• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 26 آبان 1397
کد مطلب : 37679
+
-

فوتبال مالکانه؛ استراتژی جدید کی‌روش

محمد زارعی| تیم ملی فوتبال برای حضور در رقابت‌های جام‌ملت‌های آسیا از هفته گذشته آخرین اردوی خود را آغاز کرد و در این اردو علاوه بر بازی مقابل توباگو، این هفته در قطر بازی دوستانه‌ای مقابل ونزوئلا برگزار می‌کند. تیم ملی تا پیش از جام‌ملت‌ها، بازی‌های دیگری ازجمله مقابل قطر برگزار می‌کند تا با آمادگی کامل مقابل حریفان قدرتمند آسیایی خود قرار گیرد.
در اردوی اخیر با توجه به غیبت چند بازیکن کیلدی همچون جهانبخش، عزت‌الهی، پورعلی‌گنجی و منتظری، کی‌روش تاکتیک جدیدی را به اجرا گذاشته است. به‌نظر می‌رسد برخلاف جام‌جهانی که تاکتیک تیم در اختیار قرار‌دادن توپ به حریفان بود، کی‌روش قصد دارد این‌بار بازی مالکانه را اجرایی کند. تاکتیکی که در جام‌جهانی اتخاذ شد بیشتر به‌منظور مقابله با غول‌های بزرگ جهان همچون اسپانیا و پرتغال بود تا در روسیه تیم ایران تبدیل به زنگ تفریح حریفان نشود. اما تمرینات اخیر ملی‌پوشان شیوه جدید تاکتیک کی‌روش در جام‌ملت‌ها را نوید می‌دهد؛ شیوه‌ای که با در اختیار داشتن توپ و میدان همراه خواهد بود.
آنچه که در تمرینات بعد از جام‌ملت‌ها به‌خصوص در اردوی اخیر کی‌روش به بازیکنان گوشزد کرده، بازی مالکانه و رو به جلو است و بر همین اساس نیز تمرینات ویژه‌ای را ‌طراحی کرده‌است. اما آنچه اهمیت دارد این است که کی‌روش بهتر از منتقدان که به شیوه بازی تیم‌ملی همواره انتقاد داشتند، می‌داند که در رقابت‌های جام‌ملت‌های آسیا باید با سبک دیگری ملی‌پوشان را راهی زمین مسابقه کند؛ چرا‌که مرد پرتغالی به خوبی می‌داند در هر تورنمنتی بنا بر قدرت حریفان باید چگونه در زمین مسابقه حاضر شد. او که برای اولین‌بار طی مدت زمان حضورش در ایران، ادعای قهرمانی در جام‌ملت‌ها را کرده، به‌خوبی می‌داند این ادعا چه میزان انتظارات را از تیم ملی افزایش داده‌است. شاید بر همین اساس است که تمرینات او ‌مانند گذشته جدی انجام می‌شود؛ تمریناتی که البته این‌بار با تاکتیک‌های فوتبال مالکانه انجام می‌شود که حتی در برخی مواقع برای ملی‌پوشان تازگی دارد، چراکه کمتر پیش آمده بازیکنان چنین سبکی را از کی‌روش دیده باشند.نهایتا در فاصله 50روز مانده به رقابت‌های جام‌ملت‌های آسیا باید تأکید کرد مرد پرتغالی تلاش می‌کند با ارائه سبک جدید بتواند بهترین نتیجه ممکن را همراه تیم ملی کسب کند؛ رقابت‌هایی که نزدیک به 43سال است ما حتی نتوانسته‌ایم به فینال آن صعود کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید