• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 23 آبان 1397
کد مطلب : 37552
+
-

با دعوت از استادان سینما و تئاتر به بزرگ‌ترین مجموعه هنری شرق تهران

پردیس تئاتر با ستاره‌ها می‌درخشد

پردیس تئاتر با ستاره‌ها می‌درخشد

ساراجعفرزاده|خبرنگار

منطقه15


 حدود 3 سال از افتتاح رسمی «پردیس تئاتر تهران» می‌گذرد و در این مدت بخش‌های مختلف این مجموعه به طور کامل به بهره‌برداری نرسیده و این موضوع یکی از دلایل اصلی رکود پردیس تئاتر تهران بوده است. اما اخیراً فعالیت این مرکز هنری رونق گرفته و شهروندان می‌توانند از امکانات متنوع آن بهره‌مند شوند. مرکزی که این روزها بازار اجرای تئاتر در آن داغ است و بخش‌های مختلف آن در ساختار جدید و برنامه‌های متنوع فعالیت می‌کند. قرار است به زودی بازیگران و کارگردانان سرشناس سینما و تلویزیون در این پردیس در قالب «مدرسه بازیگری و فیلمسازی» استعدادهای سینمایی تربیت کنند. به همین بهانه به بزرگ‌ترین مرکز حرفه‌ای تئاتر ایران در جنوب‌شرق پایتخت در منطقه 15 سر زدیم. 

مجموعه‌ای با جاذبه‌های مختلف

اگر خروجی بزرگراه شهید محلاتی شرق را تا خیابان شهید «شاه‌آبادی جنوبی» بروید، بعد از میدان مالک‌اشتر به خیابانی به نام شهید بقایی می‌رسید که پردیس تئاتر در این خیابان و جنب فرهنگسرای خاوران قرار گرفته است. پردیس تئاتر یک مجموعه فرهنگی و هنری است که با 25 هزار و 200‌مترمربع مساحت و 16 هزار و 330‌مترمربع زیربنا ساخته شده و فقط در زمینه تئاتر فعالیت نمی‌کند و جاذبه‌های فرهنگی مختلفی دارد. این مجموعه با داشتن 7سالن از جمله سالن‌های اصلی، بلک باکس‌ها، اجرای نمایش عروسکی و نمایش کودک، همایش و نشست‌های تخصصی، نگارخانه، تمرین پلاتو و...، به فضایی برای اجرای تئاتر خیابانی مجهز است. «عبدالغفار کاکایی» رئیس پردیس تئاتر تهران می‌گوید: «این مجموعه 2 سالن اصلی دارد که یکی از آنها با 150 نفر ظرفیت، در مقایسه با دیگر سالن‌های سینمای پایتخت و به لحاظ کیفی مدرن محسوب می‌شود. سالن دیگر این مجموعه با حدود 50 نفر ظرفیت، امکان پخش فیلم هم دارد.»


عبدالغفار کاکایی| رئیس پردیس تئاتر تهران

 آموزش رایگان تئاتر

یکی از فعالیت‌های جدید این مرکز هنری، ایجاد مدرسه تئاتر است و تاکنون بازیگران زیادی در مناسبت‌های مختلف به اینجا آمده و اعلام همکاری کرده‌اند. جالب است بدانید کارگردانان سرشناس کشور در مدرسه تئاتر این مجموعه مشغول پرورش استعدادهای تئاتر و بازیگری هستند و حدود 50 نفر از جوانان و نوجوانان جنوب‌شرق پایتخت در این کلاس‌ها شرکت کرده‌اند. کاکایی دراین‌باره می‌گوید: «در این مدرسه تئاتر کلاس‌های بازیگری، فیلمنامه‌نویسی و... برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند با حضور در این مدرسه از تجارب اشخاص سرشناس سینما بهره‌مند شوند.» این بخش پردیس تئاتر تهران که نخستین مدرسه هنرهای نمایشی منطقه 15 محسوب می‌شود، میزبان هنرمندانی مانند «ابوالفضل جلیلی» کارگردان و فیلمنامه‌نویس سینما است که برای فعالیت در کارگاه‌های بازیگری رایگان با این مجموعه اعلام آمادگی کرده و قرار است پس از انجام هماهنگی‌های اولیه این کارگاه‌ها را برای علاقه‌مندان راه‌اندازی کند و گامی برای ارتقای هنرهای نمایشی در میان شهروندان این بخش از شهر برداشته شود. 

 باغ کتاب و میزبانی کنسرت‌ها

با توجه به اینکه پردیس تئاتر یک مجموعه فرهنگی است و مدیریت این مجموعه معتقد است در صورتی‌که اینجا به‌ جاذبه‌های فرهنگی مختلف تجهیز شود، شهروندان برای حضور در مجموعه بیشتر رغبت پیدا خواهند کرد؛ از این‌رو در این زمینه برنامه‌های متعددی تدارک دیده‌اند. «کاکایی» می‌گوید: «شهروندان تصور می‌کنند در این مرکز فقط اجرای تئاتر داریم اما فعالیت‌های ما متنوع است. اکنون با شرکت‌های طرف قرارداد باغ کتاب مذاکراتی انجام شده و در صورت توافق قرار است قسمت لابی اصلی مجموعه به «باغ کتاب» تبدیل شود تا شهروندان هنگام ورود با یک مجموعه کاملاً فرهنگی مواجه شوند.» او ادامه می‌دهد: «همچنین این مجموعه می‌تواند میزبان جشنواره‌های فیلم باشد و اکنون مجوزهای لازم برای پخش فیلم را گرفته‌ایم و قرار است پس از ماه صفر 2 سالن اصلی به بهره‌برداری برسد. این موضوع جهشی برای میزبانی جشنواره فیلم فجر است. در این میان تا پایان سال امکان اجرای کنسرت در سالن اصلی و کنسرت‌های روباز نیز خواهیم داشت. اکنون در حال دریافت مجوز هستیم.» 

 اجرای نمایش

این روزها نمایش‌های مختلفی در پردیس تئاتر تهران اجرا می‌شود که «تا رقیه» به کارگردانی «پریسا سلمانی» یکی از آنهاست و «ساجده لطفی» و «ماهک ثابت قدم» از بازیگران آن هستند که اجرای آن تا پایان ماه صفر ادامه دارد. همچنین تئاتر «سرزمین سکوت» به کارگردانی «فولادی وندا» و بازی «رضا رویگری» و «مالک سراج» به روی صحنه می‌رود. نمایش عروسکی «فیل کوچولو» به کارگردانی «ماکان رضایی» و بازی «مرتضی سم دانی» و «امیر ابراهیمی» هم میزبان کودکان است. 

 راه‌های دسترسی

مجموعه پردیس تئاتر تهران در جنوب‌شرق پایتخت قرار دارد اما دسترسی به این مجموعه از مناطق مختلف شهر، آسان است. اگر می‌خواهید با خودرو شخصی به این مجموعه بروید کافیست از بزرگراه امام علی(ع)، خروجی بزرگراه شهید محلاتی شرق را طی کنید و به خیابان شهید «شاه‌آبادی جنوبی» برسید و بعد از میدان مالک اشتر به خیابان شهید بقایی بروید. پردیس تئاتر جنب فرهنگسرای خاوران قرار دارد و مجهز به پارکینگ با ظرفیت 300 خودرو است. علاوه بر این در مقابل پردیس تئاتر هم امکان توقف خودرو وجود دارد که در صورت تکمیل ظرفیت پارکینگ می‌توانید از آن استفاده کنید. همچنین از طریق اتوبوس‌های تندرو خط پایانه علم و صنعت به خاوران می‌توانید خود را به این مرکز برسانید. همچنین خطوط تاکسی از محله‌های مختلف پهنه شرق دسترسی شما به این مرکز را مهیا می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر هم می‌توانید با شماره‌های 33034210و33034176 تماس بگیرید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید