• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
پنج شنبه 24 آبان 1397
کد مطلب : 37560
+
-

مجری مسابقه هوش برتر:

شرکت‌کننده‌ها باید گزینش شوند

گفت‌وگو
شرکت‌کننده‌ها باید گزینش شوند

«هوش برتر» مسابقه‌ای است که شبکه نسیم روی آنتن برده و هرچند در نگاه اول شبیه به بقیه مسابقات سؤال و جوابی به‌نظر می‌رسد، اما تفاوت‌های اساسی هم دارد که باعث شده در جذب مخاطب موفق باشد. افشین زی‌نوری که اجرای این مسابقه را برعهده دارد، معتقد است هنوز هم می‌توان با همان خط تکراری، مسابقات جذاب تلویزیونی ساخت.

 به‌نظر شما چه چیزی یک مسابقه تلویزیونی را به برنامه‌ای جذاب تبدیل می‌کند؟
با اینکه تقریبا همه مسابقه‌های اینچنینی به هم شبیه هستند، اما داشته‌های اولیه می‌تواند کاری کند که یک مسابقه جذاب و دیدنی باشد و دیگری نه. وقتی تیمی هماهنگ و حرفه‌ای در کنار هم قرار بگیرند، خروجی فعالیت آنها حتما برای مخاطب هم جذاب خواهد بود.
 تفاوت هوش‌برتر با مسابقه‌های مشابه‌ خود چیست؟
شرکت‌کنندگان در این مسابقه، عامل تفاوت آن با باقی مسابقات هستند. در هوش برتر تنها افراد باهوش و نابغه بعد از طی کردن مراحل مختلف فرصت حضور در رقابت را پیدا می‌کنند. هوش برتر چند مرحله دارد که شامل بخش همیشگی اطلاعات عمومی و سنجش هوش‌های دیداری، شنیداری، عملی و سرعت عمل می‌شود.
 این یعنی شرکت‌کننده‌ها باید گزینش و  وارد مسابقه شوند؟
وقتی پای هوش و تخصص وسط باشد بله. سال‌های قبل دیدیم که افرادی وارد مسابقات تلویزیونی شدند که توان پاسخ دادن به ساده‌ترین سؤالات را هم نداشتند. در نتیجه ویدئوی جواب‌های نادرست و بعضا عجیب و غریب آنها در فضای مجازی دست به دست شد. در هوش برتر داوطلبان بعد از اینکه به 2 مرحله تست اینترنتی پاسخ می‌دهند، وارد مرحله گزینش حضوری می‌شوند. ما در سری ششم مسابقه از بین حدود 9 هزار نفر که ثبت‌نام کرده بودند، حدود 130 نفر را برای شرکت در مسابقه انتخاب کردیم.
 تا به حال چه بازخوردی از مخاطبان گرفته‌اید؟
باورکردنی نیست که حتی کودکان هم بیننده مسابقه ما هستند و این برنامه برایشان جذابیت دارد. بین موسفیدها هم افراد زیادی از روند مسابقه، سؤالات، دکور و اجرا ابراز رضایت کرده‌اند. جمع شدن افراد باهوش و نخبه در کنار هم یکی دیگر از نکاتی است که برای مخاطبان جذابیت داشته است.
 یعنی هیچ انتقادی به گوشتان نرسیده؟
امکان ندارد که برنامه‌ای جای انتقاد نداشته باشد. وقتی انتقاد می‌شود یعنی آن برنامه دیده شده است. من به‌عنوان مجری در برخورد با مردم انتقادات آنها را می‌شنوم و سعی می‌کنم تا حد امکان به آنها رسیدگی کنم. مثلا مدتی قبل یکی از بینندگان نابینا از من خواست امتیازات شرکت‌کنندگان را در هر بخش اعلام کنم و منتظر پایان مراحل نمانم چرا که افرادی مثل او نمی‌توانند امتیازات نوشته شده روی صفحه تلویزیون را ببینند.
 طراحی سؤالات بر عهده کیست؟
شاید همه این نکته را ندانند که مرحله پیش‌تولید مسابقه‌ای مثل هوش‌برتر، حداقل 6 ماه زمان می‌برد. تیم حرفه‌ای متشکل از متخصصان و نوابغ اتاق فکر طراحی سؤالات را  بر عهده دارند.
 مجری‌گری در کارنامه شما چه جایگاهی دارد؟
من سابقه اجرای مسابقات تلویزیونی زیادی را در این سال‌ها دارم. سعی می‌کنم با وسواس کارها را انتخاب کنم تا مردم حاصل کار را دوست داشته باشند. بین همه این تجربه‌ها، مسابقه «جادوی صدا» را بسیار دوست داشتم چون در حوزه تخصصی و مورد علاقه خودم یعنی دوبله بود. هوش برتر هم مسابقه موردعلاقه من است که اجرای آن به‌نظرم لذتبخش و جذاب بوده است.
 نظرتان درباره مجری شدن بازیگران چیست؟
به‌نظر من این موضوع هیچ ایرادی ندارد. مگر خود من از پشت میز دوبله وارد دنیای اجرا نشدم؟ شاید اوایل کار ضعف‌هایی وجود داشته باشد اما رفته‌رفته با کسب تجربه، شاهد اجراهای قوی‌تری خواهیم بود. من معتقدم هنرمند باید بتواند در حوزه‌های مختلف کاری خود توانایی کسب کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید