• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 24 آبان 1397
کد مطلب : 37578
+
-

هرآنچه لازم است درباره نحوه انتخاب یک کتاب و زمان و مکان مناسب برای مطالعه بدانیم

انتخاب مهربان‌‌ترین یار

انتخاب مهربان‌‌ترین یار

الهه بصیر

هر سال همین موقع در هفته‌ای که به‌عنوان «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» نامگذاری شده است، رسانه‌های مختلف آماری مبنی بر سرانه پایین مطالعه منتشر می‌کنند؛ آمارهایی که نشان می‌دهد طبق سرانه استاندارد مطالعه جهانی، آمریکایی‌ها 20دقیقه، انگلیسی‌ها 55دقیقه و ژاپنی‌ها 90 دقیقه و ایرانی‌ها بین 2تا نهایتا 18دقیقه از شبانه روز را صرف خواندن کتاب می‌کنند. این واقعیت که سرانه مطالعه در کشور ما پایین است، حرف دیروز و امروز نیست. عوامل متعددی بر کاهش سرانه مطالعه تأثیر دارد که مهم‌ترینش گران بودن قیمت کتاب است. مراجعه به کتابخانه‌‌ها و امانت گرفتن کتاب‌ها تنها با پرداخت حق عضویت سالانه می‌تواند این مشکل را برطرف کند. خوشبختانه این روزها با افزایش تعداد کتابخانه‌ها فرصت خوبی برای علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی فراهم شده است. مهم این است که افراد بدانند چه باید بخوانند و چگونه بخوانند. در این صفحه راهکارهای انتخاب کتاب مناسب و چگونگی مطالعه پویا را ارائه 
خواهیم کرد.

نکته دیگر این است که از خودمان بپرسیم برای چه می‌خواهیم کتاب بخوانیم؟ سرگرمی، افزایش اطلاعات علمی، یادگیری فنون و پاسخ به سؤالات ذهنی فرد می‌تواند محتوای کتاب مورد نظر را مشخص کند. بی‌شک فردی که می‌خواهد قبل از خواب چند صفحه کتاب بخواند، نمی‌تواند یک کتاب علمی که هر صفحه‌اش پر از گره‌گشایی از مسائل متافیزیک است را بخواند و لذت ببرد؛ کما اینکه فرد دیگر با خواندن همین کتاب در زمان مناسب ساعت‌ها غرق در لذت خواهد شد.

   چه بخوانیم؟
بسیار پیش می‌آید که افراد تصمیم می‌گیرند کتابی را مطالعه کنند اما انتخاب یک کتاب برایشان دشوار است و به درستی نمی‌دانند با محتوای کدام کتاب ارتباط برقرار خواهند کرد. بنابراین چندان دور از ذهن نیست که از همان ابتدا از خواندن کتاب منصرف شوند یا بعد از خواندن چند صفحه آن را زمین بگذارند و تا مدت‌ها دیگر دلشان نخواهد سراغ کتاب دیگری بروند. برای پیشگیری از وقوع چنین اتفاقی که منجر به بی‌انگیزگی می‌شود، لازم است قبل از شروع یک کتاب چند نکته را درنظر بگیریم.


اولین نکته این است که بدانیم کتاب برای کدام گروه سنی نوشته شده است. کارشناسان و کتابداران معتقدند در بسیاری از موارد نادیده گرفتن این موضوع موجب دلزدگی خواننده می‌شود. در دنیا کتاب‌های شناخته شده‌ای برای گروه سنی کودک، نوجوان، جوان و مطالعه سالمندان وجود دارد که با یک جست‌و‌جوی ساده عناوین آن قابل دسترسی 
است.

توجه به ناشر یکی دیگر از راهکارهای انتخاب یک کتاب است. اگر کتاب خاصی مدنظرتان نباشد، می‌توانید به کتاب‌هایی مراجعه کنید که ناشر آن سابقه درخشانی در چاپ کتاب دارد. البته چندان بعید نیست که ذهنیتی از همه ناشران نداشته باشید و ندانید کدام یک سابقه درخشانی دارند. در چنین شرایطی کافی است به سایت خانه کتاب www.ketab.ir مراجعه کنید. بعد از ورود به سایت، به قسمت بانک اطلاعاتی کتاب‌ها مراجعه کنید. نام ناشر را وارد تا بتوانید تمام عناوین چاپ شده آن ناشر را مشاهده کنید.

اگر فردی نویسنده‌های معروف را نمی‌شناسد و به درستی نمی‌داند کدام نویسنده به موضوع مدنظر او بهتر پرداخته است، می‌تواند به شمارگان کتاب مراجعه کند. شمارگان کتاب ارتباطی مستقیم با استقبال آن از سوی مخاطب دارد. البته در این مورد مسائل مختلفی ازجمله نحوه تبلیغات، جذابیت جلد، عنوان کتاب و... نیز دخیل هستند. ولی فارغ از همه این موارد، شمارگان، نشان از اقبال و استقبال یک کتاب دارد و نشان می‌دهد که برای مطالعه گزینه مناسبی است.

نکته بعدی توجه به نویسنده کتاب است. برای فردی که به تازگی وارد دنیای کتاب‌ها شده است، خیلی اهمیت دارد که کتاب‌های حاصل تفکر نویسنده‌‌های معروف را بخواند. بعد از آن می‌تواند برای دنبال‌کردن موضوعات مورد علاقه‌اش سراغ کتاب‌های سایر نویسندگان نیز برود. اما خیلی مهم است که انتخاب‌های اولش مربوط به نویسندگان نام آشنا و به‌اصطلاح کارکشته باشد.

اگر وقت و حوصله کافی برای شناخت نویسنده و ناشر را ندارید، می‌توانید به راهکارهای عمومی برای انتخاب کتاب مراجعه کنید. روی پیشخوان کتابفروشی‌ها یک نسخه از عناوین برتر قرار دارد که توجه مخاطبان را جلب می‌کند. کتابخانه‌ها آماری از کتاب‌هایی که تعداد دفعات بیشتری امانت گرفته شده‌اند دارند که نشان می‌دهد محتوای کتاب توجه خواننده را جلب کرده و عنوان کتاب بین خوانندگان دهان‌به‌دهان گشته و طرفداران زیادی دارد. علاوه بر این امروزه فضاهای زیادی وجود دارد که کارشان معرفی کتاب است. همچنین در این فضاها بخشی از کتاب را توصیف می‌کنند که دیگر لقمه حاضر و آماده است و فقط باید ببینید محتوای کتاب مورد علاقه‌تان هست یا خیر.


شرایط عضویت سالانه در کتابخانه‌ها
   تکمیل فرم ثبت‌نام
   همراه داشتن اصل و کپی شناسنامه یا کارت ملی
   یک قطعه عکس 3در 4 پشت‌نویسی شده
   پرداخت مبلغ 12تا 15هزار تومان برای امانت گرفتن کتاب و استفاده از سالن مطالعه
 

این خبر را به اشتراک بگذارید