• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 26 آبان 1397
کد مطلب : 37689
+
-

مادر یکی از قربانیان پس از انتشار فیلم‌ تجاوز به پسرش تا آستانه خودکشی پیش رفت

مجرم روانی پشت پرده فیلم‌‌های سیاه شوشتر

داخلی
مجرم روانی پشت پرده فیلم‌‌های سیاه شوشتر


ماجرای تجاوز به پسربچه‌های نوجوان در شوشتر در حالی باعث جنجال گسترده در رسانه‌ها و فضای مجازی شده که به گفته پلیس، متهمان این پرونده ازجمله عامل اصلی تجاوزها، تنها 6ساعت پس از انتشار فیلم‌ها در شبکه‌های اجتماعی دستگیر شده‌اند. حالا پلیس و اداره اطلاعات شهرستان شوشتر در جست‌وجوی پاسخ این سؤالات هستند که انگیزه متهمان از انتشار فیلم‌ها در شبکه‌های اجتماعی چه بوده و قربانیان این افراد چند نفر هستند؟

به گزارش همشهری، از روز پنجشنبه بود که خبر تجاوز یک مجرم سابقه‌دار به پسرهای نوجوان در شوشتر در رسانه‌ها پیچید. خبر از این حکایت داشت که مردی معروف به تن‌تن که مجرمی سابقه‌دار است به پسربچه‌های 12،13ساله تجاوز کرده و با تهیه فیلم‌های سیاه آنها را تهدید کرده  که از این ماجرا چیزی به کسی نگویند. در ادامه اما مشخص شد که ماجرای این پرونده به‌مدتی قبل‌تر از آن یعنی 16آبان‌ماه برمی‌گردد؛ یعنی روزی که فیلم‌ها و عکس‌هایی از صحنه تجاوز متهم به پسران نوجوان در تعدادی از کانال‌های تلگرامی شوشتر پیچید. به گفته پلیس، به محض انتشار این فیلم‌ها، کارشناسان پلیس فتا وارد عمل شدند و با تحقیقات گسترده‌ای که انجام دادند، ظرف کمتر از 6ساعت توانستند عاملین انتشار فیلم‌ها به همراه مرد متجاوز را شناسایی کنند. به این ترتیب هر سه نفر آنها با حکم قضایی در همان روز دستگیر و به اداره آگاهی منتقل شدند.

در ادامه مشخص شد که عامل تجاوز به پسربچه‌ها یکی از مجرمان و اوباش سابقه‌دار شوشتر معروف به تن‌تن بوده که پس از آزار و اذیت طعمه‌هایش، با همدستی 2نفر دیگر از آنها فیلم تهیه و آنهارا منتشر کرده است به طوری که انتشار فیلم‌ها چنان تأثیری منفی روی خانواده‌های قربانیان گذاشته که مادر یکی از پسربچه‌های نوجوان که تصویر او در فیلم‌ها کاملا مشخص بود، تا آستانه خودکشی و پایان دادن به زندگی خود پیش رفت. از سوی دیگر آنچه در این میان بیشتر از همه افکار عمومی را تحت‌تأثیر قرار داد، این بود که متهم اصلی سابقه‌دار بوده و حکم سنگینی هم از دادگاه دریافت کرده اما از زندان آزاد و به حال خودش رها شده بود. حسین پنبه‌دانه، فرماندار شوشتر، در توضیح این موضوع گفت:‌ البته این موضوع را دوستان قوه قضاییه با توجه به قانون باید پاسخ دهند، اما براساس پیگیری‌هایی که بنده انجام دادم، گفتند این فرد بیماری روانی دارد و طبعا به‌دلیل تأیید این موضوع آزاد شده است و حتما دوستان ما در قوه قضاییه براساس قانون عمل کرده‌اند. به گفته وی، پرونده متهم اصلی و همدستانش در انتظار صدور رأی است و دادستان از خانواده‌ها خواسته شکایت خود را در این‌باره تکمیل کنند. فرماندار شوشتر در واکنش به اینکه برخی رسانه‌های خارجی مدعی شده‌اند، این خانواده‌ها تهدید شده‌اند درصورت انتشار اخبار ماجرا با آنها برخورد خواهد شد، گفت: چنین چیزی اصلا صحت ندارد و دادستان خانواده‌های محترم این کودکان را خواسته است، برخی شکایت خود را تحویل داده‌اند و برخی هم در حال تکمیل و تحویل‌اند تا به اعمال قانون از سوی قوه قضاییه کمک کنند.


ضعف قانونی درباره مجانین مجرم

محمدرضا گیوکی/ حقوقدان و قاضی سابق

 


براساس آنچه فرماندار شوشتر اعلام کرده،  مرد متجاوز فردی سابقه‌دار است اما به‌دلیل ابتلا به بیماری روانی از زندان آزاد شده بود. آیا هنگامی که این فرد در جامعه رها می‌شد،  احتمال ارتکاب مجدد جرم،  آن هم جرائمی که قربانیانش کودکان بودند بررسی نشده بود؟ چه عواملی سبب می‌شود فرد خطرناکی به این دلیل که مجنون و بیمار روانی است آزاد شود و امنیت جامعه را به مخاطره بیندازد؟

مجانین و بیماران روانی افرادی هستند که قوه عقل و اختیار در آنها وجود ندارد. این افراد از نظر قانونی مسئولیت کیفری ندارند. به این معنا که اگر مرتکب جرمی شوند، مجازات نمی‌شوند. تشخیص مجنون بودن یک فرد با پزشکی قانونی است و متخصصان باید با انجام آزمایش‌ها و معاینه‌های دقیق پزشکی درباره سالم یا مجنون بودن یک نفر اظهارنظر کنند. نکته حائز اهمیت اینکه مجنون بودن به شکل مطلق نیست و درجاتی دارد. ممکن است فردی مجنون باشد اما میزان جنون او در درجه‌ای تشخیص داده نشود که مسئولیت کیفری از او سلب شود. از سوی دیگر برخی افراد با استعمال موادی که عقل را زائل می‌کند،  مثل مشروبات الکلی یا روانگردان‌ها و... عمدا دچار جنون می‌شوند تا مفری برای مجازات نشدن پیدا کنند؛ اما قانون این افراد را مجنون تلقی نمی‌کند.

اما اگر فردی بعد از ارتکاب جرم، مجنون بودنش به اثبات رسید چه سرنوشتی در انتظار اوست ؟ در قانون به شکل صریح و دقیق در این خصوص ماده‌ای وجود ندارد اما رویه قضایی این است که فرد مجنون چون مسئولیت کیفری ندارد به بهزیستی یا مراکز نگهداری بیماران روانی معرفی می‌شود تا جامعه از خطرات این افراد مصون نگه داشته شود و آنها تا رفع خطر و بهبود شرایط در آنجا نگهداری می‌شوند. افراد مجنون معمولا فاقد سرپرست هستند یا از سوی خانواده‌هایشان طرد می‌شوند و وضعیت‌شان به درستی رسیدگی نمی‌شود. براساس قاعده‌ای فقهی دادستان ولی هر کسی است که ولی ندارد. مجنون هم چون ولی ندارد،  دادستان ولی اوست و باید به‌عنوان مدعی‌العموم وارد عمل شود و در چارچوب اختیارات، اقدامات تأمینی و مراقبتی را از این افراد انجام دهد. این افراد تا زمان بهبودی و اطمینان از اینکه هیچ ضرری برای جامعه ندارند باید در مراکز ویژه نگهداری شوند و درصورتی که وضعیت آنها بهبود یافت و قابل کنترل بود با اجازه واحد سرپرستی دادستانی می‌توانند به جامعه برگردند. با وجود این در این موضوع خلأ قانونی و سکوت قانون درباره سرنوشت این افراد است. قانون به صراحت و به‌طور شفاف و دقیق درباره تکلیف این افراد چیزی نگفته است و باید در قوانین مواردی به‌طور مشخص و خاص درباره افراد مجنون که مرتکب جرم می‌شوند درنظر گرفته شود. ضعف عمده این است که به شکل مستقل و مستمر به این قضیه پرداخته نشده است و آن چیزی که اجرا می‌شود استنباط ما از عمومات قانون است. به‌نظر می‌رسد باید مجلس شورای اسلامی با کمک مقامات قضایی قانون ویژه‌ای راجع به جرائم مجانین،  میزان و نوع مجازات‌شان تدوین و تصویب کند.


جزئیات بیشتر از پرونده تن‌تن



متهم اصلی این پرونده کیست و همدستان او که اقدام به تهیه فیلم‌ها و انتشار آنها کرده بودند، چه کسانی هستند و در بازجویی‌های پلیسی چه گفته‌اند؟ سهراب گیلانی، نماینده شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با همشهری در این‌باره توضیح می‌دهد.


شما چه زمانی در جریان این پرونده قرار گرفتید و چه اقداماتی برای کشف حقیقت و رسیدگی سریع‌تر به این ماجرا انجام دادید؟
به محض اینکه فیلم‌ها در فضای مجازی پخش شد، در جریان قرار گرفتم و در تماس با نیروی انتظامی موضوع را پیگیری کردم و پس از دستگیری متهمان نیز به همراه فرمانده نیروی انتظامی شوشتر سراغ متهمان دستگیر شده رفتم.


آنها چه کسانی هستند؟
یکی از آنها معروف به تن‌تن، از مجرمان و اوباش معروف شوشتر است. کسی که خانواده‌ای معلوم‌الحال و رفتاری بیمارگونه دارد. البته شنیده‌ام که بیماری روانی دارد و حتی شنیده‌ام کارت قرمز دارد و از نیروی انتظامی و اداره اطلاعات خواسته‌ام که این مسئله را به‌طور دقیق و عمیق بررسی کنند. 2متهم دیگر هم که فیلم‌ها را تهیه و پخش کرده‌اند، 2پسر جوان هستند که در جایی که فعلا نمی‌توانم اسمش را بگویم شاغل بودند.


آنها در بازجویی‌ها چه گفته‌اند؟
وقتی از آن 2پسر جوان پرسیدم که چرا فیلم‌ها را منتشر کرده‌اند، جواب دادند که متهم اصلی پرونده سراغ آنها رفته و از آنها خواسته که هنگام آزار و اذیت پسران نوجوان از او فیلم بگیرند و بعد از آن هم پخش کنند. حتی از آنها پرسیدم که از چه زمانی با متهم آشنا شده‌اند که جواب دادند از حدود 6یا 7ماه پیش، متهم اصلی در محله آنها پرسه می‌زده و آنها رفته رفته با او دوست شده‌اند؛ تا جایی که وی از آنها چنین درخواستی کرده است. البته این ادعای اولیه متهمان است و باید کارهای تخصصی و تحقیقات علمی صورت بگیرد تا مشخص شود که انگیزه آنها از تهیه و انتشار فیلم‌ها چه بوده است؟


پرونده‌ در چه مرحله‌ای است؟
بنده به‌عنوان نماینده مردم با جدیت پیگیر پرونده هستم. چرا که شوشتر به دارالمومنین معروف است و باید مشخص شود که این افراد با چه نیتی قصد تخریب هویت این شهر را داشته‌اند. این ماجرا باید هم از نظر بحث‌های پزشکی و روانپزشکی و هم از نظر موضوع اخلاقی پیگیری شود. خانواده‌های قربانیان از این موضوع آسیب زیادی دیده‌اند که باید به آنها رسیدگی شود. اداره اطلاعات و همچنین نیروی انتظامی با دقت در حال تحقیق درباره این ماجرا هستند تا حقایق آشکار شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید