دیگر پیامک تبلیغاتی دریافت کنند اما خط‌های اعتباری و شخصی هر روز ده‌ها پیامک را از اول صبح تا نصف شب برایشان ارسال می‌کنند.

حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات بار دیگر اعلام کرده که ۴۰ هزار سیم‌کارت ارسال‌کننده پیامک تبلیغاتی قطع شده است. او در گفت‌وگو با مهر با اعلام اینکه برای شناسایی سیم‌کارت‌هایی که نسبت به ارسال پیامک انبوه تبلیغاتی استفاده می‌کننــــد، از فرایندهای هوش مصنوعی و تحلیل رفتار مشترکان استفاده شده می‌گوید: در این زمینه طبق دستورالعملی که به اپراتورها داده‌ایم سیم‌کارت‌های شخصی ارسال‌کننده پیامک‌های تبلیغاتی شناسایی و با آنها برخورد می‌شود.

عملا اما تعداد سیم‌کارت‌های ارسال‌کننده پیامک‌ها آن‌قدر زیاد است که قطع سیستماتیک آنها و گزارش کاربران به‌نظر راه‌حل این مشکل چندساله نیست. وزیر ارتباطات بارها اعلام کرده که ارسال پیامک‌های تبلیغاتی باید با رضایت مشترک باشد و در غیراین صورت یک تخلف آشکار است. یک جست‌وجوی ساده اینترنتی نشان می‌دهد عدم‌برخورد مسئولان با این تخلف آشکار عملا بازاری پررونق برای شرکت‌های ارسال پیامک‌های انبوه پدید آورده است که کسی هم با آن برخورد نمی‌کند. آمارها نشان می‌دهد که ۳۰میلیون مشترک موبایل در کشور خواستار دریافت نکردن پیامک‌ها شده‌اند.
 

راه‌حل ساده
به گفته کارشناسان راه‌حل ماجرا بسیار ساده است که سال‌ها به آن سهوا یا عمدا توجهی نشده است. به جای قطع بی‌نتیجه سیم‌کارت‌ها و شماره‌هایی که هر روز تغییر می‌کنند و عملا از کنترل خارج شده‌اند راه‌حل قرار دادن محدودیت ارسال پیامک روی همه خطوط و سیم‌کارت‌ها توسط سازمان تنظیم مقررات است. این روشی است که در کشورهای دیگر جهان و حتی پیام‌رسان‌های مشهور اجرا شده و نتیجه موفقی داشته است.

به‌عبارتی برای همه سیم‌کارت‌ها محدودیت ارسال یکباره پیامک درنظر گرفته می‌شود؛ مگر اینکه فرد یا شرکتی با ارائه مستندات مجوز برداشته شدن این محدودیت برای خطوط مشخص خود را داشته باشد. به این ترتیب افراد و شرکت‌های متخلف دیگر نمی‌توانند به‌صورت فله‌ای سیم‌کارت‌ و خط خریداری و از آنها برای ارسال پیامک و مزاحمت برای کاربران استفاده کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید