• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 26 آبان 1397
کد مطلب : 37663
+
-

همدان؛ میزبان سربلند

همشهری در پرونده‌ای ویژه نحوه برگزاری چهلمین نشست سازمان جهانی گردشگری در همدان را بررسی می‌کند

گردشگری
همدان؛ میزبان سربلند

ناهید زندی صادق|  همدان - خبرنگار:

چهلمین نشست مشترک شرکت‌های وابسته به سازمان جهانی گردشگری از 21 تا 23 آبان‌ در همدان برگزار شد. این اجلاس برای نخستین بار در ایران برگزار شد و بیش از 60 شرکت‌کننده خارجی مهمان این اجلاس بودند. 
دبیر کل سازمان جهانی گردشگری به همراه نمایندگان 27 کشور جهان مهمان همدان در چهلمین اجلاس جهانی گردشگری شدند تا از نزدیک شگفتی‌های این کهن‌شهر را ببینند. برگزارکنندگان این اجلاس امیدوارند در شرایطی که کشور ما آماج تحریم‌های یک‌طرفه و ناعادلانه آمریکا قرار گرفته نگاه منفی بخشی از جهان به ایران را تغییر دهد. 
 برای ارزیابی چهلمین نشست مشترک شرکت‌های وابسته به سازمان جهانی گردشگری پای صحبت 2 تن از راهنمایان گردشگری و مترجمانی که مهمانان خارجی را همراهی می‌کردند نشستیم.


اتفاق ویژه

«سیده فاطمه معصومی» راهنمای گردشگری آشنا به زبان انگلیسی که در این اجلاس به عنوان مترجم همراه مهمانان بود، درباره دیدگاه شرکت‌کنندگان در این برنامه 3روزه درباره همدان و گشت‌های مهمانان می‌گوید: برگزاری چهلمین اجلاس شرکت‌های وابسته به سازمان جهانی گردشگری اتفاق بسیار ویژه‌ای در حوزه گردشگری همدان به شمار می‌رود، چراکه بسیاری از افرادی که از دیگر کشورها در این اجلاس شرکت کرده ‌بودند همدان را ندیده بودند و این شهر را نمی‌شناختند.
وی ادامه می‌دهد: با برنامه‌ریزی خوب دست‌اندرکاران برگزاری اجلاس، این زمینه فراهم شد تا بسیاری از افرادی که در حوزه گردشگری در این سازمان فعالیت می‌کنند به ایران و همدان سفر کنند و با تاریخ غنی شهر همدان آشنا شوند. 


نگاه آقای دبیر کل

این راهنمای گردشگری درباره دیدگاه دبیر کل سازمان جهانی گردشگری به همشهری می‌گوید: هدف آقای «زوراب» که دبیر کل سازمان جهانی گردشگری است و با 27 نفر از کشورهای مختلف به همدان سفر کرد، این بود که بتواند سطح گردشگری ایران و همدان را بالا ببرد. وی از این‌که همدان توانست به‌خوبی مهمان‌نوازی ایرانی را به بهترین شکل ممکن به نمایش بگذارد بسیار خوشحال بود و گفت ایرانیان مردمان خون‌گرم هستند و به‌ویژه مردمان همدان میزبان خوبی برای این همایش بودند. غذای ایرانی برای وی بسیار خاص بود و معتقد بود اگر ملتی بتواند غذاهای محلی خود را در مقصد گردشگری معرفی کند، می‌تواند در جذب گردشگر موفق‌تر عمل کند.


شگفتی‌های غار علی‌صدر

معصومی معتقد است شگفتی‌های غار علی‌صدر بیش از هر اثر دیگری توانسته نظر شرکت‌کنندگان خارجی اجلاس را به خود جلب کند و آنان را برای سفر دوباره به ایران ترغیب کند. وی می‌گوید: شرکت‌کنندگان در اجلاس از غار علی‌صدر هم بازدید داشتند که بسیاری از آنان ابراز کردند که این غار یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های طبیعی بوده که تاکنون موفق به دیدن آن شده‌اند. 

این راهنمای گردشگری همچنین از پیامدهای مثبت نشست می‌گوید و توضیح می‌دهد: علاوه بر دستاوردهایی که در بلندمدت نمود پیدا خواهد کرد برخی از نتایج زودبازده پیش از اتمام اجلاس نمود بارزی داشت. با حمایت‌های مسئولان استان و برنامه‌ریزی خوبی که اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و شرکت علی‌صدر داشتند، همدان توانست به بهترین نحو ممکن میزبان بزرگ‌ترین رویداد گردشگری 40 سال اخیر ایران باشد. 
وی ادامه می‌دهد: یکی از پیامدهای مثبت این اجلاس این بود که ممکن است نمایندگی سازمان جهانی گردشگری در ایران و در همدان راه‌اندازی شود. خیلی قراردادها و تفاهم‌نامه‌ها در حاشیه این نشست امضا شد. جلسه سرمایه‌گذاری هم برگزار شد که در آن فعالان اقتصادی حوزه گردشگری با اعضای شرکت‌های وابسته به سازمان گردشگری به گفت‌و‌گو نشستند.


تیم حرفه‌ای راهنمایان 

«شیما امیری» کارشناس ارشد بازاریابی گردشگری و بازرس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان همدان، معتقد است: اجلاس جهانی گردشگری که مجری اصلی آن شرکت سیاحتی علی‌صدر بود و همین‌طور اجلاس وزیران گردشگری آسیا (در شهریور ماه) که توسط اداره میراث فرهنگی برگزار شد، هر دو در سطح بسیار مطلوبی برگزار شدند و توانستند رضایت مهمانان را در پی داشته باشند. این دستاورد بزرگی برای استان همدان و ایران محسوب می‌شود. در این اجلاس بیشتر از 100 نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم در امور اجرایی برنامه دخیل بودند.

وی درباره راهنمایانی که با برگزارکنندگان اجلاس همراهی کردند می‌گوید: تیم راهنمایان و مترجمان نیز برای اجرای تورها و ترجمه با سایر دوستان همکاری می‌کردند. تقریبا یک ماه پیگیری کارهای اولیه به طول انجامید و از چند روز قبل از اجلاس، هماهنگی و آموزش دوستان راهنما آغاز شد. بازرس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان همدان توضیح می‌دهد: در این اجلاس با همکاری انجمن صنفی راهنمایان گردشگری همدان در مجموع از حضور 25 راهنمای جوان و باانگیزه مسلط به زبان انگلیسی و تعدادی دوزبانه مانند اسپانیایی و فرانسه و آلمانی استفاده کردیم.

تیم در هتل باباطاهر مستقر بودند و کانتر اطلاعات را نیز در دست داشتیم. هر جا که نیاز به مترجم بود، دوستان سریع در محل برگزاری پنل‌های تخصصی و نمایشگاه حاضر می‌شدند.
امیری درباره دستاوردهای این اجلاس برای شهر همدان می‌گوید: پیشنهادها و تفاهم‌نامه‌های خوبی در این اجلاس صورت گرفته که با اجرای آنها صنعت گردشگری تحول عظیمی خواهد داشت.


تورهای گردشگری

بازرس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان همدان که وظیفه هماهنگی تورها را در اجلاس جهانی گردشگری بر عهده داشت، درباره روند برگزاری تورها توضیح می‌دهد: در برنامه‌ریزی تورها یک پیش‌تور در روز یک‌شنبه 21 آبان انجام شد و مهمانان از تپه باستانی هگمتانه، آرامگاه بوعلی، آرامگاه باباطاهر، پیاده‌راه اکباتان و مقبره استر و مردخای بازدید کردند.

در این بین، مهمانانی که وقت آزاد داشتند و امکان حضور در گشت اول را از دست داده بودند در گشت‌های شهری و خارج از شهر شرکت کردند. روز چهارشنبه 23 آبان بازدید از غار علی‌صدر و کارگاه‌های سفال لالجین را در برنامه داشتیم.از شیما امیری درباره دیدگاه مهمانانی که در گشت‌ها شرکت داشتند می‌پرسم، که معتقد است: نگاه تخصصی مهمانان به جاذبه‌هایی که از آن بازدید کردند بسیار مثبت بود و حتی با توجه به تجاربی که داشتند، توصیه‌هایی برای بهبود شرایط ارائه می‌دادند که این بسیار ارزشمند بود.
این راهنمای گردشگری اضافه می‌کند: شاخص‌ترین مکان دیدنی از دیدگاه میهمانان غار علی‌صدر و تپه هگمتانه بود. البته خرید صنایع دستی نیز برای آنان خالی از جذابیت نبود.

این خبر را به اشتراک بگذارید