• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 26 آبان 1397
کد مطلب : 37695
+
-

حمله به «من بهشتی هستم»

علیرضا بهشتی در واکنش به لغو سخنرانی‌اش در دانشگاه اصفهان: با جماعتی روبه‌رو هستیم که قانون، گفت‌وگو و حتی ولایت و رهبری را قبول ندارند

همهمه و صدا در سالن نامفهوم است؛ فریاد ‌الله‌اکبر از بین این همهمه شنیده می‌شود. شخصی به تریبون نزدیک می‌شود و چهره‌اش در قاب دوربین قرار می‌گیرد، می‌گوید «با صدای بالا، بالا، بالاترین صدا». فریاد «مرگ بر منافق»، «مرگ بر فتنه‌گر»، «تشکل بی‌مصرف، تعلیق باید گردد» از میان جمعی محدود در گوشه‌ای از سالن با بالاترین صدا بلند می‌شود. «ننگ ما ننگ ما مسئول فرهنگ ما» شعار بعدی است. از همان شخصی که دستور به صدای بالا داده است خواسته می‌شود جو را آرام کند، او می‌گوید «جواب اینها را باید همینجوری داد» فریاد «هیهات من الذله» برای لغو سخنرانی علیرضا بهشتی فرزند شهید آیت‌الله بهشتی بلند می‌شود. در برای پدر و پسر بر همان پاشنه تخریب می‌چرخد. ماشین تخریبی که اوایل انقلاب شهیدبهشتی را متهم به فاصله گرفتن از آرمان‌های انقلاب می‌کرد، فرزند شهیدبهشتی را فتنه‌گر می‌خواند. برای نخستین‌بار نیست که سخنرانی‌های فرزندان شهیدان بهشتی و مطهری در دانشگاه لغو می‌شود. هردو، هم علیرضا بهشتی و هم علی مطهری داعیه‌دار ترویج اندیشه‌های پدر هستند و بعد از سال‌ها زیست دانشگاهی در مقطعی از انقلاب برای ترویج تفکرات پدرانشان قدم در عرصه سیاست گذاشتند. شهیدبهشتی نماد مدیریت انقلابی و شهیدمطهری الگوی متفکر اسلامی هستند که هردو در ترویج فضای گفت‌وگو و ارتقای فهم سیاسی جامعه نقش اساسی داشتند. با این حال گروهی، تفسیر اندیشه‌های این متفکران اسلامی را در حوزه صلاحیت خودشان تعریف کرده و معتقدند علی مطهری و علیرضا بهشتی از خط پدر فاصله گرفته‌اند. چنین هم هست که حملات به سخنرانی‌های این دو سیاست‌ورز دانشگاهی رفته‌رفته به یک سنت تبدیل می‌شود؛ از ماجرای حمله به علی مطهری که قرار بود در دانشگاه شیراز سخنرانی کند تا لغو سخنرانی او در دانشگاه مشهد با دستور قضایی و بالاخره برهم زدن سخنرانی علیرضابهشتی در دانشگاه اصفهان در آخر هفته‌ای که گذشت. این سخنرانی سومین بخش از مجموعه برنامه «من بهشتی هستم» بود که با همکاری دانشگاه اصفهان و با هدف احیای اندیشه‌های شهیدبهشتی تدارک دیده شده بود. بهانه این برنامه نودمین سالگرد شهید بزرگوار بهشتی بود که از روز 21آبان در دانشگاه اصفهان آغاز شده بود.

در نخستین برنامه فرشاد مومنی به بازخوانی دیدگاه‌های شهیدبهشتی در حوزه توسعه اقتصادی پرداخته بود. در دومین روز این برنامه سیدمحمدرضا بهشتی فرزند ارشد شهیدبهشتی به گفتاری با موضوع دین و حاکمیت دینی پرداخته بود اما جمعی از دانشجویانی که خبرگزاری ایمنا آنها را دانشجویان بسیج دانشجویی و جامعه اسلامی دانشجویان معرفی کرده است، مجال برگزاری سومین روز این برنامه را که قرار بود با حضور سیدعلیرضا بهشتی و با موضوع حقوق و قانون اساسی برگزار شود ندادند. به گفته معاون فرهنگی دانشگاه اصفهان برای این برنامه مجوز اخذ شده بود و «براساس استعلام‌های صورت‌گرفته مشکلی برای حضور و سخنرانی وی در برنامه وجود نداشت». حجت‌الاسلام جعفر شانظری با بیان اینکه برخی از جریان‌های مخالف به این بهانه که سیدعلیرضا بهشتی در فتنه۸۸ حضور داشته اجازه حضور در برنامه را ندادند، افزود: باید توجه داشت که هیچ قانونی مبنی بر ممنوعیت سخنرانی وی وجود ندارد و دستگاه‌های امنیتی نیز در این زمینه مشکلی را اعلام نکردند. سیدمحمدحسن امامی، خواهرزاده شهیدبهشتی نیز با بیان اینکه احیای فرهنگ گفت‌وگومحور و هدف اصلی برگزاری برنامه بزرگداشت شهیدبهشتی بوده است، اظهار کرد: مجوزهای لازم از سوی شورای نظارت دانشگاه دریافت شده بود. خبرگزاری فارس به نقل از حامد فدایی که او را دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های اصفهان و علوم پزشکی معرفی کرده است مدعی شده که شهرداری اصفهان باعث تشنج شده است. بعد از به هم خوردن این مراسم، انجمن اسلامی دانشجویان راه امید دانشگاه اصفهان و انجمن‌های اسلامی دانشجویی و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با صدور بیانیه‌ای حمله به مراسم «من بهشتی هستم» را محکوم کردند و از مسئولان دانشگاه خواستند در مقابل هتک حرمت به نهاد دانشگاه ساکت نباشند.

تخریب پدر و پسر



فرزند شهیدبهشتی با انتقاد از کسانی که مانع سخنرانی او در بزرگداشت شهیدبهشتی شدند، گفت: متوجه شدم ما با جماعتی روبه‌رو هستیم که قانون، گفت‌وگو و حتی ولایت و رهبری را قبول ندارند.» او افزود: جالب این است که همان موقع کلیپی از مقام معظم رهبری پخش می‌شد که ایشان تأکید داشتند من مخالف هستم به نام حزب‌اللهی مجالس را بر هم بزنید؛ اجازه دهید بقیه حرفشان را بزنند. ظاهرا این حرف‌ها هم برای آنها خیلی مهم نیست و می‌خواهند کار خودشان را انجام دهند. این سخنان علیرضا بهشتی بی‌شباهت به اظهارات شهید آیت‌الله بهشتی بعد از غائله 14اسفند1359در دانشگاه تهران نبود که در واکنش به هجمه علیه خودش گفته بود: آنها دلشان نمی‌خواهد این انقلاب، اسلامی باشد و انقلابی با خطوط خودشان می‌خواهند. من یک طلبه هستم و این همه دشمنی با یک طلبه در جامعه اسلامی ما علی‌القاعده باید نشانه این باشد که در ادامه راه اسلام قاطع باشم. فکر می‌کنم باید یک نقش اساسی در جلوگیری از انحراف انقلاب از خط اصیل انقلاب داشته باشم. علیرضا بهشتی در گفت‌وگو با جماران، در مورد علت لغو سخنرانی خود در دانشگاه اصفهان اظهار داشت: 3روز برنامه با عنوان «من بهشتی هستم» کار مشترک معاونت فرهنگی دانشگاه اصفهان، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اصفهان و شهرداری اصفهان برنامه‌ریزی شده بود که در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه برگزار شد و به‌رغم داشتن مجوزهای لازم برگزاری روز سوم آن توسط برخی افراد با مشکل مواجه شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید