• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 20 دی 1396
کد مطلب : 3762
+
-

زوج جوانی که قصد طلاق داشتند بعد از 35جلسه مشاوره تصمیم به ادامه‌ زندگی گرفتند

اشتباه می‌کردیم

زوج جوانی که قصد طلاق داشتند  بعد از 35جلسه مشاوره تصمیم به ادامه‌ زندگی گرفتند

اشتباه می‌کردیم

محمود و ریحانه 10سال قبل با هم ازدواج کرده‌اند؛ حاصل ازدواج‌شان هم 2فرزند است که هر دو در حال حاضر مدرسه می‌روند. آنها زمانی که به مرکز پیشگیری و کنترل خشم مراجعه کردند، تنها یک هدف داشتند: جدایی. هر کدام‌شان رویای یک زندگی مشترک تازه با فردی دیگر را در ذهن‌شان پرورش داده بودند و این‌وسط برای کم‌کردن تعداد دعواهایشان در خانه تصمیم گرفته بودند برای کنترل خشم به متخصص مراجعه کنند. اما متخصصان مرکز کنترل خشم، آنها را به سمت دیگری سوق دادند؛ سمتی که اتفاقا سمت درست زندگی‌شان بود. در گفت‌و‌گویی که در این خصوص با ریحانه انجام دادیم زیاد وارد جزئیات زندگی‌شان نشدیم چون امکان شناخته‌شدن آنها از سوی آشنایان‌شان وجود داشت.  ریحانه برای شروع به روزی اشاره می‌کند که زندگی‌اش تغییر کرد؛ به زمانی که توقع نداشت از شوهرش یک‌سری حرف‌‌ها را بشنود اما شنید و کسی هم برای دلجویی از او پیشقدم نشد.

احساس تنهایی شدید و تحقیرشدن، از او فردی ساخت که مترصد گرفتن انتقام از همسرش بود؛ «یک لجبازی ساده، من و محمود را به جای بدی رساند. یک سال قبل،  دعوایمان شد و برای اولین بار، از دهان محمود حرف‌ها و القابی خطاب به من بیرون آمد که باور نمی‌کردم.  با اینکه جلوی رویم ایستاده بود و ناسزا می‌گفت باز هم باور نمی‌کردم. تا چند روز فقط اشک می‌ریختم.  بعد سعی کردم جای خالی رابطه فعلی را جور دیگری پر کنم. آن‌طرف ماجرا هم محمود بیکار ننشسته بود. به دلیل بی‌توجهی‌های من او هم با یکی از همکارانش رابطه برقرار کرده بود. زمانی که هردوی‌ ‌ما از ماجراهای متقابل باخبر شدیم، خانه‌‌مان به میدان جنگ تبدیل شد. بچه‌‌ها از دست ما آسایش نداشتند. یکی از اقوام، مرکز پیشگیری و کنترل خشم را به ما معرفی کرد. آمدیم اینجا که تا زمان جدایی، کمی از دعواهایمان کم شود اما خدا خواست و متوجه‌ اشتباهات‌مان شدیم. تا الان 35جلسه برای مشاوره آمده‌ایم و تقریبا اینجا همه ما را می‌شناسند. قصد داریم جلسات‌مان را ادامه دهیم تا مشکلاتی که ما را به اینجا کشانده بود را ریشه‌‌یابی کنیم.»

مشاوره در مرکز کنترل خشم  با تعرفه‌ مناسبی  انجام می‌شود

چاره‌اندیشی قبل از بحران

یکی از دلایلی که افراد معمولا ترجیح می‌دهند به سمت مراکز مشاوره نروند تعرفه‌ بالایی‌است که در این مراکز وجود دارد. تحت‌پوشش بیمه نبودن این خدمت مهم نیز مزید بر علت شده تا مراجعه به روانشناس تا مرحله‌ بحرانی‌شدن مشکلات به تعویق بیفتد اما مرکز پیشگیری و کنترل خشم شهرداری تهران، این راه را کمی هموار کرده است.

زهرا رهنما، مدیر این مرکز در خصوص تعرفه‌ خدمات‌شان این‌طور می‌گوید: «اوایل رایگان بود. بعد از چند ماه مراجعان موظف به پرداخت 5هزار تومان شدند و این مبلغ در حال حاضر بعد از دوسال‌ونیم به 20هزار تومان رسیده است. در حال حاضر با توجه به خدماتی که ارائه می‌دهیم به ما مجوز داده‌اند که تعرفه‌مان را تا 40هزار تومان بالا ببریم اما هنوز این کار را نکرده‌ایم».

 

این خبر را به اشتراک بگذارید