• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
پنج شنبه 24 آبان 1397
کد مطلب : 37580
+
-

با انواع کتابخانه‌ها آشنا شوید

بفرمایید رستوران کتاب

بفرمایید رستوران کتاب

همه محله‌ها دست‌کم یک کتابخانه دارند. شاید برای امانت گرفتن کتابخانه‌های تخصصی ناچار باشیم مسافت زیادی را طی کنیم، اما دسترسی به کتاب‌های عمومی با افزایش تعداد کتابخانه‌ها آسان است. اینکه هر کتابخانه چقدر به فکر تکمیل عنوان‌ها و افزایش تعداد کتاب‌هاست به استقبال و درخواست اهالی بستگی دارد. موضوع اساسی در اینجا این است که بدانیم برای امانت گرفتن هر کتاب باید به چه کتابخانه‌ای مراجعه کنیم. لازمه آن هم آشنایی با انواع کتابخانه و کارکرد کتاب‌های موجود در هر یک است. به‌طور کلی کتابخانه‌ها به 7گروه تقسیم می‌شوند که عبارتند از:


آموزشگاهی

منظور کتابخانه‌های موجود در مدارس و مراکز آموزشی است که با هدف افزایش سطح آگاهی دانش‌آموزان و هنرجویان و در مواردی والدین ساخته شده‌اند. مسئولان این کتابخانه‌ها سعی دارند با تشویق فرزندان به حضور در فضای کتابخانه، فرهنگ کتابخوانی را نهادینه کنند. کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های آموزشگاهی کمتر تخصصی هستند و بیشتر مفاهیم آموزشی و پرورشی را شامل می‌شوند.

بیمارستانی

این کتابخانه‌ها در بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و دیگر مراکز پزشکی ایجاد می‌شوند و هدفشان اشاعه اطلاعات زیست پزشکی و بالینی برای پزشکان، پرستاران، تکنیسین‌های آزمایشگاهی، پیراپزشکان، و مدیران بیمارستان است. برخی از این کتابخانه‌ها عناوین کتاب‌های عمومی را نیز به لیست کتاب‌های موجود در کتابخانه‌شان افزوده‌اند تا بیماران و همراه بیماران بتوانند درصورت تمایل اوقات فراغت‌شان را با خواندن کتاب پر کنند.

سیار 

این کتابخانه‌ها در واقع مسئولیت انتشار فرهنگ کتابخوانی با وسایل حمل‌ونقل را به‌عهده دارند. این روزها تعداد کتابخانه‌های سیار بیشتر شده و برخی از آنها با معرفی خود به‌عنوان کافه کتابخانه سیار، کتابخوانی به صرف قهوه داغ و... می‌کوشند افراد بیشتری را به سوی کتاب و کتابخوانی علاقه‌مند سازند.​​​​​​​

تخصصی​​​​​​​
این کتابخانه‌ها با یک موضوع خاص برای گروه مشخصی از مخاطبان ایجاد شده‌اند. بررسی و ارزشیابی نشریات تخصصی، سازمان دادن اطلاعات چاپی و غیرچاپی مربوطه و جمع‌آوری اطلاعات نشریات و اطلاعات از داخل و خارج کتابخانه و انتشار این اطلاعات به‌صورت چکیده، یادداشت یا فهرست مندرجات نشریات ازجمله کارکردهای کتابخانه‌های تخصصی است.

دیجیتال​​​​​​​

این کتابخانه‌ها که به آنها کتابخانه‌ الکترونیکی نیز گفته می‌شود، کتابخانه‌هایی هستند که به جای ذخیره کتاب‌ها و اسناد به‌صورت چاپی و روی کاغذ، نسخه‌های الکترونیکی را نگهداری می‌کنند. استفاده از این کتابخانه‌ها به این صورت است که بعد از عضویت در آنها، فرد در هر جای دنیا که باشد با استفاده از یک شبکه رایانه‌ای به اطلاعات کتابخانه دسترسی دارد.

ملی

به کتابخانه‌ای گفته می‌شود که با هزینه و برنامه‌ریزی یک دولت ایجاد می‌شود. هدف از ساخت و تجهیز کتابخانه‌های ملی، تأمین مقاصد آن دولت و گردآوری انتشارات تولیدشده آن کشور است.

عمومی​​​​​​​
این کتابخانه‌ها برای همه مردم در دسترس هستند. فضای وسیعی دارند که برای افراد امکان کتابخوانی در محیطی امن و آرام را فراهم می‌کند. دانشجویانی که برای شرکت در کنکور آماده می‌شوند اغلب از حضور در این کتابخانه‌ها استقبال می‌کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید