• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 24 آبان 1397
کد مطلب : 37632
+
-

کابینه اسرائیل هدف موشک‌های حماس

تحولات رژیم‌صهیونیستی  و غزه طی ساعات اخیر ضرباهنگ پرسرعتی پیدا کرده است؛ تحولاتی که نقطه آغاز آن با ورود کماندوهای اسرائیلی به عمق 300کیلومتری غزه در خان‌یونس برای ربایش یا ترور یک فرمانده عالی‌رتبه گردان‌های عزالدین قسام (شاخه نظامی جنبش حماس) آغاز شد. در آخرین تحول، آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی در اقدامی قابل پیش‌بینی از سمت خود استعفا کرده و ضمن بیان انتقاداتی تند علیه نخست‌وزیر خواستار برگزاری زودهنگام انتخابات در اسرائیل شد؛ امری که به‌معنای سقوط دولت و پایان حیات سیاسی بنیامین نتانیاهو خواهد بود. لیبرمن پس از تأیید شایعات مربوط به استعفا از کابینه با برگزاری نشستی خبری به خبرنگاران گفت: توافق آتش‌بس با حماس، به معنی تسلیم شدن در برابر تروریسم بود. هرکس می‌تواند هرچه می‌خواهد بگوید اما این آتش‌بس به‌معنای زانو زدن در مقابل حماس بود. او با اشاره به مذاکرات پشت پرده قطر با رژیم اسرائیل گفت: خجالت‌آور است که در مقابل انتقال 15میلیون دلار بتوانند سکوت بخرند. بارها گفته‌ام درباره تامین سوخت غزه از سوی قطر با نتانیاهو اختلاف‌نظر دارم. لیبرمن در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما باید ابتدا پرونده غزه را می‌بستیم و بعد از آن سراغ جبهه‌های دیگر می‌رفتیم، اما در عمل عکس این مسیر پیموده شده است. هاآرتص در تفسیر این بخش سخنان تند لیبرمن نوشته است: احتمالا او به تمرکز ارتش اسرائیل بر فعالیت‌های ایران و حزب‌الله در جنوب سوریه اشاره داشته است.
استعفای لیبرمن در حالی اعلام شد که بخش‌هایی از خیابان‌های تل‌آویو همچنان شاهد اعتراضات شهرک‌نشینان نسبت به پذیرش آتش‌بس از سوی تل‌آویو است، آن هم درحالی‌که مناطق متعددی در سرزمین‌های اشغالی برای نخستین‌بار با شلیک نزدیک به 500 موشک و راکت از سوی حماس و سایر گروه‌های مقاومت غزه در معرض تهدید قرار گرفته است.
شبکه الجزیره نوشت: با خروج حزب لیبرمن از ائتلاف، دولت نتانیاهو سقوط کرده و زمینه برای برگزاری انتخابات زودهنگام در اسرائیل فراهم خواهد شد. این در حالی است که طی ماه‌های گذشته بسیاری از تحلیلگران اسرائیلی با اشاره به افزایش تنش‌های میان لیبرمن و نتانیاهو نسبت به خطر هرگونه تنش نظامی در غزه به دولت هشدار داده بودند؛ تنشی که البته در نهایت با عملیات ناکام کماندوهای اسرائیلی در خان یونس به وقوع پیوست.
از سوی دیگر، تزیپی لیونی، رهبر اپوزیسیون کنست نیز اعلام کرد دولت نتانیاهو در برقراری امنیت شکست خورده و باید برود، اکنون نه صلحی وجود دارد و نه امنیتی، اسرائیل در مقابل تروریسم به کلی ضعیف شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید