• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
شنبه 26 آبان 1397
کد مطلب : 37688
+
-

ارزش معاملات بورس از 100هزار میلیارد تومان گذشت

ارزش کل معاملات بورس در پایان مبادلات هفته قبل از مرز 100هزار میلیارد تومان گذشت.
 به‌گزارش همشهری، با وجود آنکه شاخص‌های بورس در یک‌ ماه گذشته با نزول مواجه شده‌اند، با این حال، ارزش معاملات بورس همچنان نسبت به دوره‌های قبل روند رو به رشدی را دنبال می‌کند و به‌طور میانگین روزانه بیش از 800میلیارد تومان اوراق بهادار در بازار سهام دادوستد می‌شود، این درحالی‌ است که در شهریور‌ماه امسال حتی ارزش روزانه معاملات در روز‌های اوج بازار به مرز 2800میلیارد تومان هم رسید. این مقدار معاملات انجام‌شده در تاریخ بازار سرمایه بی‌سابقه است و نشان می‌دهد که تمایل برای سرمایه‌گذاری در بورس با وجود فراز و نشیب‌های شاخص تحت‌تأثیر تحولات اقتصادی افزایش یافته است. به‌زعم برخی تحلیلگران، عمده‌ترین دلیل افزایش تمایل برای سرمایه‌گذاری در بورس کاهش نرخ برابری ریال در برابر دلار و چشم‌انداز تورمی اقتصاد ایران در ماه‌های پیش‌رو‌ست.
تازه‌ترین داده‌های آماری از معاملات بازار سهام از ابتدای سال تاکنون هم نشان می‌دهد که ارزش کل معاملات بازار سهام در بورس تهران در هفته قبل 48درصد رشد کرد و فقط در مبادلات هفته قبل 4550میلیارد تومان اوراق بهادار توسط سهامداران در بورس تهران خریداری شد. با این مقدار معامله انجام‌شده در پایان مبادلات هفته قبل، ارزش کل معاملات بورس از مرز 100هزار میلیارد تومان عبور کرد.
همچنین از ابتدای سال تاکنون شاخص کل بورس تهران 90درصد رشد کرده است. 
این به‌معنای آن است که سرمایه‌گذاران در این مدت به‌طور میانگین 90درصد در بورس سود کرده‌اند. این داده‌ها همچنین نشان می‌دهد که از اول سال تاکنون 5800میلیارد تومان اوراق بدهی و 3600میلیارد تومان از واحد‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس خریداری شده است. در فرابورس هم وضعیت مشابهی در جریان است به‌طوری که طبق داده‌های موجود ارزش کل معاملات انجام‌شده در این بازار در سال‌جاری نسبت به‌مدت مشابه سال قبل 92درصد افزایش یافته و به 57هزارو 600میلیارد تومان رسیده است. به این ترتیب با جمع معاملات بورس و فرابورس می‌توان گفت سرمایه‌گذاران از اول سال تاکنون 157هزارو 600میلیارد تومان اوراق بهادار خریداری کرده‌اند. 
در این مدت همچنین 28هزارو 500میلیارد تومان اوراق بدهی در فرابورس خریداری شده ‌که نسبت به سال قبل 82درصد افزایش نشان می‌دهد. این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد که از اول سال تاکنون 822میلیارد تومان وام مسکن در فرابورس توسط متقاضیان مسکن خریداری شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید