• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 24 آبان 1397
کد مطلب : 37582
+
-

برنده‌ترین بازنده

بیشتر از هر بازیکن دیگری در ترکیب پرسپولیس،علیرضا بیرانوند ثانیه‌هایی پس از سوت پایان داور عمانی در دیدار برگشت فینال آسیا، دچار فروپاشی شد. او برای دقایقی طولانی در کنار تیر دروازه روی زمین نشست و حتی حاضر نشد با دلداری چند ستاره تیم حریف، این نقطه از زمین را ترک کند. او به‌شدت مورد تشویق قرار گرفت و پاسخی احساساتی به شعارهای محبت‌آمیز هواداران داد اما واضح به‌نظر می‌رسید که به سختی روی پاهایش ایستاده است. بیرو تورنمنت فوق‌العاده‌ای را پشت سر گذاشت و در دیدار برگشت فینال نیز وظیفه‌اش برای بسته نگه‌داشتن دروازه را به خوبی انجام داد اما مهره‌های تیم در باز کردن دروازه کاشیما موفق نبودند. او از طرفی احساس می‌کرد که ممکن است مدتی بعد تیم را ترک کند و دیگر هرگز فرصتی برای قهرمانی آسیا نداشته باشد. از طرف دیگر، علیرضا مثل همه هم‌تیمی‌ها شانس حضور در جام‌جهانی باشگاه‌ها و برخورد احتمالی با رئال مادرید را به‌عنوان یک فرصت ویژه برای دیده‌شدن از دست داده بود. علاوه بر این،او احساس می‌کرد که دیگر بختی برای انتخاب‌شدن به‌عنوان مرد سال فوتبال آسیا ندارد. این موضوع حتی در مصاحبه گلر پرسپولیس در میکسدزون آزادی نیز مطرح شد اما حقیقت آن است که بیرو هنوز هم می‌تواند به‌عنوان بهترین بازیکن سال قاره انتخاب شود و اتفاقا از شانس خوبی برای رقم زدن این اتفاق برخوردار است.
جایزه بهترین بازیکن سال قاره آسیا، همیشه به مهره‌ای از تیم «قهرمان» اهدا نمی‌شود. تنها یک سال قبل «عمر خریبین» در شرایطی این عنوان را از آن خود کرد که تیم الهلال در دیدار فینال، رقابت را به اوراوا از ژاپن واگذار کرده بود. جالب اینجاست که تیم قهرمان آسیا حتی در بین 3نامزد نهایی،هیچ بازیکنی نداشت و این سه بازیکن از الهلال، العین و شانگهای چین انتخاب شدند. در سال 2016 چونبوک موتورز کره‌جنوبی قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا را از آن خود کرد اما باز هم خبری از نام بازیکنان این تیم در جمع 3نامزد نهایی انتخاب به‌عنوان مرد سال آسیا نبود و این عنوان به «عمر عبدالرحمان» رسید. درست مثل سال 2015که در آن العین دیدار فینال آسیا را واگذار کرد اما احمد خلیل از همین باشگاه، به‌عنوان بهترین فوتبالیست سال قاره آسیا برگزیده شد. حتی در سال 2014 نیز الهلال به نماینده استرالیا باخت اما «ناصر الشمرانی» از همین تیم جایزه بازیکن سال آسیا را دریافت کرد. در واقع برخلاف تصور عمومی، از سال 2013 به بعد هرگز بازیکنی از تیم قهرمان لیگ قهرمانان، عنوان مرد سال آسیا را تصاحب نکرده و دلیلی وجود ندارد که این روند در فصل جاری تغییر کند.
کلیدی‌ترین مهره‌های کاشیما در لیگ قهرمانان، ستاره‌های برزیلی این باشگاه بودند که طبیعتا نمی‌توانند عنوان بهترین بازیکن سال آسیا را به‌دست بیاورند. چرا که این انتخاب همواره بین مهره‌هایی با ملیت آسیایی صورت می‌گیرد. به‌احتمال زیاد از بین یوما سوزوکی و مدافع کره‌ای کاشیما، یک نفر در فهرست نهایی کاندیداها جای می‌گیرد و علیرضا بیرانوند نیز به این فهرست ملحق می‌شود. اگر ای.اف.سی دست به یک انتخاب منصفانه بزند، بیرو می‌تواند به‌خاطر نمایش‌های درخشانش در جام جهانی و البته واکنش‌های فوق‌العاده‌اش در لیگ قهرمانان این جایزه را تصاحب کند. او بیشترین کلین‌شیت در تاریخ یک فصل از لیگ قهرمانان را به ثبت رسانده و کمترین میانگین گل خورده در این جام را دارد. مرد شماره یک پرسپولیس و تیم ملی، می‌تواند با بازگرداندن عنوان بهترین بازیکن سال به فوتبال ایران، جام ملت‌ها را با روحیه‌ای خارق‌العاده آغاز کند. پرسپولیس در فینال آسیا شکست خورده اما حالا همه انتظار دارند این تیم مزد نمایش‌های آسیایی‌اش را با یک جایزه جذاب فردی دریافت کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید