• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 23 آبان 1397
کد مطلب : 37526
+
-

شناسایی و تجلیل از دوستداران محیط‌زیست

کاسب‌های نمونه «پلاک سبز» می‌گیرند

کاسب‌های نمونه «پلاک سبز» می‌گیرند

پروانه بهرام نژاد/ مونا محمدی|خبرنگار

منطقه 13


  اکنون این طرح با استقبال خوبی مواجه شده و حتی هنگام بازدید اعضای شورای اسلامی شهر تهران از این محدوده، موردپسند آنها نیز قرار گرفته ‌است. حالا براساس اجرای این طرح هر ماه یک کاسب و شهروند دوستدار محیط‌زیست براساس معیارهای معین و از سوی مردم انتخاب و تجلیل می‌شود. 

 کنترل تهدیدهای محیط‌زیست

با بررسی‌های انجام شده توسط مدیریت شهری پایتخت، یکی از مهم‌ترین عوامل تهدید محیط‌زیست شهری، تولید پسماند حاصل از فعالیت اصنافی مانند رستوران‌ها، عرضه‌کنندگان موادغذایی و خواربارفروشی‌هاست. از این‌رو متولیان شهرداری ناحیه ۳ منطقه ۱۳با درک اهمیت موضوع و با توجه به نقش اصناف در بهبود این اوضاع، با اجرای طرح «پلاک سبز» و انتخاب کاسبان و شهروندان نمونه دست به کار شده‌اند. دکتر «محبوبه سلطان‌زاده» شهردار ناحیه ۳ دراین‌باره می‌گوید: «در محدوده شهرداری این ناحیه، هزار و ۵۷۴ ملک تجاری، عمومی و... و راسته‌های تجاری درجه یک مثل خیابان‌های سی‌متری نیروی‌هوایی و امامت وجود دارد که طرح انتخاب «کاسب نمونه سبز» را در زمینه تحقق شعار «شهر زیست‌پذیر» در ۳محله این محدوده اجرا می‌کنیم.» او می‌افزاید: «از آنجاکه اصناف یکی از عوامل تولید زباله و تخریب محیط‌زیست به شمار می‌روند، ما با اجرای طرح کاسب نمونه یا همان پلاک سبز به دنبال الگوسازی و تشویق افراد به کاهش تولید پسماند و کمک به حفظ محیط‌زیست هستیم.»



 شهر و شهروند خوب

این طرح نخستین بار و به صورت آزمایشی با همکاری شورایاری محله حافظیه در این محله با رویکرد «شهر خوب را شهروند خوب می‌سازد.» اجرا شده‌است. «فاطمه رضازاده» کارشناس پسماند شهرداری ناحیه۳ دراین‌باره می‌گوید: «با توجه به آثار مخرب تخریب محیط‌زیست و ارتباط آن با زندگی و تهدید سلامت شهروندان و به‌طور ویژه تجزیه‌ناپذیری کیسه‌های پلاستیکی، این طرح را در محله‌های ناحیه شروع کردیم که پیش از اجرای طرح، آموزشگران بازیافت با مراجعه به راسته‌های تجاری و کاسبان ابتدا ضمن آموزش اصول تفکیک زباله از مبدأ و ضرورت حفظ محیط‌زیست، به دنبال فراهم کردن زیرساخت‌های اجرای طرح بودند. سپس پرسشنامه‌هایی در این زمینه در سراهای محله، مجتمع‌های مسکونی، مساجد و... توزیع ‌شد که هر بار پس از نظرسنجی از اهالی، کاسبان نمونه براساس معیارهای معین معرفی و با اهدای جوایزی از آنها تجلیل شده و همچنان هر ماه این انتخاب صورت می‌گیرد.» او می‌افزاید: «مرحله نخست اجرای این طرح در محله حافظیه انجام شد و اکنون در سایر محله‌های ناحیه هم درحال اجراست.»


محبوبه سلطان‌زاده|شهردار ناحیه ۳


 تفکیک زباله و حفظ فضای سبز

مردمداری، اخلاق خوب، رعایت انصاف، آراستگی ظاهری، اصلاح الگوی مصرف، توجه به پاکیزگی محل کسب و... از مهم‌ترین معیارهای انتخاب پلاک سبز و کاسب نمونه است. اما براساس آنچه در پرسشنامه‌ای که در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد، آنها کاسب نمونه محله خود را علاوه براینها براساس معیارهای دیگری هم انتخاب و معرفی می‌کنند. شهردار ناحیه۳ درباره این شاخص‌ها می‌گوید: «کاسب نمونه، نسبت به محله خود بی‌تفاوت نیست و در ایجاد فضای سبز داخل یا اطراف مغازه خود یا نگهداری فضای سبز محله و آبیاری درخت و درختچه باغچه مقابل واحد صنفی خود فعال است. همچنین نسبت به تخریب باغچه توسط افراد دیگر حساس بوده و به افراد خاطی تذکر می‌دهد. علاوه بر اینها به تفکیک زباله از مبدأ پایبند است و سطل‌های زباله تر و خشک در مغازه خود دارد و نظافت را رعایت می‌کند.» سلطان‌زاده ادامه می‌دهد: «کاسب نمونه مانع‌‌‌‌ تردد شهروندان در مسیر نیست و سدمعبر ایجاد نمی‌کند. همچنین به نما و زیبایی سایبان و تابلو مغازه اهمیت می‌دهد. آلودگی‌های صوتی و زیست‌محیطی هم ندارد.»

 اهدای زنبیل رایگان

یکی دیگر از طرح‌هایی که در محدوده محله‌های ناحیه ۳ در حال اجراست، اهدای «زنبیل» به شهروندان و توزیع «کیسه‌های پارچه‌ای» به جای استفاده از پلاستیک است. طرحی که با هدف کاهش آثار مخرب و تولید کمتر پسماند پلاستیک اجرا می‌شود. رضازاده درباره طرح زنبیل می‌گوید: «با هدف اصلاح الگوی مصرف و بهینه کردن آن، با احیای یک نماد و سنت قدیمی، شهروندان را به استفاده از زنبیل به جای کیسه پلاستیکی تشویق می‌کنیم. اکنون بیش از ۲۰۰ زنبیل و ساک خرید رایگان میان اهالی توزیع کرده‌ایم.» 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید