• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 23 آبان 1397
کد مطلب : 37524
+
-

پایان قهرمان ساز قرن

با مرگ استن لی صنعت سرگرمی یکی از بزرگ‌ترین شخصیت‌هایش را از دست داد

پایان قهرمان ساز قرن

آرش نهاوندی /مترجم

امروز اما دنیای کمیک استریپ‌ها عزادار خالق مشهور‌ترین ابرقهرمانان خود است. استنلی مارتین لیبر که به نام استن لی مشهور شد، 12نوامبر 2018به‌دلیل ابتلا به ذات‌الریه در سن 95سالگی درگذشت. او در سال 2017(یک سال پیش از درگذشتش) همسرش را نیز از دست داده بود. او به همراه جک کربی و استیو دیتکو، شخصیت‌های کمیک زیادی ازجمله مرد عنکبوتی، مرد آهنی، هالک، مردان ایکس و 4 شگفت‌انگیز را خلق کرده بود. استن لی در تمام فیلم‌هایی که از روی کتاب‌های کمیک او ساخته شده، در نقش‌های بسیار کوتاه بازی کرده‌ بود. ابرقهرمانان خلق شده توسط استن لی بر نسل‌های معاصر تأثیر گذاشتند. بسیاری از علاقه‌مندان به ژانر مارول (ابرقهرمانان شگفت‌انگیز) از طریق کتاب‌های کمیک، برنامه‌های کارتونی تلویزیون و سینما با ابرقهرمانان وی آشنا شده بودند. انتشارات مارول که مجله‌ها و کتاب‌های کمیک‌ استریپ منتشر می‌کند، با‌ عرضه آثار استن لی به اوج شهرت و موفقیت رسید.
جی.سی.لی دختر وی در بیانیه‌ای که رویترز آن را انتشار داد، نوشت: او در برابر طرفدارانش خود را موظف به ادامه خلق شخصیت‌های کمیک می‌دانست. او زندگی خود و آنچه را برای زندگی‌اش انجام داده بود را دوست داشت. اعضای خانواده و طرفدارانش عاشقانه وی را دوست داشتند. هیچ فردی نمی‌تواند جایگزین او شود.
با اعلام خبر درگذشت «استن لی» خالق شخصیت‌های کمیک «مارول» بسیاری از شخصیت‌ها و بازیگران فیلم‌های ابرقهرمانی ازجمله کریس اوانز، رابرت داونی و کوین فیگ یاد او را زنده کردند.
باب ایگر، رئیس کمپانی والت دیزنی در واکنش به خبر فوت خالق ابر ستاره‌های دنیای کمیک گفت: استن لی مانند شخصیت‌هایی که خلق کرد، فردی فوق‌العاده بود. او درنظر علاقه‌مندان به دنیای قهرمانان خارق‌العاده، یک ابرقهرمان بود. استن دارای قدرت الهام بخشیدن، سرگرم کردن و برقراری ارتباط بود. تنها قلب وی ابعاد بزرگ‌تری از تصوراتش داشت. 
  رابرت داونی جی آر. که در فیلم مردآهنین بازی کرده بود در اینستاگرام نسبت به استن لی ادای احترام کرد و عکسی از خود به همراه استن لی انتشار داد و نوشت: تمام (موفقیت‌هایم) را مدیون شما هستم.
اسکارلت یوهانسون نیز در بیانیه‌ای که هالیوود ریپورتر آن را انتشار داده به مناسبت درگذشت استن لی نوشته است: کهکشان راه شیری دوباره صاحب ستاره‌ای بزرگ شد. هر روز (خدا را) شکر می‌کنم که توانسته‌ام بخش کوچکی از جهان استن باشم. او رویاپردازی افسانه‌ای و هنرمندی واقعی بود. 
 تام هالند که برای بازی در نقش اسپایدرمن شهرت پیدا کرده است نیز در اینستاگرام نوشته است: میلیون‌ها نفر از ما به این مرد بدهکاریم، البته هیج کس به اندازه من به وی بدهکار نیست. پدر مارول خیلی از مردم را به‌صورت شگفت‌آوری خوشحال کرد. او چه زندگی‌ای داشت و چه دستاوردهایی کسب کرد، در آرامش بخواب استن.
 کریس اوانز بازیگر فیلم «کاپیتان آمریکا» در اکانت توییتر خود نسبت به درگذشت استن لی واکنش نشان داد و نوشت: دیگر هیچ استن لی دیگری پدید نخواهد آمد. او برای دهه‌ها (با ابرقهرمانان کمیک خود) برای جوانان و پیران، ماجرا، فرار، آرامش و آسایش، اعتماد به نفس، الهام، قدرت، دوستی و لذت فراهم کرد. او مهربانی و عشق به همه هدیه داد و تأثیراتی ماندگار بر زندگی‌های زیادی گذاشت. 
مارک روفالو همبازی کریس اوانز در فیلم هالک نیز در اکانت توییتری خود یاد و خاطره لی را گرامی داشت و نوشت: روز خیلی ناراحت‌کننده‌ای است عمو استن. شما با استفاده از قدرت اساطیری مدرن دنیا را تبدیل به مکانی بهتر برای زندگی کردید. شما به ما اجازه دادید مافوق انسان باشیم. برای من عضویت در «صورت فلکی» استن لی یک افتخار است.


مرد آهنی


یک شخصیت تخیلی و ابرقهرمانانه در کتاب‌های کمیک مارول است. این کاراکتر به وسیله استن لی خلق شد و توسط نویسنده دیگری به نام لری لیبر تکمیل و توسط هنرمندان دان هک و جک کربی به تصویر کشیده شد. مرد آهنی برای استن لی نمادی از علم و تکنولوژی غرب در برابر کمونیست‌ها در زمان جنگ سرد بود.


مرد عنکبوتی


سال ۱۹۶۲ بود که استن لی، سردبیر انتشارات مارول به فکرش رسید تا به کمک طراحی نابغه به نام استیو دیتکو کارکتری جدید خلق کند که با دیگر شخصیت‌هایشان تفاوت عمده‌ای داشته باشد. در اسپایدر من نوجوانی دست وپاچلفتی به نام پیتر پارکر در یک آزمایشگاه توسط یک عنکبوت آغشته به مواد رادیواکتیو گزیده شده و به طرز معجزه‌آسایی به نیروهای فوق‌بشری عنکبوت‌مانند دست می‌یابد و نام اسپایدرمن را برای خود برمی‌گزیند.


کاپیتان آمریکا


جو سایمون و جک کربی در کنار استن لی از خالقان اصلی کاپیتان آمریکا هستند. کاپیتان آمریکا درواقع فردی است به نام استیو راجر که علاقه دارد در جنگ شرکت کند اما به‌علت ضعف جسمانی نمی‌تواند و دولت آمریکا برای کمک به کشورش روی وی آزمایش‌هایی انجام می‌دهد تا قدرتش را افزایش داده و در جنگ‌ها از وی استفاده کند. وی لباسی شبیه به پرچم آمریکا بر تن دارد و به‌عنوان سلاح سپری در دست دارد که ضد‌گلوله است.


 کوین فیگ، تولید‌کننده و رئیس استودیوهای مارول نیز توییت کرد: هیچ‌کس به اندازه استن لی در زندگی حرفه‌ای من تأثیر‌گذار نبود. او بر همه کاری که ما در استودیوهای مارول انجام می‌دهیم اثر‌گذار بود.
 تام هاردی که در فیلم ونوم، آخرین فیلمی که  بر پایه یکی از ابرقهرمانان کمیک‌های ژانر مارول ساخته شده است، بازی می‌کند، عکسی از خود به همراه استن لی را از طریق اینستاگرام به اشتراک گذاشت. 
 جاس ودون کارگردان فیلم‌های انتقام گیرندگان و عصر اولترون از لی تشکر کرد و از استعداد وی گفت. او در توییتر نوشت: استن لی دنیایی ایجاد کرد که در آن شخصیت‌های دوست داشتنی نامیرا هستند. از شما ممنونم.
 آنتونی ماکی بازیگر فیلم فالکون نیز به مناسبت درگذشت استن لی در اکانت توییتر خود نوشت: شما مردی بودید که پیش از زمان خود متولد شدید... الان به‌نظر می‌رسد پیش از آنکه زمان درگذشتتان فرا برسد ما را ترک کرده‌اید. خیلی ممنون بابت خنده‌ها و کلمات حمایت‌آمیز. زندگی کردن در دنیای شما برای من یک افتخار است.
 هیو جکمن ستاره فیلم «مردان ایکس» نیز گفت: ما یک خالق نابغه را از دست دادیم. استن لی در دنیای ابرقهرمانان یک نیروی پیشگام بود. من خیلی افتخار می‌کنم که بخشی از میراث وی باشم و... به این مسئله افتخار می‌کنم که توانسته‌ام به یکی از ابرقهرمانانش زندگی ببخشم. 

مردان ایکس

 

خالق مردان ایکس استن لی و جک کربی هستند. این قهرمانان در سال 1963ساخته شدند. در دنیای خیالی مردان ایکس، گروهی از انسان‌ها در نتیجه جهش ژنتیک از توانایی‌های ویژه‌ای برخوردار شده‌اند که معمولادر دوره نوجوانی آشکار می‌شود. این افراد عموما جهش‌یافته نامیده می‌شوند. بسیاری از آنها توانایی‌های خود را از سایر انسان‌ها مخفی می‌کنند، بعضی به انسان‌ها کمک می‌کنند و گروهی دیگر معتقدند که برتر از سایرین هستند و از قدرت خود سوءاستفاده می‌کنند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید