• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 24 آبان 1397
کد مطلب : 37579
+
-

چه وقت و چگونه کتاب بخوانیم؟

کتاب خواندن هم مثل هر کار دیگری آدابی دارد که اگر نادیده گرفته شود، سبب سلب انگیزه شده و فرد را از ادامه مسیر باز می‌دارد. از این‌رو قبل از هر کاری لازم است فردی که قصد دارد کتاب بخواند و در دراز مدت دست از خواندن نکشد، به درستی بداند که چه وقت کتاب بخواند؟ چگونه بخواند؟ و مهم‌تر از همه اینکه چه کتابی را چه موقع بخواند؟ در این صورت است که می‌تواند به‌صورت مداوم سرانه مطالعه شخصی‌اش را بالا ببرد و از مواهب کتابخوانی برخوردار شود. برای دانستن پاسخ این قبیل سؤال‌ها، باید کتاب‌ها را به 3دسته تقسیم کنیم. کتاب‌های رمان، کتاب‌های سخت‌خوان مثل تاریخ و فلسفه و کتاب‌های روان‌خوان مثل روانشناسی و مجلات.
  دسته اول
کتاب‌های رمان و داستانی هستند که توصیه می‌شود قبل از خواب آنها را بخوانیم. جای این کتاب‌ها همیشه کنار تختخواب است. کافی 10شب قبل از خواب یکی از آنها را دست‌تان بگیرید تا خودتان خواب آرام بعد از کتاب خواندن را تجربه کنید. البته که خاصیت این کتاب‌ها تنها به خواب آرام ختم نمی‌شود. خواندن رمان باتوجه به گروه سنی تعریف شده‌اش به همه افراد توصیه می‌شود. چون رمان خواندن به فرد خواننده قدرت شخصیت‌‌پردازی می‌دهد و کمک می‌کند بهتر و دقیق‌تر بتواند افراد اطراف خود را بشناسد و با آنها ارتباط برقرار کند. از سوی دیگر خواندن رمان به فرد امکان سیر و سفر در موقعیت‌ها و مکان‌هایی را می‌دهد که ممکن است تمام عمر تجربه نکند. این یعنی زمینه کسب تجربه با خواندن رمان برای فرد فراهم می‌شود. از آنجا که رمان‌ها اغلب طولانی هستند و ممکن است حوصله مخاطب سر برود و آن را نیمه کاره رها کند، برخی نویسندگان توصیه می‌کنند که فرد 2رمان را به‌طور همزمان بخواند. تا اگر یک شب حس و حال خواندن رمان به‌اصطلاح عشقی را نداشت، کتابی را دنبال کند که حال و هوای روزهای جنگ را تداعی می‌کند و یا چکیده‌ای از سفرنامه و گشت و‌گذار در فلان نقطه جغرافیایی ر ا.
  دسته دوم 
کتاب‌های سخت‌خوان یا به‌اصطلاح عموم کتاب‌های سنگین هستند. این کتاب‌ها باید در طول روز همراه فرد باشند تا هر موقع بین کارهای روزانه‌اش 5دقیقه وقت آزاد پیدا کرد، بتواند یک صفحه از آنها را بخواند. به این ترتیب باقی روز بدون آنکه وقت و انرژی‌ای صرف کند به آن صفحه‌ای که خوانده است می‌اندیشد. کتاب‌های تاریخی که مملو از وقایع مهم هستند و کتاب‌های فلسفی که در هر پاراگراف گره‌ای در ذهن ایجاد می‌کنند بهترین گزینه برای مطالعات پراکنده روزانه هستند که توصیه می‌شود یک جلد از آنها را در میز کارتان داشته باشید.
  دسته سوم
کتاب‌های روان‌خوان یا به قول معروف سبک که خواندن آنها نیاز به تمرکز و حتی وقت آزاد و فضای ساکت ندارد. کتاب‌های روانشناسی و مجلاتی که بیشتر جنبه سرگرمی دارند و محتوای تخصصی و علمی ندارند، همان کتاب‌هایی هستند که روان‌خوانی می‌کنیم. توصیه می‌شود یک نسخه از این قبیل کتاب‌ها را در کیف‌مان داشته باشیم تا در اتوبوس و مترو یا حتی وقتی در صف خرید نان و مطب دکتر منتظر ایستاده‌ایم بتوانیم چند صفحه بخوانیم.

توجه به این دسته‌بندی نشان می‌دهد که با یک برنامه‌ریزی دقیق و البته کمی سماجت به راحتی می‌توان سرانه مطالعه را افزایش داد و از اوقات فراغت روزانه به نحو احسن استفاده کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید